Tillbaka till Om Atea

Hållbarhet – ansvar och möjligheter

Vi säljer inte bara it-produkter – vi tar tillbaka dem också

Vår mission är att bygga Sverige med it, vilket innebär att hjälpa svenska verksamheter med deras digitala transformation på ett hållbart och effektivt sätt. Lyckas vi med det kan vi se till att it bidrar till en fossilfri framtid. Atea vill därför stötta samhället i att ta tillvara de möjligheter som finns och samtidigt adressera de utmaningar som branschen har. Ett sådant exempel är behovet av att minska mängden elektronikavfall där livscykelhantering är en av de viktigaste lösningarna. Atea tar idag tillbaka ungefär en tredjedel av allt vi säljer, men vi har höjt ribban och målet är att ta tillbaka allt senast 2030. 

Vi vill tillvarata digitaliseringens alla möjligheter i förflyttningen mot ett hållbart samhälle tillsammans med våra kunder och partners

  • 2019 sparade våra kunder 27 000 ton CO2e genom att säkerställa att it-utrustning återanvänds via vår looptjänst Goitloop.  
  • 2019 ingick över 400 organisationer i vårt nätverk 100 %-klubben, där de delar kunskap och inspiration med varandra för att nå ett hundraprocentigt återtag av it-produkter. 
  • 2019 gjorde 639 nordiska it-köpare sin röst hörd genom initiativet Atea Sustainability Focus. Deras konkreta rekommendationer har lett till att Responsible Business Alliance har tagit fram nya riktlinjer för transparens och en task-force för cirkulär ekonomi. 

”It kan spara minst 30 gånger mer utsläpp än det genererar”

— * SMARTer2030, GeSI & Accenture Strategy (2015)

Stora A – vår kraftsamling

För att driva förändring behöver man jobba långsiktigt och samtidigt sätta tydliga och mätbara mål.

Därför har vi samlat våra högst prioriterade hållbarhetsmål i vår strategiska treårsplan under namnet Stora A, vilket står för Ansvarstagande Atea och som engagerar hela företaget i frågorna.

Det handlar om ansvar på tre nivåer; hos oss själva som medarbetare, i affärer med våra kunder och som tongivande aktör i samhället.  

Man i korridor som dansar

Våra medarbetare

På Atea är vi övertygade om att förändring kommer inifrån. Därför tar våra medarbetare personligt ansvar för sin hälsa, arbetsmiljö och klimatpåverkan. 

  • Vi har ett klimatsmart förhållningssätt till resande. Vi utmanar varandra att hålla videomöten och under 3,5 timmar tar vi tåg istället för flyg
  • Vi satsar på att våra tjänsteresor sker via eldrivna bilar 
  • Vi tävlar i klimatsmarta val via Atea Climate Challenge
  • Vi genomför löpande hälsoaktiviteter över hela landet.

 

Man och kvinna samtalar i kontorsmiljö

Kunder

Utöver att ta vårt eget ansvar vet vi att en stor del av förändringskraften finns hos våra kunder. Därför samarbetar vi med våra kunder och leverantörer i olika typer av initiativ som gör det lättare för kunderna att ställa krav och leverantörerna att möta dem. 

  • Våra partners är marknadsledande inom hållbarhet och delar våra värderingar.  
  • Vi arbetar aktivt med att vår verksamhet ska nyttja 100% förnybar energi och för att minska utsläpp från våra transporter. 
  • Vår position mellan köpare och leverantör ger oss insikter så att vi kan hjälpa båda sidor att se, förstå och arbeta med sina utmaningar och göra hållbara val. Vår struktur och systematik inom hållbarhetsarbetet har bl a lett till topprankning av Ecovadis flera år i rad.  
  • Genom vårt arbete mot korruption och mutor har vi som första företag i Sverige kunnat certifiera oss i enlighet med ISO 37001 standarden.  

 

Samhälle

Med vår position på marknaden vet vi att vi kan göra mer. Vi brukar säga att vi valt att axla ledartröjan. Det innebär att utmana, engagera och påverka branschen i en mer hållbar riktning. Vi bidrar till samhället och bygger Sverige med it. 

  • Vi samlar kraften hos nordiska it-köpare genom initiativet Atea Sustainability Focus  
  • Vi utbildar verksamheter kring livscykelhantering genom vårt initiativ 100 %-klubben. 
  • Vi bygger broar mellan människor som står utanför arbetsmarknaden och it-branschen genom ett utbildningsprogram tillsammans med Arbetsförmedlingen.   

Utöver detta jobbar våra kontor i sina närområden olika typer av samhällsengagemang bl a inkluderande sponsorskap. 

 

Två händer som stöttar varandra

Kompetens kring hållbar it stöttar kunden  - Christer berättar

Kompetens kring hållbar it stöttar kunden 

Christer Wejnerup, specialist och hållbarhetsambassadör i Region Syd 

De regionala hållbarhetsambassadörerna har som uppgift att bära ut och fläta samman företagets hållbarhetsarbete med våra affärer i vardagen. Hållbarhetsambassadören kan stötta kunden med kompetens kring de hållbarhetsfrågor som rör it och med tips och råd kring vilka åtgärder och krav som leder till resultat. Christer Wejnerup har arbetat som säljare och försäljningschef på Atea i 15 år. Nu är han också hållbarhetsambassadör för region syd och det är ingen tvekan om att han brinner för frågorna!  

Våga fråga 

Hållbarhetsambassadören stödjer kollegorna i sin region med kompetens och har också till uppgift att skapa dialog med kunderna kring hållbarhetsfrågor – det är tillsammans med våra kunder och leverantörer vi kan göra mest nytta. Roller och ansvar ser olika ut hos kunderna men det är viktigt att kunna ta upp hållbarhet i samtalet så att kunderna känner sig trygga med att de kan vända sig till oss med sina frågor och krav, att de vet att dessa frågor är prioriterade hos oss och att vi kan bidra med kompetens kring hållbar it.  

Nya värden 

Christer tycker att hållbarhetsfrågorna har utvecklat Ateas erbjudande. Det handlar inte  bara om pris och snabba leveranser. Det finns fler värden att ta hänsyn till och Christer lyfter vikten av att det finns personer med kunskap om produktflödet som också har kompetens kring hållbarhetsfrågorna eftersom det går ihop.  

Att engagera flera 

Christer tror att också kunderna kan vinna på att kommunicera kring det hållbarhetsarbete man gör. Som ett exempel berättar han om återtagsevent som han organiserat tillsammans med kunder. Att kombinera den praktiska insamlingen av gammal it-utrustning med föreläsningar och information om hållbarhetsarbetet, bidrar till att skapa engagemang och stolthet bland kundens medarbetare.  

Det roligaste med rollen som hållbarhetsambassadör tycker Christer är att se exempel på goda effekter. Vid livscykelhantering får kunderna alltid en rapport som visar hur mycket klimatutsläpp de sparat genom att återta it-utrustning som använts färdigt. ”Siffrorna på kundernas klimatbesparingar ger mig gåshud! Man blir en miljömupp!” skrattar han och konstaterar att det är något positivt.   

💡 Christers tips till dig som it-köpare:  

  • Ställ hållbarhetskrav!  
  • Se till att produkterna lever längre!  
  • Gå med i 100 %-klubben!  
  • … och fundera över om leveranstiderna verkligen är det viktigaste.  

 

”90 procent av mobilerna kan inte ligga i byrålådorna! - Kristina berättar

”90 procent av mobilerna kan inte ligga i byrålådorna! 

Kristina Lind, verksamhetsutvecklare på Atea i Dalarna 

Kristina har alltid brunnit för hållbarhetsfrågor och idag är det en röd tråd i hennes arbete, både i interna och externa sammanhang. Hon arbetar med hållbarhet, kompetensförsörjning och marknad på Atea i Dalarna och stöttar också regionen i frågorna.  

En av de delar Kristina tycker är allra viktigast är att öka återtaget och återanvändningen av it-utrustning. ”90 procent av mobilerna kan inte ligga i byrålådorna!”, säger hon.  

Därför var hon med och arrangerade en insamling tillsammans med Dataföreningen i Dalarna. Idén om ett gemensamt stort insamlingsprojekt uppkom under ett möte strax innan jul. I juni bjöds medlemsföretag i Dataföreningen, men även andra företag och privatpersoner in att lämna in sin gamla utrustning för återanvändning eller återvinning via Atea. Gensvaret blev stort och positivt. Många uttryckte att de inte kände sig trygga med att lämna in sin gamla dator eller telefon till tippen och tyckte att det var bra att få lämna in dem till säker radering och återvinning. 

Det finns ett stort behov av att sprida kunskap, menar Kristina. Både privatpersoner och företag behöver få information hur de kan hantera utrustning som inte längre används. Ibland kan det vara komplext för ett företag att täcka in alla delar från servrar till mobiler, men då menar Kristina att man kan börja med en liten del, att det viktigaste är att komma igång! ”Det är härligt när kunden gjort ett återtag och stolt kan visa upp sin klimatrapport för verksamheten. Det är ett kvitto på att det som de alla bidragit till faktiskt gjort skillnad!” 

En annan viktig del som Atea kan bidra med är stöd till kunderna kring hållbarhetskrav och hållbara val. ”Många tycker att det är svårt att veta vilka krav man skall ställa på olika leverantörer och när det gäller it har vi mycket vi kan hjälpa dem med! Den kravguide Atea tagit fram är ett exempel, och Atea Sustainability Focus är ett annat.  
Det är som bananerna i affären, det borde bara finnas ekologiska bananer att välja på, men till dess måste man visa vad man vill. Det är då valet är viktigt!” 

💡 Kristina tipsar:  

  • Öka återtaget och skapa kontroll över din it-utrustning 
  • Använd kravguiden – den är ett jättebra stöd!  
  • Man måste inte svälja hela elefanten på en gång, börja med något! 

 

Tillbaka till Om Atea
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer