Hoppa till huvudinnehåll

Vår mission är att bygga Sverige med it, vilket innebär att hjälpa svenska verksamheter med deras digitala transformation på ett hållbart och effektivt sätt. Lyckas vi med det kan vi se till att it bidrar till en fossilfri framtid. Atea vill därför stötta samhället i att ta tillvara de möjligheter som finns och samtidigt adressera de utmaningar som branschen har. Ett sådant exempel är behovet av att minska mängden elektronikavfall där livscykelhantering är en av de viktigaste lösningarna. Atea tar idag tillbaka ungefär en tredjedel av allt vi säljer, men vi har höjt ribban och målet är att ta tillbaka allt senast 2030.

SÄ kan vi hjÀlpa dig som kund

SÄ kan vi hjÀlpa dig som kund

Vi vill hjÀlpa fler verksamheter att köpa in och hantera it pÄ ett hÄllbart sÀtt. VÄr position mellan köpare och tillverkare gör att vi kan hjÀlpa bÄda sidor att se, förstÄ och arbeta med sina utmaningar. För kunder kan det handla om att bli en mer effektiv kravstÀllare vid inköp av it och som tillverkare kan det handla om att jobba med transparens i sin leverantörskedja. 

SÄ förflyttar vi branschen

SÄ förflyttar vi branschen

Atea Sustainability Focus pÄskyndar omstÀllningen mot mer hÄllbar it. Vi samlar de nordiska it-köparnas röst, skapar en plattform för dialog och driver angelÀgna frÄgor mot branschen. Steg för steg höjer vi tillsammans ribban inom det globala hÄllbarhetsarbetet.

 

”Vi har arbetat med ett antal vĂ€l utvalda frĂ„gor och mĂ„lsĂ€ttningar inom hĂ„llbarhet under mĂ„nga Ă„r vilket gör att vi orkar utmana inte bara oss sjĂ€lva i grunden utan hela vĂ„rt ekosystem.”

— Linus Wallin, vd Atea
Atea utses till världens mest hållbara bolag inom IT services - för andra året i rad

Atea utses till världens mest hållbara bolag inom IT services - för andra året i rad

Atea utses för andra Äret i rad till vÀrldens mest hÄllbara bolag inom IT services, enligt hÄllbarhetsmÀtningen Global 100 Index, som skapats av Corporate Knights. Dessutom uppmÀrksammas Atea i den totala rankingen i Global 100 och placerar sig i Är pÄ plats 49, vilket Àr en förbÀttring frÄn plats 51 frÄn 2022.

Läs pressmeddelandet

Tre perspektiv

För att driva långsiktig förändring behöver vi arbeta utifrån flera olika perspektiv. Det handlar om att ta ansvar på tre nivåer; hos oss själva som medarbetare, i affärer med våra kunder och som tongivande aktör i samhället.

Medarbetare 💙

Vi Àr övertygade om att förÀndring kommer inifrÄn. DÀrför tar Atea i stort och vÄra medarbetare personligt ansvar för sin arbetsmiljö och klimatpÄverkan.

  • Vi stĂ€rker vĂ„ra medarbetares kunskaper inom relevanta hĂ„llbarhetsĂ€mnen genom vĂ„r obligatoriska hĂ„llbarhetsutbildning. Vi har Ă€ven ett nordiskt ambassadörsprogram som stĂ€rker vĂ„ra medarbetares hĂ„llbarhetskompetens ytterligare
  • Vi ser fördelarna med att trĂ€ffas bĂ„de fysiskt och digitalt. Vi ser till att minimera vĂ„rt klimatfotavtryck sĂ„ mycket som möjligt nĂ€r vi trĂ€ffas, till exempel genom att samĂ„ka, anvĂ€nda kollektivtrafiken eller vĂ€lja digitalt dĂ€r det passar. VĂ„r no flight zone strĂ€cker sig 3,5 h med tĂ„g och vi tar gĂ€rna tĂ„get Ă€ven för lĂ€ngre strĂ€ckor
  • Majoriteten av vĂ„ra tjĂ€nstebilar Ă€r eldrivna
  • Vi arbetar aktivt för att öka jĂ€mstĂ€lldheten bĂ„de för att nĂ„ en jĂ€mn könsfördelning och för att sĂ€kerstĂ€lla jĂ€mstĂ€llda arbetsvillkor, arbetsmiljö och anstĂ€llningsvillkor

 

 

Kunder 🧡

Utöver att ta vÄrt eget ansvar vet vi att en stor del av förÀndringskraften finns hos vÄra kunder. DÀrför samarbetar vi med vÄra kunder och leverantörer i olika typer av initiativ som gör det lÀttare för kunderna att stÀlla krav och leverantörerna att möta dem.

  • VĂ„ra partners Ă€r marknadsledande inom hĂ„llbarhet och delar vĂ„ra vĂ€rderingar
  • Vi har nĂ„tt vĂ„rt mĂ„l om 100% fossilfri el i vĂ„ra lokaler och datacenter och arbetar för att fortsĂ€tta upprĂ€tthĂ„lla samma nivĂ„
  • Vi utbildar verksamheter kring hĂ„llbar livscykelhantering genom vĂ„rt initiativ 100 %-klubben
  • Att stĂ€lla hĂ„llbarhetskrav vid inköp/upphandling av it-lösningar Ă€r ditt mest kraftfulla verktyg för att pĂ„verka it-branschen i en mer hĂ„llbar riktning. I Kravguiden har vi sammanstĂ€llt vĂ„ra bĂ€sta tips för hur man som inköpare kan stĂ€lla krav som bĂ„de ger effekt och som Ă€r hanterbara
  • Vi vĂ€rdesĂ€tter mĂ„ngfald och arbetar aktivt för att skapa en inkluderande arbetsplats. Inkludering gör att vĂ„ra medarbetare kan nĂ„ sin fulla potential och att vĂ„ra kunder kan fĂ„ tillgĂ„ng till det bĂ€sta laget
  • Genom vĂ„rt arbete mot korruption och mutor har vi som första företag i Sverige kunnat certifiera oss i enlighet med ISO 37001 standarden 

 

SamhĂ€lle 💚

Med vÄr position pÄ marknaden vet vi att vi kan göra mer. Vi brukar sÀga att vi valt att axla ledartröjan. Det innebÀr att utmana, engagera och pÄverka branschen i en mer hÄllbar riktning. Det Àr sÄ vi bidrar till samhÀllet och bygger Sverige med it.

  • Vi samlar kraften hos nordiska it-köpare genom initiativet Atea Sustainability Focus. Vi skapar en plattform för dialog och driver angelĂ€gna frĂ„gor mot branschen. Steg för steg höjer vi tillsammans ribban inom det globala hĂ„llbarhetsarbetet
  • Genom nĂ€tverket Leadership for Change samlar vi ledande organisationer inom hĂ„llbar it för att leda vĂ€gen mot en hĂ„llbar transformation av it
  • Tillsammans med Svensk Friidrott har vi skapat initiativet Miniorlandslaget. Ett friidrottslag för de minsta som syftar till att bygga broar till föreningslivet och i förlĂ€ngningen öka integrationen i samhĂ€llet