Att ha rätt kompetens nära kunden är något som vi ser som en viktig del i vårt konsulterbjudande. I de fall en specialistförmåga inte finns tillgänglig lokalt, kan vi komplettera med rätt kompetens från någon annan ort i vårt landsomfattande kontorsnätverk.
För att våra it-konsulter ska bibehålla och utöka sina kunskaper investerar vi mycket tid, själ och hjärta i ständig utveckling. Varje specialist har personliga utbildnings- och utvecklingsplaner, som vi följer upp löpande tillsammans, för att få nöjda medarbetare och bästa möjliga kompetensutveckling. Därför är vi också stolta över våra 4 500 tekniska certifieringar och att vi har kämpat för att få högsta partnerstatus hos alla våra strategiska partners.
Vi har ett heltäckande erbjudande inom it-infrastruktur och våra it-konsulter hjälper våra kunder med lösningar inom hela vår bredd. Från en lokalt installerad lösning till it som tjänst – det som passar verksamheten bäst.
Vi arbetar i olika roller och med olika typer av specialistkunskaper. Vi tar fullt ansvar för både analys, design, implementation samt löpande drift, förvaltning och projektledning. Vi är verksamma inom områden såsom drift- och it-support, projektledning samt förarbete och implementation. Vi beskriver dem lite mer utförligt nedan.
Våra tekniska konsulter arbetar ofta som specialister inom ett eller flera infrastrukturområden. De har kompetens och erfarenhet att hjälpa dig att få största möjliga nytta i din verksamhet.
Ateas it-arkitekter tar tillsammans med våra kunder fram långsiktiga it-strategier för alla verksamhetsområden i företaget.
Atea kan stödja din verksamhet med projektledare, projektadministratör, förvaltningsledare, processledare, kvalitetssäkrare och erfarna konsulter inom service management.
Våra produktivitetskonsulter hjälper din verksamhet att öka produktiviteten när nya verktyg leder till ett förändrat arbetssätt.
Våra konsulter inom drift och it-support utför dagliga it-driftuppgifter enligt fastställda driftinstruktioner och rutiner samt arbete med telefonsupport i servicedesk.
Öka dina chanser att uppnå önskat resultat, nytta och effekt. Istället för att agera reaktivt och "släcka bränder" agerar vi med förändringsledning proaktivt och bemöter väntade behov och reaktioner i tid.
Vi hjälper dig att förbereda verksamheten inför framtidens krav, möjligheter och utveckling.
Verksamhetsutvecklarens förmåga är att tydliggöra krav och behov från användarens perspektiv och förklara vad som behöver göras samt varför det måste ske.
Med målstyrning och nytta i fokus strukturerar, planerar och utför våra projektledare Ateas leveransprojekt inom informationsteknologi.
Vi hjälper dig att hålla fokus på målen för att tillsammans uppnå hög leveranskvalité i såväl Ateas projekt som era egna.
Kontakta din kundansvariga säljare/lokala representant om du vill veta mer.
I ett första steg tar vi alltid reda på exakt vilken utmaning som behöver lösas och vilka specifika förutsättningar som råder hos just den kunden. För ett mindre uppdrag kan analysen bestå av ett antal korta frågor och för ett längre och mer komplext uppdrag tar den ofta formen av en förstudie.
Att ta fram ett lösningsförslag är ett naturligt nästa steg. Förslaget ska vara anpassat efter kunden och baseras på den bästa kunskapen om hur lösningen ska fungera i kundens miljö på rätt sätt.
Vi implementerar och driftsätter lösningen på ett kontrollerat sätt och följer den installationspraxis som råder.
Efter acceptans och utbildning lämnar vi över lösning, drift och dokumentation till kunden. Det vanligaste är att vi även efter detta finns kvar för driftstöd i olika former.