Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Kundcase

Spetskompetens och laganda ger effektiv it för Nordic Guarantee

Foto: Fredrik Andersson

Att erbjuda försäkringar och garantier för 3 500 kunder innebär stora flöden av information och uppgifter. Så här resonerade Nordic Guarantee när de utformade en säker och flexibel it-miljö, med support som motsvarar en komplett it-avdelning.
Nordic Guarantee
Stockholm

En säker och flexibel it-miljö, med support som motsvarar en komplett it-avdelning.

För snart ett år sedan hade försäkringsbolaget Nordic Guarantee en delad it-miljö som fungerade väl. Men för de utmaningar och behov som seglade upp framför dem, krävdes nya lösningar.

– Vi hade börjat se oss om efter en partner som kunde erbjuda en mer flexibel, skalbar och framtidssäker lösning som kunde stärka vår it-säkerhet ytterligare, säger Cobus Kleynhans, it-chef på Nordic Guarantee.

Försäkringsbolaget har valt att själva ha en slimmad it-avdelning och utöver det köpa in den kompetens, support och drift som verksamheten behöver.

Nordic Guarantee, expert på garantier
  • Erbjuder kontraktsgarantier inom byggsäkerhet, insatsgarantier, färdigställandeförsäkring samt PSD2-garantier (EU:s andra betaltjänstdirektiv, Payment Services Directive 2) och många fler områden.
  • Försäkringsbolaget garanterar till ett värde av drygt 25 miljarder kronor.
    * Har 3 500 kunder och 46 medarbetare.
  • Kontor i Stockholm (Kista), Malmö, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
  • Står under tillsyn av Svenska Finansinspektionen.

Värdefull spetskompetens

Efter noga övervägande föll valet på Atea och en lösning som motsvarar en komplett it-avdelning. Här ingår bland annat dygnet runt support för it-miljön, molntjänster samt automatiserade flöden för datorer och telefoner. Samtidigt kan it-chefen (och behöriga kollegor) själva lägga till eller dra ifrån de servrar som de behöver.

Men att valet föll på Atea berodde i första hand varken på tjänsterna eller hårdvaran.

– Om jag ska vara ärlig så finns det flera leverantörer som erbjuder likvärdiga tjänster. Men under våra första möten med Atea var det ledarskapet, nischkompetensen och det rutinerade sättet att driva projekt som imponerade på oss, säger Cobus Kleynhans.

Arbetsglädje ger energi

Att de båda företagen har värderingar och en arbetskultur som matchar var två andra avgörande faktorer i valet av samarbetspartner.

– Även om Ateas kompetens inom teknik, säkerhet och projektledning är slående, så var det lika viktigt för mig och mina kollegor att hitta ett gäng som visar uppriktig glädje och passion för sina uppdrag. Det är något som gör Ateas specialister och projektledare unika, säger Cobus Kleynhans.

Känslig migrering

Samarbetet inleddes med en genomlysning av Nordic Guarantee’s it-miljö. Därefter fick försäkringsbolaget råd och förslag på hur den nya arkitekturen och miljön skulle kunna se ut.

– I inledningsfasen var den tekniska kompetensen, och de råd vi fick rörande it-säkerhet, ovärderliga för oss.

Men under migrationen till den nya lösningen krävdes en annan typ av kompetens. Helt plötsligt står man i det potentiellt känsliga läget där alla (även konkurrenter) måste kunna samarbeta.

– I övergången behövs en lugn, trygg och tydlig projektledare. Någon som kan förklara precis vad som kommer att hända och sedan lyssnar på deltagarnas funderingar och farhågor. Det stöd jag fick från Ateas projektledare, under migreringen, gjorde mitt liv betydligt lättare, säger Cobus Kleynhans.

Managed services

Med managerade tjänster från Atea får du ett it-stöd som är skräddarsytt efter verksamhetens behov. Tillsammans ser vi till att ni får mer tid för innovation samtidigt som lönsamheten ökar.

Läs om våra tjänster här

Automatiserade flöden

Även om it-arkitektur och säkerhet är de stora frågorna för Nordic Guarantee, så är automatiserade flöden en sak som gör vardagen enklare. Därför har tjänsten Managed Workplace gjort medarbetarnas vardag både effektivare och säkrare, trots att de fyrtio medarbetarna inte byter datorer och telefoner så ofta.

– Vi beställer själva datorer och telefoner, direkt i Atea eShop. De konfigureras sedan i ett automatiserat flöde. Microsoft Intune underlättar också, så att produkter från olika tillverkare kan samsas i samma miljö. Dessutom kommer vi att minska vårt klimatavtryck eftersom vår hårdvara nu kommer att återtas och återvinnas.

De stora och små förbättringarna seglar upp som kvitton i vardagen.

– Med Ateas hjälp la vi nyligen till en tjänst för digitala signaturer. För första gången någonsin kan vi nu enkelt skaffa bärbara datorer med danska och spanska tangentbordslayouter. Bara en sådan sak, säger Cobus Kleynhans och skrattar.

Tränar säkra beteenden

It-chefens filosofi är att stäva efter en tydlig vision och glasklara mål. Sedan är det de dagliga förbättringarna som sakta men säkert leder utveckling i rätt riktning.

Därför ska samtliga medarbetare utbildas i cyber-säkerhet genom Micro Learning; korta och kärnfulla utbildningspass som följs upp och utvärderas.

– Det handlar bland annat om säkra beteenden. Att inte klicka på länkar i ett mejl om man inte är hundra procent säker på att en kund eller partner precis skickat något som ska laddas ned, exemplifierar Cobus Kleynhans.

Vågar ifrågasätta

Ett annat utvecklingssteg handlar om smidigare samarbeten och ökad produktivitet, främst i Microsoft Teams. Nordic Guarantee anlitar, under försommaren 2021, en av Ateas produktivitetskonsulter för inspiration och ökad kompetens.

– Med verksamhet i fyra länder har vi lång erfarenhet av samarbeten i de digitala rummen. Och visst jobbar vi effektivt, tycker vi själva. Men genom att ifrågasätta invanda beteenden och rutiner är jag säker på att vi kommer att upptäcka saker som kan göra oss ännu mer produktiva, säger Cobus Kleynhans.

******************
Text: Ulrika Nybäck
Foto: Fredrik Andersson
******************

Valde en komplett it-tjänst

Nordic Guarantee anlitar Atea för tjänster som motsvarar en komplett it-avdelning. Här ingår bland annat: dygnet runt support för it-miljön, molntjänster och klientdrift. Försäkringsbolaget kan själva öka och minska antalet servrar efter behov och betalar endast för använd kapacitet.

Valda tjänster är bland andra:

  • Managed Network: Meraki, Atea Managed WAN och klient-VPN
  • Managed Workplace: Med dygnet-runt-support av it-miljön, automatiserad klienthantering med Microsoft Intune och tillgång till livscykelhantering med Goitloop.
  • Managed Datacenter och Molnserver: Drift och hantering av molnserver, Active Diretory, SQL-server, ADCS printserver, Windows server, IIS, AOVPN samt lastbalansering som tjänst.

”Vi ser en fortsatt spännande resa tillsammans med Nordic Guarantee. Jag tror att vi tillsammans om ett år kan se tillbaka på en ökad lönsamhet och massor av frigjord tid för Cobus, som kan fokusera mer på kärnverksamheten med hjälp av den här lösningen.”

— Joel Svenblad är specialistsäljare på Atea. Han anser att den föränderliga värld vi lever i kräver moderna tjänster utan inlåsningseffekter.

Hör av dig till Jonathan Mörsell om du vill veta mer om Managed Services

Jonathan Mörsell
Jonathan Mörsell
Chef Managed Services
jonathan.morsell@atea.se
Tillbaka till Kundcase
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer