2021-09-28

It-avdelningen måste välja: Bli specialister på appdrift eller proaktiva hjältar

Specialistspaning: It-avdelningar kommer att behöva välja spår framöver när det gäller hur man jobbar med appar och operativsystem: Antingen gå mer åt specialisthållet i en strävan att kunna lösa alla tidskrävande ”requests” som dyker upp, eller arbeta mer proaktivt med verksamhetsutveckling. Det hävdar Ateas Mikael Andersson i den här spaningen.

Spaningen i ett nötskal

Varje it-avdelning vet att det idag krävs bra system för att skjuta ut appar, och framför allt att GDPR kräver koll på data och att medarbetarna inte bänder på reglerna. Men vad blir ofta konsekvensen? Jo, efter att ha satt upp systemet krävs åtskilliga timmar per vecka för att hålla sig ajour med alla uppdateringar och buggar, och att fixa de problem som dyker upp. Många it-avdelningar stänger av app- och systemfunktioner för att undvika trassliga situationer längre fram. Problemet är bara att användarna och verksamheten vingklipps av ett suboptimalt system som leder till orimligt många timmar för att hantera requests, gräva i internetforum för att hitta lösningar och så vidare.  Vissa it-avdelningar har insett värdet av att ändra på detta, och fler kommer det att bli. Med extern hjälp, där man låter experter bevaka riskerna och möjligheterna runt appar och operativsystem, kan it-avdelningen fokusera på att hjälpa verksamheten att dra mer nytta av appar och funktioner.

SPANARE

Mikael Andersson, tjänsteansvarig för Client Cloud Services på Atea, har varit med och utvecklat tjänsten Enterprise Mobility Management

Besök Mikaels Linkedin-profil här.

Vad it-avdelningen kommer att upptäcka

Framför allt, räkna med mer uppskattning både från medarbetare i verksamheten och från ledningsgruppen när mer tid läggs på proaktivitet och initiativ som förenklar deras vardag samtidigt effektiviserar och utvecklar verksamheten.  Upplevelsen blir att it stöttar och ligger i framkant i er bransch. Ett exempel från verkligheten: En skola var tidigt ute med att utnyttja funktionen ”geofencing”. De använde den till att stänga av kamerorna på elevernas ipads i närheten av omklädningsrummen vid gympasalen. På samma sätt kan plattor, laptops och mobiler förhindras att spela in ljud och bild från enskilda konferensrum. Sådana smarta lösningar kan skapas – om man får kännedom om att det går att göra och hur. Att förhindra filmning genom att borra sönder kameran på alla enheterna, som ett företag faktiskt gjorde, går med andra ord att undvika.

”Upplevelsen blir att it stöttar och ligger i framkant i er bransch.”

Externa driftspecialister har förmånen att kunna ägna hela dagarna åt att undersöka smarta tillämpningar av tekniken, och att snabbt fånga upp problem och hot och lösa dem. Föreställ dig bekvämligheten att få ett mejl från dem med texten: ”Vi har rapporter om att användare kan få problem med wifi-uppkopplingen efter uppdateringen av senaste iOS. Det kan lätt åtgärdas genom att göra X (det tar cirka två minuter)”. Efter dessa två minuter kan it-avdelningen återgå till att fortsätta vara proaktiva hjältar.

Pådrivande faktorer

Apple, Google och Microsoft har tidigare släppt nya funktioner, appar och buggfixar sporadiskt, nu kommer dessa nyheter i en aldrig sinande ström. För den som ville hålla sig uppdaterad tidigare gällde det att läsa in sig några gånger per år, nu krävs i princip en heltidstjänst för att ha koll både på floden av nyheter samt sätta sig in i dess möjligheter och faror. Hastigheten fortsätter att öka både för vad tekniken möjliggör, vad tekniken kan ställa till med samt externa säkerhetshot. En annan pådrivande trend är managementstrategin att fokusera på kärnverksamheten och det man gör bäst, och i stället ta hjälp av andra att göra det som de är bra på.

Värt att reflektera över

  1. När ni använder system som ger kontroll över medarbetaren, appar och enheter, vill ni lägga mest tid på buggfixar och strul som dyker upp, eller på att faktiskt styra verksamheten framåt?
  2. Om ni inte längre behövde lägga massor av tid varje vecka på att bevaka och åtgärda buggar, problem och risker i samband med uppdateringar av appar och operativsystem - vilka möjligheter ser du då?