2023-11-29

AI i offentlig sektor - Fyra viktiga frågor att utforska 

AI AI AI  – känner du ingen det? En resa där frågorna är oändliga och diskussionerna aldrig tystnar. Även om det kan verka som att vi redan fått vår dos av AI, står vi faktiskt bara vid startlinjen. Vi på Atea får många frågor kring AI från offentlig och privat sektor. Frågorna och funderingarna är oftast snarlika, trots små skillnader i ordvalen.

Anthony Mc Carrick
Tony Mc Carrick
Strategisk rådgivare
Sara Landén
Marknadskommunikatör

De vanligaste frågorna vi får just nu är:

  • Vad är AI?
  • Vad är inte AI? 
  • Vad ska man vara rädd för - vilka farhågor finns relaterat till AI? 

Frågan som vi brukar ställa tillbaka är:

  • Vad väntar du och din organisation på?

I november var det dags för den årliga mötesplatsen för offentlig sektor - eförvaltningsdagarna. En mötesplats full med förmågor och nyfikenhet av att utforska möjligheterna med AI för att skapa förbättrad service till våra medborgare och medarbetare. Min kollega Sara Landén och jag tog tillfället i akt att ställa de frågor vi själva får för att få in lite olika perspektiv. Vi kommer i den här bloggen resonera kring de svar vi fick av de cirka de femton korta intervjuerna vi gjorde på plats.  
 

Vad är AI?  

Konstgjord intelligens.
Göran Westerlund, Digitaliseringsansvarig/CDO, Alingsås kommun 
AI är en teknologi som gör att vi kan dra nytta av data.
Louise Callenberg, Programledare, Bättre delat 
Det är ju framtiden!.
Andreas Sundberg, Strategisk verksamhetsutvecklare, Adaptit 
Det är en fantastisk framtidspartner för att bygga framtidens samhället.
Frida Boisen, Journalist, programledare, föreläsare och författare
Ett sätt att jobba med statistik på ett mer kraftfullt sätt.
Johan Häggkvist, Head of Customer Success, FlowFactory   

Vad är inte AI?  

AI har ingen egen vilja och har därmed ingen egen agenda.
Andreas Skog, Samordnare digitalisering, Region Västerbotten 
AI är inte “The human touch”.
Beatrice Schmidt, Chef för service och it-avdelningen, Ljungby kommun 
AI är inte hundra procent klart.
Sawa Mustafa, Studerar Online Merchandiser på sälj & Marknadshögskolan 

Vad är du rädd/orolig för när det gäller AI? 

Jag är rädd för både under och överutnyttjande av AI.
Britta Rösblad, Digitaliseringschef, Nacka kommun 
Jag är rädd för det okända, saknar transparens.
Jannika Tillå, Kommunikations och affärsområdeschef, Internetstiftelsen
Dåliga tillämpningar och missbruk.
John Hellman, Planeringsarkitekt, Boverket

Att AI spårar ur – tar över.
Evelina Grandelius Rosenlund, T.f. utvecklingschef, Mariehamns stad 
Jag är inte rädd för AI – jag har en sund skepsis.
Jens Lindh, Objektledare, Lunds kommun 
Jag är inte så rädd för AI – jag var det i början.
Erik Martinsson, Projektledare, Hexanova 

Vad väntar offentlig sektor på? 

Jäkligt bra fråga …
Okänd 😊  
Att någon någonstans ska ta ett beslut.
John Hellman, Planeringsarkitekt, Boverket 
Vi ska inte vänta – vi ska ha en förväntan.
Susanne Vallén Nielsen, Digital strateg/Verksamhetsutvecklare, Danderyd kommun
Jag väntar på regleringar.
Johan Häggkvist, Head of Customer Success, FlowFactory   

Summering  

Frågor som många tror sig ha klara svar på, visar sig vara mer komplexa och varierande än förväntat. Att definiera vad AI är och inte är, samt att reflektera över sina egna åsikter och rädslor, är en del i resan av att höja sin AI kompetens. Det är tydligt av svaren på frågorna att vi har olika uppfattningar och tolkningar. Det är viktigt för var och en av oss och samhället i stort att vi blir bättre på att lyfta olika perspektiv. Det finns inte ett korrekt svar på de här frågorna utan perspektiven och svaren är många. 

Något vi dock kan se är att medan vissa inte känner någon rädsla alls för AI, så är de som är oroliga för AI rädda för olika aspekter av teknologin. När det gäller svaren på frågan om vad offentlig sektor väntar på är, det mest slående att i denna brytningstid är, “att vänta” inte vad offentlig sektor behöver. 

Väldigt inspirerande att få höra responsen på frågan “Vad är inte AI?”, så väl fångat tycker vi – "The human touch". Likaså gläds vi åt den framtidstro som förmedlades i alla svar – The future is bright.

Stort tack till samtliga som ställde upp och svarade på våra frågor, viktiga perspektiv för oss på Atea att lyssna in men även för Sverige 5.0. 

Vägen framåt  

I veckan släpptes rapporten av undersökningen “AI och svenska folket 2023” som har tagits fram för sjätte året i rad av Insight Intelligence tillsammans med oss på Atea, Linnéuniversitetet,  Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och Tietoevry.  

Kunskap om AI och utbildningsnivå - Det finns enligt undersökningen en tydlig korrelation mellan kunskap om AI och utbildningsnivå. Personer som har högskole- eller universitetsutbildning säger sig ha ganska eller mycket stor kunskap om AI i tre gånger så stor utsträckning (39 %) som de med grundskoleutbildning (13 %).

Vår förmåga att ge förutsättningar för att höja den allmänna AI kompetensen i samhället kommer att bli avgörande framöver för individen och organisationer men även för vår förmåga att skapa Sverige 5.0. 

World Economic forum har en tydlig uppfattning Without universal AI literacy, AI will fail us.

De demografiska klyftorna - Rapporten “AI och svenska folket 2023” visar också att det finns betydande demografiska skillnader när det gäller attityder gentemot AI och kunskapsnivån. I allmänhet hävdar män att de har en högre nivå av AI-kunskap och använder tekniken betydligt mer än kvinnor.

Här har vi som medborgare och samhälle ett oerhört stort ansvar att se till att de demografiska klyftorna inte ökar utan aktivt åtgärdar dem med insatser för att främja jämlik tillgång till kunskap och användning av AI, och skapa en mer inkluderande framtid för alla. 

Kommunikation nyckeln till kunskap - Tillgången till kunskap kring AI bör vara tillgänglig för alla oavsett bakgrund, förmåga och kunskapsnivå. Genom att använda det slagkraftiga verktyget "kommunikation" kan vi göra det oförståeliga förståeligt och det obegripliga begripligt. Vi behöver arbeta med kommunikation kring AI på alla nivåer i samhället för att främja nyfikenheten och öka kunskapen, för unga som för äldre. Det behöver inte vara så svårt. 

Att tänka på tills vi ses igen… 

Hur skulle du definiera AI? Vad är du orolig för när det gäller AI? Vad väntar du och din organisation på när det gäller AI? Hur är du med och bidrar till att inte öka de demografiska klyftorna? 

Slutord 

Den här gången avslutar vi med ett citat från Melanie Mitchell.

”To a person with a hammer everything looks like a nail. To an AI researcher with a neural network – everything looks like a vector.” 

Vi kommer att resonera och reflektera i dessa frågor även framöver så håll utkik, stay tuned! Vi tror att vi kan göra varandra bättre och göra skillnad tillsammans. 

Följ oss på Linkedin | Tony MC Carrick, Strategisk rådgivare  | Sara Landén, Marknadskommunikatör 

Hör av dig. På Atea jobbar vi både med strategisk rådgivning och verksamhetsutveckling och kan stötta dig i de här frågorna.