2023-08-21

Kundfavoriten Disaster Recovery "Ett tryggt alternativ när olyckan är framme"

Disaster Recovery-tjänsten är en storfavorit bland våra kunder. Hur kommer det sig? Daniel Klöfverskjöld, erbjudandeansvarig på Atea, berättar vad våra kunder uppskattar mest.

Kundfavorit Disaster Recovery

Hur har kunder haft nytta av Disaster Recovery? 

–  Vi har flera exempel på verksamheter som tack vare tjänsten har sluppit långa driftsavbrott i samband med ransomware-attacker. I lugn och ro har de kunnat få bort allt skadligt i sin egen miljö, genom att köra på tidigare speglade versioner via vårt datacenter. Tjänsten ger en stor trygghet. Man kan ju även drabbas av brand eller andra katastrofer, vilket också har hänt (se exempelvis Polarbrödscaset). En kommun i Stockholmstrakten valde Disaster Recovery-tjänsten i stället för att skaffa sig ett extra datacenter. På så vis har de nu motsvarande skydd, men till en mycket rimligare kostnad eftersom de bara betalar för funktionen samt lagringskapaciteten de utnyttjar. Ingen ny hårdvara behöver köpas in, och de slipper underhållet. I praktiken skapar tjänsten en förlängning av det egna datacentret in till våra hallar. Våra datacenter har dessutom en hög säkerhetsklassning, och går under benämningen Sovereign Cloud. Inget hanteras utanför Sveriges gränser.  

Om tjänsten var en film, vilken film skulle den då vara? 

– ”Måndag hela veckan”. Har man en katastrofal dag är det bara att backa tillbaka om göra om dagen på nytt utan konsekvenser. 

Vad är det som uppskattas mest med hur tjänsten är utformad?  

– Att tjänsten ligger i samma plattform som Atea molnserver, vilket innebär att de speglade kundservrarna går att starta upp direkt. Tjänsten ger en mycket snabbare hantering än backup-lösningar. Här behöver du inte leta reda på backuper när en kris uppstår, eller vänta medan innehållet kopieras. Att komma igång tar bara några minuter, i stället för timmar eller ännu längre, särskilt om det har uppstått fel på hårdvaran. Många uppskattar också att man slipper ge sig in i långa krångliga avtal. Det finns ingen uppsägningstid.  

Tjänsten lanserades 2018. Hur har den utvecklats sedan dess? 

– Tjänsten har länge varit väldigt stabil. Tiden mellan synkade versioner av data är nu ner till en minut jämfört med fem minuter tidigare. Man har även adderat möjlighet att skapa ”Recovery Plans” där man talar om i vilken ordning maskiner ska startas vid en uppstart av miljön i våra datacenter.  

Vad är en stor fördel med tjänsten som kunder brukar inse när de har haft den ett tag? 

– Att det finns fler tjänster, såsom virtuell kapacitet och containers, i samma gränssnitt. Kunder som börjar med Disaster Recovery bygger ofta på med dessa tilläggstjänster för att det ger dem större möjligheter.  Även där betalar man bara för vad man använder.  

Om man vill prova tjänsten, hur gör man då? 

– Ta kontakt med ditt lokala Atea-kontor och säg att du vill få tillgång till tjänsten, så öppnar vi ett konto där du kan testa den. Då kan du själv sätta upp nät, laborera lite, och så vidare, bara för att se hur det funkar. Då ser du även aktuella priser. Så länge du inte använder någon kapacitet är det helt utan kostnad.