6 dagar sedan

Så utvecklas Isabela som konsult på Atea

Nätverkskonsulten Isabela Matasaru har utvecklats snabbt på Atea, både kompetensmässigt och som konsult. Hon förklarar sin karriärutväxling med att allt i kulturen banar väg för utveckling: Kollegor som hjälper varandra att hitta de bästa lösningarna, en stor variation på uppdragen och tillgång till certifieringar, kurser och karriärprogram som ligger i framkant.

Kristian Borglund Journalist

Isabela Matasarus roll är att hjälpa Ateas kunder att bygga nya nätverk samt utveckla, felsöka och förbättra de nätverk som redan finns på plats.

Uppdragen leder till en enklare vardag och ökad mobilitet för hundratals, ibland tusentals, medarbetare eller medborgare i hela landet.

– Fram till för tre år sedan hjälpte jag enbart enskilda användare. Då hade jag en global supportfunktion som innebär att jag löste enklare problem: som att låsa upp konton som blivit spärrade eller mer allmänna Windows- eller Office-problem. Min roll idag innebär mer komplexitet och betydligt mer ansvar. Det är mycket mer stimulerande och det känns bra att jag nu gör skillnad för många fler, säger Isabela Matasaru.

Hon har ett nära samarbete med kollegorna i Kommunikationsteamet på affärsområdet Hybrid Platforms.

  Vi har ett stort kompetensutbyte inom teamet och tar exempelvis in ”second opinion” för de flesta saker vi gör. Särskilt i större projekt där vi bygger optimala helhetslösningar. Det gör att vi hittar bättre lösningar och erfarenheterna gör att vi hela tiden utvecklas.

Det här är Isabela

Namn: Isabela Matasaru

Titel: Systemkonsult på Atea

Nisch: Nätverk och hybrida plattformar

Plats: Har kunder och kollegor i hela Sverige, men den fysiska arbetsplatsen är på Atea i Malmö.

Utbildning och karriär: Hennes fascination för datorer och att lösa egna datorproblem under uppväxten i Rumänien resulterade i att Isabela agerade datorsupport åt mamma och åt vänner. Men professionellt började hon som översättare. Mixen av it-kunskap och språkkunnighet i rumänska, tyska, engelska och franska gav henne jobb på en global supportdesk på Dell i Bukarest. Till Atea kom hon för sju år sedan i en liknande roll, innan det interna karriärprogrammet som för tre år sedan ledde till Kommunikationsteamet på Hybrid Platforms.

Lärandemotto: Gräv fram information, fråga kollegor och fortsätt tills det fungerar.

Karriärprogram tar dig till nästa nivå

Vägen in i den nya rollen gick via Ateas karriärprogram som lyfter medarbetare som vill ta nästa steg i sin professionella utveckling.

– Jag fick en coach, en mentor och pluggade en hel del på egen hand. När jag var ny i teamet fick jag följa med kollegorna ut på fältet. I cirka fyra månader hängde jag med seniora kollegor, träffade kunder och lärde mig hur man lyckas som konsult, allt som har med metodik och dokumentation att göra. Den där typen av ”inside insights” som inte lärs ut på kurser, beskriver Isabela Matasaru.

Certifieringar och chattgrupper

Efter de initiala, praktiska insikterna har Isabela tagit flera certifieringar, exempelvis för Ciscos och Merakis lösningar. Hon fortsätter att hålla sig uppdaterad inom sin kärnkompetens: nätverk – men även inom it-området i stort. Isabela Matasaru är bland annat med i flera interna chattgrupper som knyter an till vad hennes team ägnar sig åt, bland andra Wireless, Datacenter och Hybrid Platforms.

– Även i dessa grupper kan man få hjälp snabbt när det behövs, men framför allt får jag mycket värdefull inspiration den vägen. Det är fullt av tips, om trender, om utbildningar och andra bra saker att ha koll på.

"Gäller att hänga med i utvecklingen"

Isabela Matasaru älskar att så mycket händer inom it-området. Det innebär att jobbet som konsult hela tiden förändras – vilket i sin tur gör vardagen intressant och levande.

– Inte ens den som har jobbat i 20 år inom it kan allting. Det är nödvändigt att både hänga med i utvecklingen och att ibland sätta sig ner och tänka efter ordentligt, för att kunna lösa de utmaningar som kunderna har.

Nästan varje nytt uppdrag innebär att Isabela kombinerar kunskaper som hon redan besitter med att kreativt, analytiskt och metodiskt söka andra angreppssätt som möter de specifika kundbehoven.

  Jag bygger på det jag redan kan, hela tiden. När jag stöter på särskilt utmanande problem som jag inte själv lyckas lösa, då finns det alltid andra som kan hjälpa. Antingen någon i mitt eget team eller kollegor i andra delar av företaget. Särskilt i krissituationer får man snabbt hjälp. Sådan är kulturen på Atea. Du står aldrig ensam.

Förstår kundens behov på djupet

Variationen är en av de saker som Isabela Matasaru uppskattar mest i sitt jobb.

– Vissa uppdrag kan ta en timma, andra kan pågå i ett år, eller längre. Och vi löser utmaningar i alla delar av samhället: inom sjukvården, i skolor och på företag i olika branscher.

Som konsult på Atea får Isabela en speciell relation med kunderna. Hon beskriver relationen så här:

– På de flesta uppdrag blir jag nästan en del av kundens organisation. Jag sitter tillsammans med deras it-team minst en dag i veckan och får inblick i allt som rör infrastrukturen. Att komma så nära hjälper mig att förstå behoven på djupet – och jag kan föreslå initierade lösningar. Jag vill att kunderna ska se mig som en rådgivare som de kan lita på.

Hälsning till den som söker nytt

Till den som är senior it-konsult idag och funderar på att söka jobb på Atea, vill Isabela säga följande:

”Vi är ett starkt lag där du får de bästa möjligheterna att utvecklas både tekniskt och i rollen som konsult. Om du är en lagspelare som älskar att lösa problem, träffa många olika kunder och ha många utmanande och roliga uppdrag, då kommer du att trivas här.”

Vad gör du om tre år på Atea?

– Jag skulle vilja ta ett större helhetsansvar för kundernas it-miljö. Jag är gärna kvar i samma team som nu, men med mer ansvar i en större roll.

Isabela Matasarus tips: 3 fördelar med att vara senior it-konsult på Atea

Karriär- och kompetensutveckling - ”Du kan ta nästa steg här, oavsett vad du jobbar med idag. Ateas karriärprogram hjälpte mig vidare och du får tillgång till de stora leverantörernas certifieringar och kurser. Vi har också många workshops och utbildningar där kompetenta kolleger delar med sig. Kompetensutvecklingen här är helt underbar.”

Laget (och en bred verksamhet) -”Du blir en del i ett lag. När du möter en utmaning som inte ligger inom din spetskompetens, finns teamet eller någon annan alltid till stöd, så att du kan hjälpa kunderna snabbare och effektivare.”

Roligare uppdrag - ”Atea har en stor kund- och partnerbas. Det innebär fler intressanta uppdrag, inte bara i en enda bransch utan brett, i många branscher. Du får vara med och leverera helhetslösningar tillsammans med specialister inom alla områden du kan tänka dig.”

💡Vill du arbeta i teknikens framkant och utvecklas tillsammans med de bästa specialisterna?  Nyfiken på konsultrollen