Foto: Erika Weiland

It-arkitekten Daniel Svensson om VR för äldre: ”Vi fokuserade på glädje, enkelhet och stimulans”

Reportage 2017-11-27
Virtual Reality associeras ofta till adrenalinfyllda upplevelser. Men på äldreboendet Sjögläntan i Vinslöv kan de äldre dra på sig VR-glasögon för att njuta av atmosfären på ett lokalt kafé eller besöka hembygdsgården. Daniel Svensson, it-arkitekt på Atea, berättar varför fokus hela tiden har legat på glädjen och avkopplingen under upplevelsen.

Vad var viktigast när ni utvecklade lösningen?

– Vi har koncentrerat oss på de upplevelser som ger de äldre glädje, stimulans och vidgade vyer när man inte längre kan röra sig obehindrat. Även enkelheten i användandet var centralt. Vi insåg att ett separat VR-rum är värdefullt, då upplevelsen hamnar i fokus. Tekniken är så enkel att man endast behöver slå på en dator, ta på VR-glasögonen och välja en film i den lista som dyker upp på skärmen.

Hur planerade ni de första filmerna?

– När vi blir äldre är det viktigt att upplevelsen är rofylld och trygg. Därför prioriterade vi området runt äldreboendet med filmer från en hembygdsgård, ett lokalt kafé, en sjö och kyrkan. Det väcker minnen och känslor och personalen berättar att de äldre är gladare och ofta vill prata efteråt. 

Vad krävs av verksamheter som vill satsa på VR?

– För att komma igång med själva upplevelsen behövs en dator, VR-glasögon, ett antal filmer och en rofylld plats för en rullstol eller en stol. Vill man ha tillgång till fjärrsupport från Atea behövs även ett nätverk för datatrafik. För Sjögläntan skapade Atea och HiQ ett antal filmer – och avtalet anger att personalen får support inom 24 timmar om de behöver stöd med hård- eller mjukvara. Trots att det här är en av de första VR-satsningarna för äldre i Sverige, tog det endast fyra månader från projektstart till att vårdtagarna kunde se filmerna.

Hur kan upplevelsen utvecklas?

– Rent generellt finns det inga gränser för hur VR kan användas, möjligheterna är oändliga. I fallet med Sjögläntan har de äldre själva önskat lokala upplevelser och för dem skulle vi kunna skapa en 3D-värld av Hässleholm för 80 år sedan, där man kan gå in i lanthandeln eller smedjan och ta del av sinnliga upplevelser. Delade upplevelser är positivt för vårt välmående och därför skulle flera personer kunna se samma film och prata om upplevelsen efteråt. Man kan också stimulera fler sinnen genom röra olika material med händer eller fötter samtidigt som du i VR-världen dyker, klättrar, går på månen eller besöker operan.

För att komma igång behöver du…

Hårdvara: Ett nätverk för datatrafik, en dator, VR-glasögon, i det här fallet Oculus Rift.

Mjukvara: VR-filmer. Köp befintliga filmer från städer och naturområden eller skapa egna. När en skola vill satsa på VR kan eleverna själva skapa filmer.

Atea samarbetar med Hässleholms kommun sedan flera år tillbaka. Uppdragen omfattar bland annat strategiarbete, rådgivning, licenser och hårdvara.

 

Mer information
Daniel Svensson
It-arkitekt
Håll igång hjärnan

Nya hjärnceller bildas även hos äldre och kontakten mellan dem, synapserna, är viktig att hålla igång. För att det ska hända behöver vi ha roligt och uppleva variation. Det säger Rolf Ekman, professor emeritus i neurokemi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. – Rör du dig regelbundet kan du bli tio år yngre i hjärnan – och den som inte kan röra sig fysiskt kan ju röra sig i tanken, det påverkar lika mycket, säger Rolf Ekman. Källa: http://www.senioren.se/leva-uppleva/halsa-medicin/sa-blir-din-hjarna-battre/

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer