Foto: Malin Grönborg

Service utan avbrott

Reportage 2016-05-24
I Rådhuset, mitt i Umeå, sjuder det av aktivitet i konferensrum, restauranger och festsalar. Krögarparet Mia och Anders Karlsson lägger sin energi på gästerna, maten och servicen. De behövde en it-lösning som fungerar utan deras inblandning.
Ulrika Nybäck
Journalist

Den som står längst upp i Rådhuset ser Umeälven i söder, järnvägen i norr, det välkända promenadstråket Västra Esplanaden i väster och Östra Kyrkogatan i öster. Konferensrummens namn minner om de aktiviteter och auktoriteter som huserat här under 1800 och 1900-tal; Borgmästarens rum, Telegrafen, Stads skalen och skattmasens Drätselkammare.

Sedan tjugo år är det Mia och Anders Karlsson och deras 45 medarbetare som ser till att Rådhuset behåller sin dragningskraft.

– Jag brinner för värdskapet, mötet med gästerna och är genuint intresserad av mat, vin och öl. Vår restaurang Rex Brasserie listades nyligen i restaurangguiden White Guide för bästa ölupplevelse och jag har precis utbildat mig till sommelier, säger Anders Karlsson som tillsammans med sin fru Mia äger och driver Rex.

En lika viktig del av servicen är it. Konferensgästerna förväntar sig att den trådlösa uppkopplingen i Rådhuset ska vara snabb, stabil och säker.

– De senaste två åren har vi utökat vår verksamhet med er konferens- rum, ytterligare en pub och ett café, men vi hann inte bygga ut it-miljön i samma takt. Vi insåg att vi behövde rycka upp oss när vi ck tipsa gästerna att gå till vissa rum och våningsplan för att få en snabbare uppkoppling.

Anders Karlsson samarbetar sedan era år med Atea och ringde sin kontaktperson för att få råd och stöd. Samtalet mynnade ut i ett test av den trådlösa lösningen Cisco Meraki och tjänsten molnbaserat nätverk. Testet föll väl ut och några veckor senare monterades åtta trådlösa accesspunkter på väl utvalda platser i Rådhuset, två på varje våningsplan.

– För mig ska it fungera utan min inblandning och så tror jag många i servicebranschen känner. Därför känns det tryggt med en partner som jag kan ringa och fråga om råd, säger Anders Karlsson och kommer på att det numera är han som blir uppringd.

– Eftersom Atea sköter all drift, säkerhet och uppgraderingar av vår it-lösning är det numera de som ringer eller mejlar mig om något inte är som det ska.

När Ateas specialister undersökte förutsättningarna i Rådhuslokalerna trodde de först att de massiva tegel- väggarna skulle försvaga signalerna i nätverket. Men den största utmaningen visade sig när det var dags för skarp drift och kortläsarna i restaurangen inte längre fungerade.

– Vi upplevde några svettiga timmar innan Atea upptäckte att en uppgradering av programvaran i kortläsarna skulle lösa problemet. När det var gjort fungerade allt som det skulle, berättar Anders Karlsson.

En krögarentreprenörs vardag handlar till stor del om att fundera på vad som kan göra gästerna ännu nöjdare – förnya vinlistan, sälja ekologiska rawfood-snacks eller erbjuda gästerna på café och restaurang ett snabbt trådlöst nät. För att utveckla verksamheten ytterligare har Mia och Anders Karlsson glädje av att veta hur länge deras gäster stannar på fiket, i restaurangen eller på nattklubben och vilken service de värderar högst.

– Vårt nästa steg blir att erbjuda gästerna på café och restauranger att logga in på vårt trådlösa nät via Facebook. Då kan vi föra en dialog med dem och publicera erbjudanden, säger Anders Karlsson, innan han ursäktar sig och skyndar mot receptionen.

På torget flanerar fredagsglada Umeåbor och turister samtidigt som femtio nya konferensgäster lastar ur sin packning ur taxibilar och börjar bära väskorna mot Rådhuset.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer