Magnus är årets hälsofrämjande chef

Reportage 2015-05-25
Tidningen Chef utser årligen en ledare som på ett extraordinärt sätt inspirerat och skapat förutsättningar för medarbetarnas hälsa. I år gick utnämningen till Magnus Sallbring, Ateas HR- och marknadsdirektör.

”En evangelist som med glödande passion, målmedvetenhet och en nypa storhetsvansinne har lyckats engagera 93 procent av de egna medarbetarna och stora delar av sin bransch.’’ Så lyder tidningen Chefs motivering. 

– JAG ÄR VÄLDIGT STOLT och glad för priset, men vill betona att jag delar det med alla medarbetare. Det är tack vare dem som den här smått galna idén kunde genomföras, säger Magnus Sallbring. 

Många studier visar att fysisk träning får oss att må bättre, håller oss friskare och gör oss mer stresståliga, vilket i sin tur ger goda effekter på företagets resultat. Men för Magnus Sallbring handlar Ateas hälsoinitiativ först och främst om äkta omtanke om sig själv och sina kollegor. 

– Att inspirera människor att börja träna kan vara känsligt, det måste göras från hjärtat. Det handlar om att visa omsorg om sin egen och sina kollegors hälsa. I vardagen kan det innebära en så enkel sak som att nästa möte blir ett gående möte, säger Magnus Sallbring, som själv kommer på många av sina bästa idéer under promenader.

Under den första Sverigestafetten sprang, cyklade och motionerade 2 600 anställda, kunder och leverantörer 360 mil från Luleå till Malmö. Manifestationen gav resultat långt över förväntan. Hela 93 procent av medarbetarna deltog i tävlingen och 10 procent av medarbetarna gick från en stillasittande vardag till regelbundna motionsvanor. 

– Nästa utmaning är att inspirera våra medarbetare att hålla i de goda vanorna. Därför har vi följt upp med flera initiativ där de tävlar i att samla motionsminuter, berättar Magnus Sallbring, som själv gått från stilla-sittande till att promenera några dagar i veckan. 

Under hösten och våren har motionssatningen fortsatt och medarbetarna har delats in i lag och tävlat mot varandra. Allt för att få en rutin kring vardagsmotion. Sverigestafetten har gett ringar på vattnet långt utanför Ateas kontor. Omkring 1 000 kunder och leverantörer deltog i den första stafetten och den väcker ett stort intresse under möten med exempelvis universitetsstudenter, berättar Magnus Sallbring. 

– Initiativet handlar om så mycket mer än hälsa, det omfattar våra värderingar, som att sätta laget före jaget och att ta personligt ansvar. När vi tydligt tar ställning för vilka värderingar vi står för så blir vi en attraktiv arbetsgivare. 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer