Är Yammer moget för Office 365-kunder

Helikoptervy över Yammer för er som undrar
Yammer är ett socialt nätverk som är privat för ert företag. Här kan man samarbeta både inom företaget, intresseområden, arbetsgrupper men även skapa externa nätverk för att samarbeta utanför företaget. För er som använder sociala medier i ert privata liv så har Yammer hämtat mycket av funktioner och utseende från dom största spelarna på marknaden. Det är alltså en snabb väg för företag för att tillgodose behov hos en ny generations it-användare och utveckla möjligheterna hos befintliga personal.
4 viktiga steg
Yammer har under den sista tiden tagit stora kliv för att enkelt ge användarna mervärde.
-
Du kan nu tvinga in användarnas identitet från Office 365 till Yammer. Single sign on kan uppnås om federerad identitet. Gäller från 1 december 2016.
-
EU model HIPAA BAA. Gäller från 1 januari. Kunder som vill få det på plats tidigare kan kontakta Microsoft.
-
Office Online editering av dokument i Yammer.
-
Arbetsgrupper i Yammer.
Skillnader mellan Basic och Enterprise
-
Yammer Basic
Är ett gratis socialt nätverk. Det styrs utifrån ert domännamn och den som har en mailadress som tillhör er domän kan ansluta sig till Yammer Basic. Även om ni inte har koll finns det oftast några användare som redan är igång och kör Yammer med domännamn tillhörande ert företag. Skapa ett konto och se vilka som finns där om ni är nyfikna. I Yammer Basic skapas en egen identitet utan någon koppling till ert företagslogin. Alltså ett eget lösenord för användarna att komma ihåg och när dom slutat på företaget kan dom fortfarande använda Yammer om inte kontot tas bort. Basic kan konvertas till Enterprise om företaget väljer att gå den vägen.
-
Yammer Enterprise
Är ett socialt nätverk som fungerar på samma sätt som Yammer Basic. Denna version ingår idag i Office 365-prenumerationer K1, K2, E1, E2, E3, E4. Fördelarna med Enterprise är att organisationen kan få kontroll över sina domäner i Yammer. Användarnas identiteter styrs numera med Office 365-identiteten om man kopplat det. Om man har federad identitet får användarna även SSO. Detta är en nyhet och väldigt viktigt funktion för att få Yammer-upplevelsen bättre för Office 365-användare. Det gör även att användare som inte har kvar sitt konto hos företaget inte längre har tillgång att logga in på Yammer.
Utmaningar
Att komma igång med och faktiskt börja använda ett socialt nätverk är enligt Gartner mest beroende på kulturen inom företaget. I Gartners undersökning kom de fram till att en lyckad implementation av ett socialt nätverk på ett företag till 80 procent beror på kulturen i företaget. Dom sista 20 procent för att det skall lyckas är avhängt på att tekniken finns på plats och fungerar. För en lyckad implementation måste både it och nyckelpersoner på företaget vara involverade. Det är viktigt att en grupp med nyckelpersoner använder Yammer som kanal för kommunikation med kollegor.
Traditionellt väljs ett it-system t ex CRM. Det ordnas utbildning. Användarna tvingas använda då arbetet inte kan utföras utan verktyget. Med ett socialt nätverk är det annorlunda. Användarna får möjlighet att använda detta verktyg. Men fylls det inte med relevant innehåll och många användare så är det dömt att misslyckas och användarna väljer andra kanaler att nå fram till varandra.
Nyckelord är en tydlig strategi. Utse användare som är med och driver och skapar upp relevanta grupper. Det är även viktigt att arbetsgruppledaren för respektive grupp är med och driver detta ihop med sina kollegor.
Slutsats
Yammer är här för alla Office 365-användare. Produkten har tagit viktiga tekniska steg och är mogen att börja användas som ett socialt nätverk på de flesta företag. Om företaget har en kultur som är van vid sociala medier är startsträckan kort. För andra företag är utmaningen att få upp användningen i Yammer. Men integrationen går framåt och i Office 2016 tas ytterligare steg och ihop med det kommer även användningen att öka för samtliga användare.
Vill ni veta mer kontakta jimmy.lindo@atea.se