Laddar meny

LiveArena möjliggör moln-tv på sekunden

Reportage 2017-06-14
LiveArena är teknikföretaget som vill möjliggöra för vem som helst att ha en egen tv-kanal. Genom samarbetet med Atea blir deras tjänst automatiserad vilket gör det ännu enklare för fler att skapa, producera och sända tv-program.
Therese Slettengren
Journalist

- Vi har sedan många år tillbaka haft som ambition att göra det lätt för fler att visa tv-program via egna och andras enheter. När vi nu börjar distribuera våra lösningar i Ateas plattform Atea Cloud Portal så blir denna vision verklighet, säger Pontus Eklöf COO på LiveArena.

LiveArena riktar sig främst till företag, organisationer och offentlig förvaltning som enkelt vill nå ut med rörlig bild på olika sätt. Deras kunder är exempelvis stora företag som vill informera medarbetare, sjukhus som vill visa upp nyheter inom medicinsk forskning, idrottsföreningar som direktsänder idrott, kommuner som vill nå sina invånare, eller skolor som har distansutbildningar. Allt sker via den egna tv-kanalen. Kunderna kan enkelt innehållsanpassa sina kanaler och med hjälp av mobilappar för iOS, Android och Windows kan tittarna omedelbart få tillgång till innehållet.

- Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna för vem eller vilka som kan ha nytta av en egen tv-kanal, säger Pontus Eklöf.

Win-win för alla

LiveArena bygger sina tjänster på Microsoft Azure, en tjänst som även Atea säljer på sin plattform och det är den lösning som LiveArena har valt att integrera mot. Att ligga på Ateas plattform löser många av deras tidigare utmaningar.

- Vår största utmaning var att det var svårt att komma i kontakt med kunder. Det tog mycket tid och energi att åka ut och presentera oss hos olika kommuner och företag. Dessutom var det långa ledtider från besök till sälj. Med Ateas hjälp får vi nu naturlig tillgång till ett befintligt nätverk av kunder, säljare och befintliga relationer som vi kan bygga vidare på. Atea får på samma sätt tillgång till vår kompetens. På så sätt kan vi fokusera på vår kärnverksamhet och det kommer både oss, Atea och framförallt kunderna tillgodo, säger Pontus Eklöf.

Förutom att detta löser många av Live Arenas utmaningar och kortar deras ledtider ser han även många fördelar för kunderna.

- Vi tror att det är mer naturligt för de som är intresserade av våra tjänster att köp dem av sin vanliga it-leverantör, istället för att köpa från oss. Dessutom innebär det att kunderna slipper uppstartskostnader, och andra administrativa kostnader, säger Pontus Eklöf.

En annan stor fördel för kunderna är det faktum att hela leveransflödet är automatiserat på Ateas plattform.

Kunderna kan lätt testa tjänsterna utan att investera pengar och tid. Dessutom är allt konsumtionsbaserat så du betalar inte mer än du nyttjar och så får du en faktura med alla tjänster du köpt en gång per månad. Det blir så mycket enklare för kunden, säger Pontus Eklöf.

Detta är Atea ISV

Atea ISV är enhet inom Atea som hjälper företag som tillverkar och säljer mjukvara (ISV:er) att framtidssäkra den infrastruktur som deras applikationer kräver genom att erbjuda dem en möjlighet att distribuera sina tjänster på Ateas plattform Atea Cloud Portal.

Detta är en dynamisk och framtidssäker plattform som inte kräver tid, kraft och dyra investeringar för ISV:erna. Atea ISV riktar sig både till ISV:er som har gamla applikationer som behöver göras redo för en molnplattform men även till ISV:er som redan är i molnet och behöver Ateas stöd med att hantera molntjänsterna.

 

 

Daniel Back
Chef Independent Software Vendor
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer