Pressmeddelande 2024-01-25

Atea tar hem ny stor PC affär - tecknar ramavtal med Västra Götalandsregionen

Atea Sverige har tecknat ett nytt ramavtal med Västra Götalandsregionen (VGR) för leverans av klienthårdvara. Avtalet, som sträcker sig över ett år med möjlighet till ytterligare förlängning på två år, trädde i kraft den 19 januari 2024. Atea Sverige är ensam leverantör på ramavtalet och den förväntade årliga försäljningen uppgår till 275 miljoner kronor.
Åsa Cederlund

Västra Götalandsregionen (VGR) är en av Sveriges största arbetsgivare, med ett stort behov av  moderna PC arbetsplatser till sina verksamheter. Regionen sökte en leverantör med kapacitet att leverera den stora mängd enheter som krävs samt kunna möta regionens övergripande kravbild och behov på bästa möjliga sätt. I tuff konkurrens hade Atea slutligen det vassaste anbudet.

– Det är glädjande att Västra Götalandsregionen väljer Atea för detta ramavtal. Vår gedigna erfarenhet av stora volymleveranser i kombination med hållbara logistiklösningar och lokal närvaro blir givetvis avgörande här. Det ger oss även en möjlighet att vidareutveckla vårt goda samarbete med regionen och stötta den digitala utvecklingen hos en av Sveriges största arbetsgivare, säger Åsa Cederlund, Regionchef på Atea Sverige.

Det nya avtalet markerar en spännande fortsättning på ett långvarigt samarbete mellan Atea och VGR. Atea kommer nu fokusera på att hantera den stora hårdvaruleveransen, inklusive produktnära tjänster och samverkan för att säkra kvaliteten i leveranser över hela avtalstiden. Avtalet omfattar cirka 115 000 enheter.

Åsa Cederlund
Åsa Cederlund Regionchef Väst