Pressmeddelande 2023-10-26

Daniel Ehnhage ny ordförande i Datarådet

Atea Sveriges affärsområdeschef för Information Management Daniel Ehnhage har blivit vald som ny ordförande i TechSveriges Dataråd. Datarådets uppgift handlar om att bevaka branschfrågor som upphovsrätt, öppna data, dataskydd, informationssäkerhet, mellanhandsansvar och datadriven innovation.
Daniel Ehnhage

Datarådet har tre övergripande fokusområden: kunskapshöjande insatser om digitalisering och datadriven samhällsutveckling, tillgänglighet till data och innehåll samt ansvar för data och innehåll.

– Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet och kompetens inom samtliga tre fokusområden hos Datarådet. För mig handlar det om att säkra att medlemmarna i TechSverige och Datarådet får möjlighet att driva de viktigaste frågorna för att stötta digitaliseringen, säger Daniel Ehnhage.

Datarådet är en viktig plattform för kunskapshöjande insatser inom områden som digitalisering och datadriven samhällsutveckling. Datarådet arbetar aktivt med att öka medvetenheten om de senaste trenderna och framstegen inom telekommunikation och digital infrastruktur, så att branschen och samhället som helhet kan dra nytta av den snabba teknologiska utvecklingen.

– Jag tror att fokus under 2024 kommer handla mycket om juridiken kopplat till AI. AI-akten som EU lagstiftar om kommer få en effekt för utvecklingen och integreringen av AI-lösningar, och molnfrågan kopplat till Cloud Act kommer också vara i fortsatt fokus. Jag tror även att beslut kopplat till automatiserade processer kommer diskuteras, samt efterlevnad av NIS2-direktivet som ersätter det nuvarande NIS-direktivet och breddar tillämpningsområdet till fler sektorer, säger Daniel Ehnhage.

Daniel Ehnhage inleder sitt uppdrag som ordförande för Datarådet från och med i dag. För mer information om Datarådet och dess medlemmar, vänligen besök TechSverige.

Daniel Ehnhage
Daniel Ehnhage Chef Information Management