Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2019-10-09

Atea popup store är nominerad i Inhousetävlingen 2019

Inhouse 2019 är en tävling där kreativa idéer och koncept tagits fram internt av företag istället för att gå via externa byråer. Atea popup store, som 2018 följde med eventet IT-arenan runt om i Sverige, är nu nominerad i kategorin Bästa Expo.
Ateas monter under Atea IT-arena

Det hela började i augusti 2018 när en intern arbetsgrupp sattes samman för att spåna fram en monter-idé till eventet IT-arenan. Montern skulle vara lika aktuell på varje ort som eventet besökte och visualisera något av Ateas erbjudanden på ett sätt som väckte uppmärksamhet i media samtidigt som det ledde till leads, kontakter för kundansvariga att agera på.

- Vi hade under våren lanserat 100%-klubben, ett nätverk där vi utmanar svenska verksamheter att återta hundra procent av sin it-utrustning. El-sopor är den snabbast växande avfallstypen i världen och vi såg en möjlighet att dra uppmärksamhet till hållbar it-användning, och samtidigt få 100 %-klubben att växa. IT-arenan med privata och offentliga it-avdelningar från hela Sverige som besökare passade perfekt, berättar Sara Ångström som är marknadskommunikatör med ansvar för hållbar it på Atea.

När arbetsgruppen bestämt vad, blev frågan hur. Idén växte fram om att bygga en luftig popup-butik och, bland de senaste trenderna inom it och teknik i eventets utställning, visa upp återanvända datorer, mobiler och plattor i fräscht skick. Detta för att väcka frågan om vad som händer med produkter när de anses uttjänta, och skapa en tankeställare bland svenska it-avdelningar om hur de kan bli mer hållbara.

Med ledord som fräscht, luftigt och hållbart tog Atea in Minnesota Communication för att bygga själva butiken. Samtidigt jobbade man internt vidare med budskap som skulle hänga i montern förklädda till reaskyltar, och tog fram rolig copy såsom ”Baby I’m back” att sätta på de återanvända produkterna i form av skins. En månad efter det första kreativa mötet byggdes Atea popup store upp för första gången på IT-arenans start i Skellefteå. Resultatet? När eventturnén avslutades hade popup-butiken synts i ett 40-tal mediegenomslag, bland annat Ekonominyheterna på TV4, och lett till över 300 nya medlemmar i nätverket 100 %-klubben.

- Att samla olika kompetenser inhouse är en medveten strategi för Ateas marknadsavdelning. Medarbetarna är experter inom olika områden men formar snabbt nya arbetsgrupper med samma vision om kunden i fokus och våra mötesplatser som vår främsta kanal. Det ger oss en kreativ höjd och flexibilitet som är svårslagen, säger Torbjörn Jonsson som är Marknadschef på Atea.

Tävlingen avgörs på Berns den 7 november. Andra nominerade i kategorin Bästa Expo är ATG, Telenor Företag, Coop och Happy Socks.

Läs mer om tävlingen här.

Kontakta gärna:

Torbjörn Jonsson
Torbjörn Jonsson Marknadschef