2022-04-19

Joackim och Shams om att jobba i Ateas växande analyticsteam: ”Glädjande att göra skillnad”

Ateas Analyticsteam hjälper offentliga och privata verksamheter att automatisera flöden, och att använda information för att göra analyser och fatta bättre beslut. Två av medarbetarna är Joackim Zetterqvist, senior rådgivare, och Shams Kanani, RPA- och Service Now-expert. Här berättar de om hur det känns att bygga Sverige med it, om att utvecklas professionellt och om att lära av kollegerna.

Joackim och Shams om att jobba i Ateas växande analyticsteam

Analytics och automation är en avgörande del för verksamheter som bättre vill ta vara på de digitala möjligheterna, och det är ett område som har exploderat de senaste åren. Analyticsteamets drygt hundra medarbetare över hela landet, varav 15 i Göteborg/Mölndal där Shams och Joachim jobbar, står mitt i där allt händer:

– Just nu hjälper jag en kund med AI, ett område som många organisationer upplever är svårt att komma igång med. Det känns väldigt roligt och meningsfullt att se den energi och engagemang som sprids hos kunderna när de känner ”vi kan göra det här”, säger Joackim Zetterqvist.

Kollegan Shams Kanani säger att han får samma glädjande känsla av att göra skillnad när han kliver in och hjälper verksamheter att frigöra tid.

– När man sätter RPA-lösningar på plats, kan handläggare på exempelvis kommuner jobba med mer värdeskapande uppgifter än att ägna massor av tid åt repetitiva uppgifter. De slipper också vara personberoende i kritiska processer där kvaliteten måste vara hög, som vid ansökningar om ekonomiskt bistånd.

Lyhördhet för idéer och tankar

Shams hinner knappt avsluta den meningen, om bistånden, innan Joackim fyller i:

– Även där kan AI komma in, exempelvis för att detektera bedrägerier eller felaktigheter. Hela processen kan utföras med RPA, och informationen analyseras med analytics. Hos kunder som har kommit långt i sin digitala utveckling finns en mogenhet att kombinera olika delar inom analytics för att skapa fler möjligheter.

Ateas bredd av erbjudanden – med i stort sett allt inom it – gör det möjligt att jobba med gemensamma kunder, på gemensamma uppdrag, där siktet alltid är inställt på att hitta de bästa helhetslösningarna.

När det uppstår idéer om lösningar att utforska närmare så ligger vägen oftast öppen på Atea, menar Joackim.

– Det finns en lyhördhet för idéer och tankar här. Det är en ständigt pågående utveckling i företaget. Inom åtminstone analyticsområdet verkar det inte finnas så många hinder om man vill ta sig an ett utvecklande projekt. Man tittar inte bara på ekonomi och vad som är kortsiktigt lönsamt, utan ser andra värden.

Atea uppmuntrar också till professionell utveckling, framhäver Joackim och Shams.

– Strävan är ju att ligga i teknikens framkant, så här ges möjlighet att växa, välja utvecklingsvägar och specialisera sig, säger Shams.

Han själv har valt att specialisera sig på it-supportlösningen Service Now vid sidan om sina RPA-kompetens för att möta den stora efterfrågan från kunderna om effektivare it-supporthantering.

– Jag kör båda, det ger variation i arbetet. Kanske kan dessa båda kompetenser kombineras hos kunder framöver också, för Service Now har nyligen släppt integrationer med RPA. Jag har ju en specialistkompetens där eftersom jag behärskar dem båda.

Makt över din professionella utveckling

Som konsult på Atea har du stor makt över din professionella utveckling. Det görs i dialog med chefen – men framför allt ute på uppdragen, menar Joackim:

– Det är när man gör riktiga grejer lär sig som mest, men sen finns förstås en lång rad certifieringar man kan göra med våra partners och andra utvecklingsvägar. Inom vår grupp har vi även en gemensam sittning med kunskapsdelning varannan vecka. Vi delar med oss erfarenheter av hur vi har löst olika saker, men även principiella frågor hur man jobbar i kundleveranser.

Vill du bli en av oss?

”Stor fördel att få andras perspektiv”

Teamet är viktigt på Atea. Att bidra till att helheten ska bli bra, och hjälpa varandra. Att sätta laget före jaget. De seniora stöttar de juniora, och de juniora hjälper de seniora med nya perspektiv.

– Det spelar ingen roll hur erfaren du är, det är alltid saker som du missar. Jag ser det som en stor fördel att få andras perspektiv, oavsett ålder, eller erfarenhet. Då får jag ofta frågor om sånt jag inte själv tänkt på, säger Joackim, som har jobbat med analytics sedan år 2000.

Då var för övrigt Shams bara fyra år gammal. På tal om perspektiv.

– Jag får ofta hjälp av de mer erfarna konsulterna. De vet vilka val man kan göra, inte minst får de mig att tänka mer långsiktigt när det gäller lösningarna, säger han.

Berikande erfarenheter

Många som börjar jobba på Atea kommer från en helt annan bakgrund. Joackim kom exempelvis från logistikbranschen och hade en civilingenjörsexamen inom maskinteknik med inriktning på logistik. En annan erfarenhet i bagaget är berikande både för det kollegiala utbytet och för kunderna.

– Min bakgrund gör att jag förstår logistikvärlden. Jag förstår vad kunderna i branschen säger och menar, och kan förklara det för mina kolleger. Kollegerna slipper att själva ställa en massa frågor, medan jag är glad och tacksam att jag har dem, för jag har aldrig varit utvecklare och har inte koll på detaljerna när det gäller visualisering, säger Joackim.

Kompletterande expertis alltid nära

På Atea är stödet från kollegerna aldrig mer än en armlängd, eller en knapptryckning bort. Ett par tusen duktiga konsulter inom i stort sett alla affärsområden inom it är utspridda över hela landet, svar på frågor kan man alltid räkna med.

– Det finns riktiga experter överallt, man behöver aldrig vara orolig för att inte kunna hjälpa kunderna att komma vidare, säger Joackim.

💡 Vill du arbeta i teknikens framkant och utvecklas tillsammans med de bästa specialisterna?  Nyfiken på konsultrollen