Hoppa till huvudinnehåll
2020-05-04

"En viktig del är att förstå kundens nuläge, behov och anpassa sig till kundens verklighet”

Vi träffade Christian Sääf, produktivitetskonsult för att lära känna honom och lyssna in hans tankar kring produktivitetskonsultens roll och höra om hans framtidsspaningar kring livet efter covid-19.

New mindset - new results

Men vem är då Christian Sääf? 

Jag är den spexiga teknikpappan som försöker dela mina intressen med mina två barn. Det har nu gått så långt att det är dom som visar mig nya tekniska lösningar från deras verklighet och vardag. Det är väldigt inspirerande, insiktsfullt och jag börjar förstå att deras krav på det nya samhället kommer innebära en del omställningar för oss som har vuxit upp med andra förutsättningar. Min pappa sponsrade mig med min första egna PC så att jag kunde göra mitt skolarbete enklare och tillsammans med mina studentkompisar började vi sakta men säkert förstå vilka fantastiska saker man kunde åstadkomma med hjälp av en dator.

Hur hamnade du på Atea? 

Efter många år ute i arbetslivet kände jag att det var dags för något nytt och det var då jag såg jobbannonsen från Atea ”Kom till oss och bli vår nya produktivitetskonsult!” Ju mer jag läste om rollen och vad Atea står för desto mer kände jag att det här är The Place To Be. Jag sökte jobbet och blev intervjuad av två konsultchefer som från den stund jag klev in i rummet lyfte mig och såg min fulla potential. På Atea finns så det så otroligt många duktiga och roliga medarbetare som vill dela med sig av sin kunskap och hjälpa varandra. Laget före jaget genomsyrar hela företaget, vi brinner för det vi gör och jag tror att våra kunder verkligen känner det. Atea satsar på god personlig hälsa och när det gäller miljön så ser man till att vi också lever som vi lär för att våra barn och barnbarn ska kunna leva i en ljus framtid.

”Vi ser möjligheterna och ser till att de förverkligas”

Berätta om din roll som produktivitetskonsult?

Som produktivitetskonsult behöver jag se till att jag är uppdaterad inom det senaste och då blir utbildning en naturlig del av arbetet. Kunderna ska känna sig trygga med att de får den kompetens som de behöver.

När jag kliver in som produktivitetskonsult hos en kund så vill jag inspirera och skapa förtroende. Jag vill att de ska veta att jag har förberett mig väl och vet vad jag pratar om.

”Jag är där för att hjälpa dem att växa, se möjligheterna och se till att de också förverkligas.”

En viktig del för mig är att sätta mig in i kundens nuläge, förstå deras behov, anpassa mig till deras verklighet för att sedan tillsammans med dem ta fram en plan för hur de ska komma vidare. Det är viktigt att fokusera på användarnas upplevelser när man inför ny teknik så att användarna känner sig trygga med de verktyg som de får tillgång till och att de får tillbaka maximalt på sin investering.

Att hålla i en utbildning eller workshop där man lyckas engagera deltagarna är en härlig upplevelse! Det bästa jag vet är när någon kommer till mig med ett problem, för problemlösning är det bästa jag vet.

De bästa uppdragen är de som sträcker sig över en lite längre tid. Då får man möjlighet att förstå kundens kultur och utmaningar på bästa sätt. När jag är klar med ett uppdrag vill jag känna att jag är en av dem och att de känner att min insats har gjort dem mer produktiva men samtidigt att de kan få mer tid över till det som de tycker är roligt med sina jobb.

Hur ser du på framtiden? 

Även fast vi just nu befinner vi oss i en av de största utmaningarna som någon av oss förmodligen har ställts inför så tror jag att vi kommer att gå starka ur detta. Vi kommer att ha lärt oss mycket om oss själva och vad som är viktigt. Kommunikation och sociala nätverk betyder mycket. Vi kommer att ha lärt oss hur digital teknik kan hjälpa oss på så många sätt och att det finns stora vinster att göra med rätt verktyg, säkerhet och kunskap.

När den här krisen är över tror jag att många av oss har lärt sig att man kan kommunicera väldigt effektivt online och att det går att ta snabba beslut om man får rätt information i rätt tid samt att när vi samarbetar är vi starkare än någonsin!

Det som jag ser komma på stark front är möjligheten att använda data på ett mycket mer avancerat sätt än vad vi hittills är vana vid.

Vi kommer att kunna:

  • automatisera processer mycket effektivare med hjälp av tekniker som AI (Artificiell Intelligens) och RPA (Robotic Process Automation).
  • få stöd i vår vardag och i tillverkningsindustrin med hjälp av AR (Augmented Reality).
  • fatta rätt datadrivna beslut med hjälp av BI (Business Intelligence) i mycket större utsträckning än idag.

💡 Med all den här utveckling kommer vi att åstadkomma fantastiska saker som vi hittills bara har kunnat drömma om.

 

Christians tre främsta tips på hur du jobbar smart med teams
  1. Använd ditt nätverk för att komma fram till en lösning eller snabbt svar! Du kommer att bli förvånad över hur många som är villiga att hjälpa till och hur mycket ni kan åstadkomma tillsammans. Ställ frågor i rätt team och kanaler och dela med dig av dina erfarenheter så kommer även du att växa, både som person men även inom den organisation eller det företag som du arbetar på!
  2. Dela dokument med andra och låt alla bidra till att utveckla innehållet tillsammans. Ett dokument eller en presentation kan uppdateras i realtid av många samtidiga användare.
  3. Med teamsmöten kan ni snabbt, enkelt och effektivt kommunicera och samarbeta med varandra. Se till att ha ett bra headset med mikrofon och gärna en webbkamera i ögonhöjd. Om du visar ditt ansikte i mötet lägger du till en dimension som gör upplevelsen mer levande, mänsklig och på riktigt.