Hoppa till huvudinnehåll

Kom och käka äppelmuffins, utveckla din förmåga att designa för lärande och mingla med andra skolledare och pedagoger och ta del av presentationer och reflektioner från våra inbjudna gäster.

Agenda

14.00 Vårfika
14.30 Inledning: Design för lärande
15.00 Inbjudna talarpass varvas med reflektion, samtal och interaktion
16.30 Summering och nästa steg
17.00 Tack å hej!

Med oss har vi:

Allbry som visar hur elevhälsoarbetet kan bli mer datadrivet, ändamålsenligt och tillgängligt för att öka elevernas välmående.

Imvilabs som visar hur streamat innehåll med hjälp av VR-träning förbättrar läsförmågan hos...alla?

Magma som visar hur du som pedagog kan göra matematik till ett kreativt ämne där fokus ligger på hur vi samarbetar för att lösa komplexa matteuppgifter.

Belmina Omerhodzic som är förstelärare i IKT, Apple Distinguished Educator och Apple Professional Learning Specialist kommer inspirera kring hur vi inkluderar alla elever i lärandet.


Du kommer också få prova på ett interaktivt verktyg för reflektion och generativ AI för stöd i samtal och workshops.

Väl mött på Ateas kontor i Linköping, Gjuterigatan 5. Fika från 14.00. Eventet startar 14.30 och slutar 17.00.

OBS! Klädkod: Färgglatt 💚

Varmt välkommen!

Lisa Kilestad, skolspecialist & Tina Tegnér, verksamhetsutvecklare Atea

Har du frågor?

Kontakta gärna mig
Lisa Kilestad, Specialistsäljare
Skicka e-post
Tid för event
7/5 2024, 14:00 - 17:00
Sista anmälningsdag
3/5 2024
Målgrupp
Lärare, speciallärare, specialpedagoger, elevhälsoteam, rektorer, skolledare.
Var
Linköping
Adress
Atea, Gjuterigatan 5, Linköping
Kostnad
Kostnadsfritt

Medverkande

Allbry

Barn och ungas psykiska hälsa har under de senaste åren vuxit fram till en av våra främsta folkhälsoutmaningar. Faktorer för psykiska besvär bland unga är bland annat skolmisslyckanden, ofrivillig ensamhet och social utsatthet. Ändå avslutar 15 % av Sveriges elever grundskolan utan fullständiga betyg.

Skolan kan göra mer.

Cem Celepli Atci, VD och grundare av elevhälsoplattformen Allbry, tala om hur en tillgänglig och systematisk elevhälsa kan underlätta för skolpersonalen att arbeta för att främja psykisk hälsa och lärande hos sina elever.

Imvilabs

40-50% av eleverna har vid screening samsynsproblem, en form av synutmattning som försvårar läsning och koncentration. VR-träning med streamat innehåll från SVT Play, Binogi, YouTube eller UR förbättrar läsningen för alla. Erfarenheter och resultat från träning i helklass och med utvalda elever.

Peter Carlsson, vd och grundare av Imvilabs berättar hur VR-träning kan förbättra läsningen, för alla.

Magma

Är Matte ett svårt ämne?

Magma kommer visa hur man med hjälp av deras verktyg kan få matematiklektionen att bli ett kreativt ämne där fokus ligger på hur vi samarbetar för att lösa komplexa matematikuppgifter.

  • Låt eleverna fokusera på hur de löser uppgifterna
  • Spela upp, och pausa, elevernas uträkningar för helklass
  • Låt klasskompisarna diskutera och förklara vilket som de tror kommer vara nästa steg

Slutsatsen som eleverna får med sig är att det finns flera sätt att komma fram till samma svar, men vi gör detta genom att samarbeta, diskutera och problemlösa matematiken i par och helgrupp. Daniel Hagstedt presenterar matematik som kreativt ämne med fokus på samarbete.