Hoppa till huvudinnehåll
Ateas cybersäkerhetsförmåga byggs upp av ett antal närbesläktade funktioner, där samtliga bidrar till att förhindra och stoppa cyberintrång.

Varför är det viktigt med god cybersäkerhet?

Att helt eliminera risken att drabbas av cyberattacker är en stor utmaning. Nutidshistoria har visat att tillräckligt dedikerade och sofistikerade hotaktörer mycket väl kan hitta vägar genom våra säkerhetskontroller för att nå sina mål. Cybersäkerhet syftar till att hantera just denna osäkerhet. Det kan handla om att allt ifrån att motverka ransomware- och överbelastningsattacker till att hantera allvarliga it-incidenter i realtid.

Tjänster inom cybersäkerhet

Security Operations Center (SOC)

Många cyberangrepp kan antingen ha undvikits eller avsevärts reducerats i kostnad och nedtid. Rapporter från svenska, norska och danska myndigheter visar att hotet från cyberbrottslingar är större än någonsin. Dessutom är riktade angrepp mot företag mer allvarliga än tidigare, bland annat på grund av det som kallas dubbel utpressning. Detta innebär att angriparna inte bara kräver en lösensumma för att dekryptera filer, utan att de också hotar med att läcka känslig data om man inte betalar.

Med Atea SOC+ har ditt företag säkerhetsövervakning dygnet runt och året om, med experter som kan hjälpa dig vid en eventuell incident.
 

Incident Response Team (IRT)

Atea Incident Response Team (IRT) består av certifierade och erfarna säkerhetskonsulter. Konsulterna är specialister på incidenthantering och har djup insikt om den aktuella hotbilden.

Vårt uppdrag är att begränsa, utreda och eliminera cyberhot i kunds miljö. Vi ansvarar också för att snabbt återställa verksamhetens förmåga till en acceptabel nivå efter en incident.

Atea IRT innehåller även en proaktiv komponent där vi arbetar aktivt med kund för att minska risken att drabbas. Detta sker genom att vi delar insikter och erfarenheter i en hotlandskapsrapport och tillsätter en dedikerad Customer Security Advisor som lämnar förslag och råd vad gäller säkerhetshöjande åtgärder.

Har ni drabbats av en cyberattack eller ett intrång? Ring Atea Incident Response Team på 010 110 33 10

Att arbeta hot- och riskbaserat är en förutsättning för att göra rätt prioriteringar, till rätt kostnad, vid rätt tidpunkt. Med Cyber Threat Intelligence (CTI) erbjuder Atea omvärldsbevakning och kontextualisering av information för att stötta kund i beslutsfattandet. När vi förstår hotaktörers motiv, mål och attackmetoder kan vi gå från ett reaktivt till proaktivt förhållningssätt där vi förebygger säkerhetshändelser och konsekvenser innan de uppstår.

Offensive Security (OS)

Atea Offensive Security (OS) är experter på att sätta sig i hotaktörens skor. Vårt team utför simulerade attacker mot din verksamhets it-miljö för att verifiera att det finns fullgoda skydd på plats för att möta aktuella cyberhot. Offensive Security har även förmåga att utföra stresstester så som penetrationstest, kartläggning av externt exponerade it-system, sårbarhetsscanning och konfigurationsanalys av din verksamhets AD.

Customer Security Advisor (CSA)

En Customer Security Advisor (CSA) är en strategisk rådgivare och sparringpartner inom säkerhet. CSA hjälper kund att göra en mognadsförflyttning inom säkerhet, från ad-hoc till optimerad. CSA ingår som en del av övriga tjänster inom cyberförsvarsområdet, och erbjuds separat vid behov.

 

Cyberattacker kan medföra väldigt stora konsekvenser

Att drabbas av en cyberattack kan få allvarliga konsekvenser för ditt företag eller organisation. Här är några av de risker du bör vara medveten om:

Skydda din verksamhet mot cyberhot

Produktivitetsförluster: En attack kan leda till avbrott och längre produktionsstopp. Dessutom kan det resultera i en varaktig försämring av produktiviteten.

Läckage av information: Känslig information kan läcka, modifieras eller till och med gå förlorad. Immateriella rättigheter riskerar också att stjälas.

Skadat förtroende och anseende: Ett allvarligt angrepp kan skada bolagets rykte och göra det svårt att attrahera nya kunder eller få finansiering.

Kostnader: Att hantera en attack kan bli dyrt. Externa tjänsteleverantörer måste kanske anlitas för att lösa problem med nedstängda datorer och liknande. Dessutom kan det uppstå kostnader om verksamheten inte uppfyller olika krav.

Risk för nedläggning: Vissa verksamheter är ständigt igång, och en allvarlig attack kan tvinga bolaget att temporärt stänga ned hela verksamheten.

Kontakta oss för skräddarsydda lösningar som skyddar din verksamhet mot cyberattacker!

Kontakta gärna mig

Carl-Johan Ekelund
Carl-Johan Ekelund
Head of Security