Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Norrköping

5 frågor till Östergötlands konsultchef Isabelle

Det här är Isabelle

Isabelle Johansson

Namn: Isabelle Johansson

Befattning: Konsultchef för Information Management-grupperingarna i Östergötland och Jönköping

Ålder: 48

Min definition av att "lyckas som ledare": "När jag ser att mina medarbetare växer och mår bra."

Min största insikt som ledare på Atea: "Att man hela tiden kan utvecklas. Man blir aldrig fullärd när det gäller processer, rutiner, riktlinjer, även om människor. Nyligen gjorde jag för lite efterforskningar inför ett fast pris vi lämnade på ett uppdrag. Det ledde till att vi förlorade pengar. Så lärdomen blev att fortsättningsvis vara mer noggrann i efterforskningarna.”

Ledarskaps-superkraft jag använder dagligen: "Jag får ofta höra att jag är bra på coachande samtal. Jag ställer öppna frågor, samtidigt som jag kan relatera tillbaka till tidigare frågeställningar, och djupa ännu mer.”

Om dina medarbetare fick fem sekunder på sig att beskriva dig, vad skulle de säga?

”Att jag är lyhörd, energisk och omtänksam. Jag är en person som har en naturlig fallenhet för att lyssna in och visa intresse för människor. Jag är genuint intresserad av deras utveckling och välmående. I min roll som konsultchef ser jag detta som min främsta uppgift. Att se hur du mår. Hur det går. Vad behöver du? Det är mer centralt än att belägga dem med uppdrag och räkna på faktureringsgraden. Energin är också ett påtagligt drag. Jag engagerar mig i saker, personer, aktiviteter och områden – angelägen om att saker händer, och att det leder till något givande för våra kunder och Atea. Och ja, det stämmer att jag är omtänksam också. För mig är det viktigt att mina medarbetare mår bra på jobbet. Då blir det så mycket lättare att få livet att fungera.”

Atea går mot att jobba ännu mer med teamleveranser. Hur långt har ni kommit med det i Östergötland?

”Så långt som möjligt undviker vi att peka kunderna till enskilda konsulter. Vi vill leverera på kundernas behov där vi spelar in juniora medarbetare tillsammans med seniora, och där vi kan ta in de kompetenser som behövs för att uppdrag ska lyckas. Det är för att vi ska få till en bra utveckling och utväxling, till nytta för både kunderna, medarbetarna och Atea som bolag. Konsulterna tycker det är kul att utvecklas ihop med kollegor både regionalt och nationellt, och på det sättet förbättra sin kompetens, sina nätverk och få ett bra erfarenhetsutbyte.”

Atea har visionen om att vara ”the place to be”. Hur kommer jag att märka av det om jag ansluter till ditt gäng?

”The place to be handlar om att vi alla ska trivas på jobbet, även om vi har olika behov, ambitioner och önskemål. Vi gör en hel del aktiviteter för att stärka gemenskapen, bidra till utveckling, och bygga ett starkt och sammanhållande lag. Vi avsätter exempelvis tid för events där vi diskuterar och reflekterar över ämnen som vi har utmaningar eller framgångar i, rundar av med korvgrillning, studsmattehopp, brännboll eller restaurangbesök.”

Hur viktigt är det med professionell utveckling? Hur ser du på det?

”Det är nödvändigt för oss alla. Både kompetensutveckling och personlig utveckling. Atea uppmuntrar mycket till det och utvecklingsvägarna är många. Det är bara du själv som sätter gränserna för hur mycket du kommer att utvecklas. Inom vissa kompetensområden ställer både partners och kunder krav på certifieringar, men annars är det upp till oss att diskutera vägar framåt, och tillsammans sätta dina utvecklings- och resultatmål – mål som förflyttar både dig och oss framåt som bolag.”

Vilket fokus har du framåt i ditt ledarskap?

”Rekrytering, och att skapa en ökad The Place To Be-känsla. Jag vill ägna lika mycket tid åt båda. Vi behöver ganska mycket folk i olika roller och kompetensområden, och sedan är jag angelägen om att Atea upplevs som den självklara arbetsgivaren för de som redan jobbar här. Jag kommer att vara nära konsulterna och fånga upp deras behov, för att få en ännu bättre förståelse för hur vi kan skapa en ännu attraktivare arbetsplats – för var och en av medarbetarna.”

SCENARIER. Så reagerar Isabelle om du …

... föreslår att göra en spaning om en ny teknik inför kollegerna:

”Då applåderar jag. Egna initiativ för utveckling är jättebra. Har man sådana medarbetare, och det har jag idag, så är det toppen, för det innebär utveckling både för dig, och för kollegerna. Jag tar gärna en diskussion med dig om planeringen, så att det landar i något konkret och bra. Sedan hjälper jag till med att skapa rätt förutsättningar, att kompensera tid, förmedla kontakterna eller vad det nu kan vara.”

vill jobba hemifrån 100%:

”Jag skulle ta en diskussion, och gräva i varför. Varför vill man inte vara på kontoret eller ute hos kund? Kan vi locka mer för att göra det mer attraktivt att komma till kontoret? Jag ser gärna en viss närvaro på kontoret, för det stärker teamkänslan och gör kompetensutbyte mer naturligt. Frågeställningen är inte helt lätt. Det är en svår balansgång, för jag vill bidra till en arbetssituation som fungerar optimalt för konsulterna och att de mår bra.”

… börjar stagnera yrkesmässigt om ett par år?

”Då tar vi ett snack om vad du skulle vilja göra åt saken. Är det en ny roll inom företaget som känns lockande? Atea lanserade nyligen Atea Career Program som pågår i ett år och som ger möjligheter till förflyttning. Du får vad du behöver, inklusive lärarledda lektioner, en mentor inom det nya området, och sedan successivt börja komma in i kunduppdrag. Om du har engagemanget, och är beredd att lägga ner tiden parallellt med en del fortsatt arbete i den roll du redan har, så kan det vara en bra väg. Men du kanske behöver bredda dig? Eller hitta utveckling på ett annat sätt? Vi går på djupet med det, och sätter upp en utvecklingsplan för dig som kan sträcka sig från 6 månader till 3 år.”

Tillbaka till Norrköping