Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Gävle

5 frågor till konsultchef Ingeli i Gävle

Det här är Ingeli Hedberg

Ingeli

Namn: Ingeli Hedberg

Befattning: Konsultchef för Hybrid Platforms i Gävle, och till viss del även för Digital Workplace

Ålder: 50

Min definition av att "lyckas som ledare": "När mina medarbetare mår bra och känner sig tillfreds med var de är i jobbet.”

Min största insikt som ledare på Atea: "När jag blev chef blev jag mycket mer insatt i hur mycket Atea har att erbjuda – inte bara för kunderna, utan även för medarbetarna. Att det finns så många val- och utvecklingsmöjligheter.”

Ledarskaps-superkraft jag använder dagligen: "Jag är sjukt entusiastisk. De flesta säger att de blir glada av att vara nära mig. När något först upplevs som negativt, kan jag få folk att bli positiva."

Om jag frågade alla dina konsulter vad som är typiskt för ditt ledarskap, vad skulle komma fram då?

”Att jag är transparent, ärlig och bra på att kommunicera. Jag har jobbat många år som projektledare tidigare, och hade samma ledarskapsstil då som nu. Det är ingen idé att försöka dölja något, utan det är bättre att säga som det är, och att vara ärlig i vad man menar. Om jag till exempel har lovat något till en konsult, och sedan glömt bort det, då säger jag som det är. Jag tror inte heller på att hemlighålla saker. Genom att vara öppen och ärlig tror jag att jag kan ha en mjukare ledarskapsstil. Min inställning är att du kan din sak bäst, jag vill inte styra. I stället står jag bredvid och hejar på, med stor entusiasm. Jag anpassar mig efter dina önskemål om hur tät kontakt du vill ha. De yngre kan vilja ha avstämningar med mig ett par gånger i veckan, och medan de flesta som varit med ett tag säger, ’jag ringer dig om det är något’.”

Hur jobbar ni med teamleveranser?

”Vi vill helst leverera som teams, i stället för att erbjuda kunderna en resurs. Om en kund kommer till oss och säger att de vill ha en konsult på 100 procent hos sig, då försöker vi styra upp så att det i stället blir två konsulter som jobbar 50 procent. I vissa fall blir det bättre med tre konsulter istället. Lokalt här i Gävle erbjuder vi även ”Lokal IT som tjänst” till småföretag som inte riktigt kan köpa Ateas stora helhetslösning, får generell stöttning med sin it. Det fungerar som ett växthus för juniora konsulter, där flera hjälps åt med de verksamheterna. I andra uppdrag kombinerar vi seniora tekniker med juniora, för att de mer juniora konsulterna ska lära sig simma hos större fiskar. På det sättet bygger vi konsulterna. Överhuvudtaget ser vi till att alla våra konsulter ges möjlighet att utvecklas, får variation i uppdragen, och lär av varandra.”

Hur kommer jag utvecklas i ditt gäng?

”Det beror på vilken nivå du är på i din yrkeskarriär. Oavsett om du är junior eller senior så finns det väldigt många utvecklingsvägar. För att öka dina kunskaper och din säljbarhet som junior finns mängder av certifieringar och kurser att gå. Och om du har längre erfarenhet, då kanske du vill komma vidare till en ny roll. Säg att du vill jobba mer med IT-säkerhet, ett område som växer väldigt mycket nu. Då har vi Atea Career Program som pågår i ett år parallellt med ditt vanliga jobb för att du ska kunna byta inriktning och påbörja en ny befattning när du är klar. Kanske är det så att du i stället vill prova på projektledning? Då ser vi till att du får göra det. På Atea finns alla möjligheter att ta sig vidare. Vi ser tillsammans till att frigöra tid för du ska kunna ta dig till nästa nivå. Ingen mår bra av att stå still i sin utveckling. Det leder till tristess på jobbet och kunderna springer ifrån.”

Atea vill vara ”the place to be” för sina medarbetare (och kunder, leverantörer och partners). Hur kan det se ut?

”Oj, det är ett så stort ämne. Det kan handla om alltifrån vad vi säger till varandra i vardagen, till att vi kör en gemensam frukost varannan vecka, och ordnar spel- och grillkvällar då och då. På sistone har kaffemaskinen strulat, och då har vi chefer sett till att det finns kaffe i en stor bryggare i stället. De små sakerna gör skillnad. Men ’the place to be’ handlar också om att finnas där för varandra, att vi sträcker ut våra händer när du eller någon av dina kolleger har ett problem, att vi säger ’vad kan jag göra för att hjälpa till?’. Mot kund gäller det att visa att vi är på deras sida, att vi är partners.”

Vad fokuserar du på i ditt ledarskap framöver?

”Att vi tillsammans hittar och åtgärdar källor till frustration. Till exempel måste vi bli bättre på att ta hand om de praktikanter som kommer hit. Vi behöver sätta tydligare hur vi jobbar, så att alla känner sig trygga i det. Men vi behöver också se till att de nya kaffeautomaterna kommer på plats. På Atea överlag är det ’servant leadership’ som gäller. Det är chefernas uppgift att de som tjänar in pengar till företaget trivs på jobbet och har det bra. Det första som nya platschefen fick höra när han kom till oss när han började här för en tid sedan var, ’här är det cheferna som sköter diskmaskinen’.”

SCENARIER. Så reagerar Ingeli …

… om lovat mer än du kan hålla för en kund:

”Enligt devisen, erkänn direkt så blir straffet lindrigare, så tycker jag att det alltid är bättre att ha en sådan dialog så tidigt som möjligt. Då kan jag som din chef hjälpa till i dialogen med kunden, och hitta en gemensam väg framåt. Det finns alltid lösningar. Vi kan hitta en kollega som kan går in och stötta, eller något annat – beroende på situationen.”

… om du vill köra en workshop internt som fokuserar på att gå på djupet i en ny teknisk utveckling

”Den tiden måste finnas. Det är därför vi inte vill att våra konsulter ska vara hundra procent ute hos kund, utan kanske runt 80 procent. Att utveckla sig själv, och föra dialoger med kollegerna om tekniska möjligheter, det ser jag som naturligt. Om vi inte kan tillmötesgå det, då har Atea misslyckats. Vi har sådana dialoger lite då och då, och det är bara att köra på. Jag faciliterar gärna det praktiska, som att fixa fika och annat som behövs. Om vi tror att de flesta konsulterna kommer att vara intresserade, då kan vi ta workshopen som en aktivitet under ett av våra interna konsultmöten.”

… om du bara vill jobba fyra dagar i veckan:

”Det är Ateas policy är vi inte är en bra arbetsgivare om inte privatlivet funkar. Så om privatlivet kräver att du jobbar 80 procent, då löser vi det. Det är inga konstigheter.”

Tillbaka till Gävle