Laddar meny

ASF Advisory Board – agerar för en hållbar it-bransch

Nyhet 2017-12-19
Under två dagar i november samlades några av Nordens främsta hållbarhets- och it-chefer i rådet ASF Advisory Board för att diskutera tankar och idéer från it-inköpare i nordiska företag. Det hela handlar om hur it-branschen ska agera för att bli bättre på miljömässig och social hållbarhet.

Utmaningarna kring hållbarhet inom it-branschen är många. Sverige och Norden har dock kommit väldigt långt inom detta område. I syfte att sprida det nordiska sättet att jobba bjöd Atea under våren och sommaren in 2 500 it-inköpare på nordiska företag att svara på vilka områden som var viktigast för dem när det gäller hållbarhet i it-branschen.

Många tankar och idéer kom in och under hösten har fem prioriterade områden inom hållbarhet identifierats. På ett möte som pågick under två dagar har nu medlemmarna i ASF Advisory Board diskuterat dessa prioriterade områden och enats om en väg framåt.

- Syftet med det arbete som ASF Advisory Board gör är att ta fram konkreta rekommendationer och lyfta fram vad stora inköpare vill se när det gäller hållbarhet hos it-leverantörer, säger Magnus Sallbring som är Kultur- och Marknadsdirektör på Atea, samt en av initiativtagarna till ASF Advisory Board.

I ASF Advisory Board finns både det privata näringslivet och offentlig förvaltning representerade genom IKEA, H&M, LKAB, Alfa Laval, Malmö Stad, Upphandlingsmyndigheten, Örstedt Energy, DNB och UPM. Dessa företag ligger alla i framkant är det gäller globalt hållbarhetsarbete, är vana kravställare och inköpare och hanterar hållbarhetsfrågor som en naturlig del av sin vardag.

I januari 2018 kommer ASF Advisory Board att överlämna den färdiga rapporten med rekommendationer till Responsible Business Alliance (RBA). De kommer att använda rapporten i sitt arbete med att driva förändringar mot en mer hållbar leverantörskedja inom it-branschen.

- Det är min övertygelse att detta initiativ kommer göra ett stort avtryck när det gäller hållbarhet i it-branschen. Det unika är ju att vi tar ett inköpsperspektiv på detta och inte ett bransch- eller leverantörsperspektiv. Det kommer att göra dialogen än mer betydelsefull och viktig, säger Magnus Sallbring.

Magnus Sallbring
Kultur- och marknadsdirektör
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer