Fortsatt tillväxt för Atea Sverige i första kvartalet
Utvecklingen i första kvartalet är positiv till följd av en stark efterfrågan från såväl offentliga som privata kunder. Den totala tillväxten landar på 14 procent, där mjukvara och molntjänster växer med 21 procent, hårdvara med 10 procent och tjänsteaffären med 6 procent. På tjänstesidan står Ateas managerade tjänster för en betydande del av tillväxten och konsultsidan visar tydligt förbättrad beläggning.
Den starka affärstillväxten ger inte fullt genomslag på bruttomarginalen på grund av tillfälligt lägre marginaler inom hårdvara, drivet av några stora enskilda kundleveranser i kvartalet. Det förändringsprogram, med syfte att skapa en effektivare organisation, som Atea Sverige genomförde i slutet av föregående år visar bra effekt i kvartalet.
- Våra kunders behov av investeringar i modern it-infrastruktur ökar, inte minst inom säkerhet, hybrida molnmiljöer och AI. Här gör våra medarbetare sitt yttersta för att stötta kunderna och har hållit ett högt tempo i sina leveranser. Jag vill tacka dem för deras engagemang, som gett oss goda förutsättningar inför resten av 2025 och den treårsplan vi påbörjat, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.
Hållbarhet – en framtidsfråga
Under första kvartalet mottar Atea både utmärkelsen Global 100 av Corporate Knights, som det mest hållbara bolaget i världen inom kategorin it-services, och utses till en av Europas Climate Leaders av Financial Times.
Utöver att löpande arbeta tillsammans med partners och kunder för att minska klimatavtrycket från it genomförde Atea också sitt årliga event Atea Sustainability Focus, som samlar it-köpare från hela Norden för att sätta en gemensam riktning för hållbarhetsarbetet i branschen. Parallellt med eventet släpptes ASF-rapporten där it-köparna via en undersökning tyckt till om de mest prioriterade frågorna för branschen att jobba med. I år fokuserade rapporten på det kollektiva ansvar som behöver tas för att komma till botten med rättvisa löner i hela leveranskedjan.
- Vi lever i osäkra tider men behöver öka farten när det gäller frågor som är avgörande för framtiden. Att den digitala transformationen i samhället sker på ett sätt som är hållbart, cirkulärt och transparent är en sådan, där vi är väl positionerade att fortsätta driva utvecklingen i en positiv riktning tillsammans med våra kunder, partners och medarbetare, säger Linus Wallin.
Resultat Ateakoncernen
Nettoomsättningen för Ateakoncernen landade på 8,6 miljarder norska kronor. Resultatet (EBIT) växte med nästan 10 procent och uppgick till 281 miljoner norska kronor.
Kvartalsrapporten och presentationen
Presskonferensen
Börsmeddelande
