Lönsam tillväxt för Atea Sverige i andra kvartalet
Den positiva utvecklingen återfinns inom samtliga områden, där hårdvara växer med 6%, mjukvara och molntjänster med 13% och övriga tjänster inklusive konsultverksamheten med 6%. Den ökade efterfrågan bottnar både i behov hos befintliga kunder och ett stort antal nya kunder.
— Jag är nöjd med att vi levererar mot den ambitiösa målbild vi satt upp och extra roligt är att tillväxten genomsyrar hela bolaget. Det är ett bevis på att våra laginsatser ger resultat, att vi har ett högt förtroende på marknaden och att vi tillför kunderna värde i den intensiva transformation som pågår, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.
AI är ett av områdena där efterfrågan ökar som mest, och många kunder förflyttar sig i sin mognadsresa från nybörjare till utövare. För att ytterligare stötta utvecklingen i Sverige anslöt Linus Wallin under andra kvartalet till styrgruppen för AI Sweden.
Samtidigt bidrar Atea till nya kliv för offentlig sektor med sin maskeringstjänst, utvecklad tillsammans med IBM. Tjänsten sparar tid åt offentlig verksamhet genom att maskera känslig information i dokument med hjälp av AI istället för manuell handpåläggning. Hittills har 15 kommuner anslutit sig och nästa steg är en anpassad version för Sveriges regioner, utvecklad i samarbete med Region Sörmland.
— Våra maskeringstjänster byggs i dialog med kunderna för att svara mot befintliga behov och samtidigt uppfylla deras krav och förväntningar på såväl säkerhet som juridik. Som helhetsleverantör har vi en unik möjlighet att vara en kugge som driver utvecklingen framåt, oavsett var kunderna befinner sig, säger Linus Wallin.
Fler AI-tjänster kommer att lanseras under den senare delen av 2025, däribland en som underlättar för offentlig sektor att efterleva det nya tillgänglighetsdirektivet.
AI med hänsyn till hållbarhet
Med AI-utvecklingen uppstår nya behov relaterade till energiförsörjning och datacenterkraft. 2024 lanserade Atea ett erbjudande för att hjälpa verksamheter att optimera energianvändningen i egna och externa datacenter. Detta minskar verksamheters miljöpåverkan samtidigt som strikta rapporteringskrav uppfylls – en fråga som kommer att få större betydelse på den svenska marknaden i och med det uppdaterade Energieffektivitetsdirektivet (EED) som trätt i kraft inom EU.
Förutom att stötta kunderna arbetar Atea fortsatt intensivt med att minska sina egna koldioxidutsläpp. För sitt arbete runt detta, transparensen i sin egen hållbarhetsrapportering och ett aktivt CSR-arbete rankades Atea under andra kvartalet som ett av de mest hållbara bolagen i världen av TIME och Statista.
Resultat Ateakoncernen
Nettoomsättningen för Ateakoncernen landade på 9,1 miljarder norska kronor. Resultatet (EBIT) växte med 10 procent och uppgick till 268 miljoner norska kronor.
Kvartalsrapporten och presentationen
Kontakta gärna