Kompetensutvecklingsmaterialet kan till exempel vara användbart vid arbetslagsmöten, ledningsarbete, ämneslärarkonferenser och liknande.
Håll utkik - sidan uppdateras med nytt material löpande.
Reflektera individuellt över följande frågorna nedan. Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av filmen.
Reflektera individuellt över följande frågorna nedan. Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av filmen.
I filmen berättar biträdande rektor att de digitala verktygen är en del av deras kulturresa och de ställer krav på att alla lärare ska använda digitala verktyg i alla ämnen. För att arbeta på skolan ställs det krav att alla lärare har en "lägsta nivå" och att de t.ex. är "Apple teacher". Hur säkerställer och arbetar ni i er verksamhet gällande kunskap och kompetens?
Filmen från Köpings kommun visar vikten av samarbete på olika nivåer i styrkedjan kring det digitala stödet och processerna. Titta på filmen och samtala kring frågorna med dina kollegor. Fundera på hur det ser ut i din/er verksamhet och vad det önskvärda läget är.
Filmen från Steningehöjdens skola i Sigtuna belyser hur digitaliseringen tar skolan till nästa nivå. Titta på filmen och samtala kring frågorna med dina kollegor. Fundera på hur det ser ut i din/er verksamhet och vad det önskvärda läget är.
På Steningehöjden är digital förmåga ett tydligt fokusområde. Ge några exempel på hur ni arbetar i er verksamhet med denna förmåga.
På skolan anser man att det är viktigt att variera innehållet i undervisningen för att behålla elevernas motivation och engagemang. Vad ser du och dina kollegor för likheter och skillnader kopplat till er verksamhet? Samtala och diskutera.
I filmen tas begreppet adekvat digital kompetens upp. Lärare blir adekvat digitalt kompetenta samtidigt som eleverna blir det. Universitetslektor Susanne Kjällander menar att lärare som lyckats med sina arbetssätt och metoder i sin undervisning när det digitala kom in har bland annat utforskat samt kommer fram till resultat och mål tillsammans. Hur definierar ni begreppet adekvat digital kompetens och hur arbetar ni i er verksamhet med detta? Ge gärna några goda exempel på hur du och dina kollegor arbetar tillsammans. Behöver ni utveckla eller förändra arbetssätt? Diskutera gärna med varandra.
Vi ser att Steningehöjdens skola har nått ett bättre resultat och tagit digitaliseringen till nästa nivå utifrån genusperspektivet och meritvärden. Kan du lyfta några exempel som den här skolan har gjort och som även du skulle kunna applicera på din egen verksamhet? Samtala och diskutera.
I filmen ges några tips på att lyckas med digitaliseringen, till exempel att våga och att fråga. Vad tar du med dig från filmen som du vill arbeta vidare med? Hur får ni alla kollegor delaktiga och involverade i skolans digitalisering? Samtala och diskutera.