Hoppa till huvudinnehåll
2025-06-30

Besök på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge

Vi, Josefine Dimberg och Staffan Betinger, fick nyligen möjlighet att under en dag följa med verksamheten ute i verkligheten på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och Solna. Syftet med besöket var att identifiera arbetsmoment som skulle kunna effektiviseras – särskilt med hjälp av it-tekniska lösningar.

Josefine Dimberg
Josefine Dimberg
Lösningsspecialist Vård & Omsorg
Staffan Betinger
Staffan Betinger
Verksamhetsutvecklare
Besök på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge
Josefine Dimberg och Staffan Betinger

Kontakten mellan oss och Karolinska Universitetssjukhuset uppstod i samband med ett AI-hackathon som Atea och Microsoft anordnade tillsammans, där flera medarbetare från Karolinska deltog.

Karolinska arbetar redan idag aktivt med att hitta innovativa tekniska lösningar som kan underlätta för medarbetarna, samt förbättra patientupplevelsen. Målet är att frigöra tid i verksamheten, höja kvaliteten och öka patientsäkerheten.

Förbättringsområden utifrån verkliga behov

Under dagen besökte vi flera olika typer av avdelningar, och följde med både sjuksköterskor och undersköterskor för att få en inblick i den dagliga verksamheten.

Fokus låg på att identifiera onödiga eller omständliga arbetsmoment där ett tydligt exempel var den omfattande administration som fortfarande till stor del sker med papper och penna, i stället för digitala verktyg. Ett annat område som identifierades var de utmaningar som kan uppstå vid språkbarriärer mellan personal och patienter.

Totalt kunde vi identifiera ett tiotal förbättringsområden där digitalisering skulle kunna göra stor skillnad.

Detta besök var ovärderligt för vår förståelse av hur det dagliga arbetet på ett sjukhus fungerar, för även om Josefine har en bakgrund som sjuksköterska på sjukhus så är det viktigt att inte generalisera behoven som kan se olika ut från region till region. För oss som arbetar med digitala lösningar är det avgörande att ha insyn för att kunna föreslå relevanta och användbara verktyg utifrån det verkliga behovet.

Fyra digitala lösningsförslag med enorm potential

Dagen efter besöket hade vi en uppföljande workshop hos Microsoft med personalen från de Karolinska sjukhusen. Ann-Charlotte Adolfsson, kundansvarig på Microsoft, och hennes kollegor hade haft en likande dag som oss på de bägge sjukhusen och tillsammans inspirerade vi sjuksköterskor, undersköterskor och enhetschefer kring hur digitala verktyg kan underlätta i vården.

Vi som representerade Atea hade identifierat liknande behov på de båda sjukhusen och under workshopen kunde fyra digitala lösningsförslag presenteras. Samtliga förslag skulle kunna bidra till ett radikalt förändrat arbetssätt och höja vårdkvalitén.

Vi båda är väldigt glada att vi fick möjligheten att göra detta och vill rikta ett stort tack till samtliga involverade. Skulle du se att er verksamhet skulle kunna ha nytta av något liknande så kommer vi gärna ut och träffar er.

Att gå från ”papper och penna” till smart digitalt arbete har potential att förändra vården i Sverige till det bättre – om vi gör det tillsammans.

Våra viktigaste insikter från dagen:

  • Personalen är oerhört engagerad – både i sitt dagliga arbete och i att förbättra arbetsmiljön.
  • Många vill se en förändring och ser inte digitaliseringen som ett hot utan en möjlighet.
  • Det finns en stor potential att effektivisera vården med hjälp av digitala verktyg.
  • Genom rätt tekniska lösningar kan både kvalitet och säkerhet höjas – för såväl personal som patienter.
Josefine Dimberg
Josefine Dimberg
Lösningsspecialist Vård & Omsorg
Skicka e-post
Staffan Betinger
Staffan Betinger
Verksamhetsutvecklare
Skicka e-post