5 frågor till konsultchef Magnus i Göteborg

Det här är Magnus

Magnus Franzén

Namn: Magnus Franzén

Befattning: Konsultchef för Analytics & Automation i Göteborg

Ålder: 49

Min definition av att "lyckas som ledare": En konsult i teamet nämnde en gång ”Resonans” och jag tycker det är ett bra uttryck. Att lyckas som ledare och grupp är när vi tillsammans skapar resonans.

Min största insikt som ledare på Atea: "Att man inte ska vara för allvarlig som chef. Seriös ska man vara, men inte gå omkring och vara stel och stiff. Man kan föra saker framåt och ha kul samtidigt.

Ledarskaps-superkraft jag använder dagligen: "Att jag är lätt att kommunicera med. Öppen och prestigelös."

Vilken typ av person tror du passar som bäst under ditt ledarskap?

”En person som är bra på att utmana, oavsett om det gäller mitt ledarskap eller i kunduppdragen. Som vågar säga ’det där var inte så tydligt, varför gör vi inte så här i stället?’, eller ’bra tänkt, men man kan tänka så här också!’. Alltså en som även hittar lösningar utifrån olika perspektiv. Till mig kan man säga vad som helst utan att hamna i dålig dager, och när du utmanar står jag bakom och stöttar. Jag är inte den som vill mata dig och berätta hur det förhåller sig med olika saker, för jag vill att du upptäcker själv. Du ska däremot inte behöva fundera och vara orolig. När det är något som du just nu inte behärskar, eller behöver mer stöttning, får du säga det rakt ut, för jag föredrar öppna och ärliga dialoger. Jag strävar efter att vara förutsägbar, ingen ska behöva undra vilket humör jag är på. Alla ska kunna ta tag i mig när som helst, och fråga var som helst. Jag har fått höra att jag har ett stort hjärta och bryr mig om och ser medarbetare.”

Atea jobbar mycket med teamleveranser och tajta team. Vad är roligast med det?

”Uppdragen blir roligare och mer lärorika. Man har personer att bolla med, samtidigt som man även blir mindre sårbar. Om någon blir sjuk eller behöver vabba, så finns det andra som kan växeldra. Ibland efterfrågas en specifik konsult, men allt oftare erbjuder vi i det läget två konsulter i stället eftersom det blir en bättre leverans och skapar mer värde för kunderna. Vi låter också seniora och juniora konsulter jobba mycket tillsammans. De juniora får då med sig den långa erfarenheten, samtidigt som de seniora både utvecklar sitt ledarskap och får inblick i nya tekniska principer och protokoll som nyexade har med sig

Atea vill vara ”the place to be” för medarbetarna (och för kunder, leverantörer och partners). Hur bidrar du till att skapa den känslan?

”Ett sätt är att jag uppmuntrar till att hoppa på träningståget när det kommer. Om du får lust att ta en löptur i samband med lunch, gör det! Det gäller att rida på motivationen innan den försvinner. Sen orkar du kanske inte. Att kunna vara flexibel med sin arbetsdag är viktigt. Även om du säger att du inte kan jobba i morgon förmiddag utan vill jobba extra ikväll i stället, så är det självklart att du kan göra det så länge det funkar med uppdraget.”

”På Atea kan man till stor del välja vilket håll man vill utvecklas åt och vad man kan jobba med.”

Om du eller jag skulle märka att jag börja stagnera i rollen, eller att det är dags för nya utmaningar, vad gör vi då?

”Vi har i stort sett inga begränsningar för vilka utbildningar du kan ta här. En lösningsarkitekt i teamet kände exempelvis att han ville bli Certified Technical Architect för ServiceNow. Jag kände att det var precis vad han behövde för att växa på jobbet och fortsätta trivas som konsult. Det tar tid och tar på intäkterna, men det leder till att kan kommer att kunna ta nya ännu mer kvalificerade uppdrag. Jag började själv som projektledare och är nu konsultchef. På Atea kan man till stor del välja vilket håll man vill utvecklas åt och vad man kan jobba med. Det är fördelen med att jobba på ett bolag som Atea som tydligt satsar på medarbetarnas utveckling.”

Vad drömmer du om för dina medarbetare?

”Att de känner att de utvecklas. Att de växer som människor. När en konsult har varit ute hos en kund en längre tid, exempelvis, har jag en tät dialog med kunden för att säkerställa att det finns en stadig utvecklingsprocess.”

SCENARIER. Så reagerar Magnus om du …

… råkar säga att du inte gjort något annat än att läsa it-bloggar hela helgen:

”Jag skulle vilja utforska det närmare. Vad är bakgrunden? Var det något speciellt du fascinerades av? Nördade du in i det för att du är verkligt intresserad av ämnet? Vill du ägna ännu mer tid på det? Kan vi ta vara på det intresset bättre på jobbet? Älskar du det, eller ägnar du så mycket tid på det på helgen som en verklighetsflykt? Hur ser din fritid ut? Du kan vara trygg i att kunna säga hur du har det.”

... tyvärr har missbedömt en situation, vilket har lett till att en uppgift kommer dra ut på tiden:

”Som tidigare projektledare tänker jag direkt, ’vad beror det på?’. Har det berott på otydlighet någonstans i ledet? Eller har förutsättningarna ändrats? Behöver uppdragsbeskrivningen ändras? Jag vill först ta reda på orsaken. Det kan vara en miss i tidsplaneringen, något som inte varit tydligt, eller en person som har en stark åsikt om att något ska ändras. Ingen missbedömer av illvilja, så jag kommer att stötta det på det sätt jag kan. Beroende på hur situationen ser ut, så behöver lyfta det här för styrgruppen och säga ’Vi har x antal timmar som vi behöver lösa’, och så har vi en gemensam dialog om det, om vi ska ta den kostnader, dela på den eller om kunden ska ta det – och vad vi kan lära av det.”

… föreslår en ny tjänst eller produkt som Atea borde utveckla:

”Vi haren konsult här hos oss som började förra året, en senior person inom Analytics som sa något om att det fanns ett automatiseringsverktyg för datalager på marknaden som Atea borde ta in och göra en tjänst av. Jag lät honom förkovra sig mer i det, och tog upp den här frågan med min chef, som är med i ledningsgruppen för affärsområdet som i sin tur tog det vidare till den som är erbjudandeansvarig. Det ledde fram till att vi nu har en ny tjänst som vi erbjuder våra kunder