5 frågor till konsultchef Jimmy i Region Väst

Det här är Jimmy

Jimmy Cissig

Namn: Jimmy Cissig

Befattning: Konsultchef Service Support för Region Väst, Göteborg

Ålder: 47

Min definition av att "lyckas som ledare": "När man uppnår trivsel och gemenskap i gruppen, samtidigt som det finns en tydlighet i organisationen där alla vet vad deras uppgifter och mål är – och där allt detta återspeglar sig i undersökningar och resultat."

Min största insikt som ledare på Atea: ”Betydelsen av att ta hand om mig själv, för att kunna ge till andra. Och för att kunna ta steg framåt måste man i chefsrollen ibland att backa och ta sig tid att tänka efter. När jag var konsult var det full fart framåt hela tiden.”

Ledarskaps-superkraft jag använder dagligen: ”Jag är produktiv och effektiv.”

Vad kännetecknar dig som ledare?

”Jag är glad och positiv, ärlig och rättfram. Du kan alltid prata med mig och säga precis vad du tycker och tänker. Den öppenheten tycker jag är viktig i gruppen också, så att man inte håller på saker och sedan snackar om det inom små grupper i gruppen. Öppenheten behövs för ett ömsesidigt förtroende. En viktig del i min roll som konsultchef är att ge konsulterna snabba svar när de behöver hjälp med något. Eftersom jag har varit konsult själv vet jag att man värdesätter snabba besked och snabba lösningar, och att slippa påminna chefen.”

Atea satsar på att vara ”the place to be”. Hur kommer jag att märka av det om jag ansluter till ditt gäng?

”Jag har inställningen att det ska vara roligt att komma till jobbet. Och om något skaver, då ska det finnas så mycket förtroende att du känner dig trygg i att prata om det. Jag tror också att du kommer att märka att gemenskapen sträcker sig långt utanför vår egen lilla grupp. På Atea tar vi hjälp av, och samarbetar med, kolleger från hela landet. Det där tog ordentlig fart under pandemin. Nu pratar vi mycket med varandra i nationella forum, så du behöver aldrig känna dig ensam.”

Hur jobbar ni med teamleveranser?

”Att jobba tillsammans är både mer utvecklande och roligare än att vara ensam med en och samma kund. Det är något som vi gör i allt högre utsträckning. Många upplever att de utvecklas fortare så, genom att jobba med riktiga case och inte hela tiden behöva läsa sig till saker. I en del projekt bildar vi lag med 2-3 olika kompetenser, allt för att ge kunderna den bästa laguppställningen. Vi är även angelägna om att överföra kompetens mellan medarbetare, så ofta spetsar vi uppdrag med senior kompetens och så bygger på med juniora konsulter som då lär sig snabbt och kan göra allt mer uppgifter.”

Om du eller jag skulle märka att jag börja stagnera eller att det är dags för nya utmaningar, vad gör vi då?

”Då sätter vi oss ner, du och jag. Jag kommer att coacha dig i att hitta var din nyfikenhet ligger, vad du brinner för och jag kommer att hjälpa dig att se vad som finns på Atea, och att upptäcka vägar framåt för dig. Vi har nästan oändliga utvecklingsmöjligheter här, så det gäller bara att du hittar vart du vill röra dig. Jag är noga med att riktningen kommer från dig, inte mig. Det finns ingen egentlig gräns för vad du kan bli om du är driven och motiverad. Här har du tillgång till alla de kurser, certifieringar och det mentorskap du behöver, även Atea Career Program som skräddarsyr vägen fram till en ny befattning.”

Vilket fokus har du framåt för arbetsplatsens utveckling?

”Vi har ett fint kontor, men efter pandemin behöver vi göra mer för att locka tillbaka medarbetarna till kontoret. Jag, och många med mig, gillar det hybrida arbetssättet, men samtidigt är det superviktigt att träffas också. Så vi tittar på vad vi kan göra för att stärka kontorets dragningskraft. Vi har bollat många tankar, allt ifrån gym till att ha ett kafé med barista.”

”En viktig del i min roll som konsultchef är att ge konsulterna snabba svar när de behöver hjälp med något.”

SCENARIER. Så reagerar Jimmy om du …

… behöver hämta barnen på förskolan tidigare varje tisdag och torsdag:

”För min del är det inget problem, och oftast inte för kunden heller. Principen är frihet under ansvar. Däremot finns det uppdrag som innebär att vara helt fast vid en service desk under vissa tider. Om tiderna krockar får vi i så fall ha en dialog med kunden om hur det kan lösas.”

… säger att du läst it-bloggar hela helgen och inte gjort något annat:

”Jag hade nog följt upp det, tagit en enskild fika med dig för att kolla av läget lite. Det kan ha varit en engångsföreteelse, eller så är beteendet ett tecken på att du känner dig ensam. För mig som chef är det superviktigt att alla medarbetare mår bra. Då är det bättre att fråga en gång för mycket än en för lite.”

.. vill dra igång en bokcirkel på kontoret:

”Inga problem, kör bara! Jag har haft lite sådana önskemål, kvällar där man suttit och diskuterat ett visst ämne. I vissa fall har vi bjudit på pizza eller grillat samtidigt. Även tv-spelskvällar har vi haft. Det är bara roligt med nördkvällar. Jag önskar att det var ännu mer sådant. Sånt bidrar till en attraktiv arbetsmiljö.”

Möt fler chefer i Göteborg

Möt även Klas Persson, Konsultchef eller Magnus Franzén, Konsultchef på vårt Göteborgskontor