Sverigestafetten betyder mer än någonsin under pandemin
– Mina arbetsdagar före pandemin gav mig en hel del dold motion. Jag hade 15-20 minuters promenad till och från jobbet, tog mig uppför trappor, och gick till lunchrestaurangerna som ligger en bit från kontoret. Jobbar man hemma, äter hemma och möter kunder på Teams då blir det mindre rörelse helt enkelt. Jag hade tappat delar av den där strukturen. Sverigestafetten har gjort att jag rör på mig mer, säger Andreas T Johansson, it-arkitekt i Linköping.
Samtliga hans närmaste kolleger har anslutit sig till den sex veckor långa motionsutmaningen. Konsultchefen Isabelle Johansson har gjort allt för att peppa alla att vara med:
– Jag lyfter frågan om vardagsrörelse året runt, på avstämningsmöten och så vidare. Men Sverigestafetten gör det mer legitimt för mig som chef att peppa lite extra.
Det är upp till varje medarbetare själv att välja motionsform, och hur aktiv man vill vara i appen med att lägga upp bilder och filmer. Det är minuter i rörelse som räknas under utmaningen. En poäng per minut.
Årets nyhet - ett uppskattat inslag
Att bjuda in till och delta i Walk-and-talk-möten i Teams är en nyhet för året, och ett populärt sätt att få ihop poäng. Som en extra krydda kan man även en gång i veckan ansluta via Teams till ”veckans snackis” – en halvtimmes promenaddiskussion med ett aktuellt ämne i fokus, tillsammans med ett par slumpvist utvalda kolleger.
– Det har varit väldigt uppskattat. I snitt deltar ett hundratal medarbetare varje vecka. Första veckans diskussion handlade om ”det nya normala” efter pandemin, det andra om hur vi säkerställer våra värderingar och vår kultur i digitala forum, och det tredje om inkludering och jämställdhet, säger Malin Carlsson, hr-specialist och projektledare för Sverigestafetten.
Eftersom diskussionerna avslutas med att deltagarna delar med sig slutsatser och idéer via chatten, bidrar de till Ateas utveckling.
– Vi har fått in massor av värdefull input till projekt som jobbar med de här aktuella frågorna, säger Malin.
Sverigestafetten fick sitt namn 2013 då 5 000 medarbetare och kunder manifesterade vardagsmotionens betydelse genom att gå, springa och cykla 360 mil från Luleå i norr till Malmö i söder under 12 dygn. Syftet var att få den stillasittande it-branschen i rörelse, och det syftet lever vidare.
Utmaningen genomförs numera två gånger per år. I stället för att beta av kilometer, handlar det idag om att samla motionsminuter. Erfarenheter från tidigare omgångar visar att utmaningen ger ett uppsving för motionen i vardagen och stärker lagandan – en effekt som ofta dröjer sig kvar även efteråt.
Vårens utmaning avslutas den 25 maj. Malin Carlsson skickar med dessa tre observationer att bli inspirerad av fram till dess:
- Hela ledningsgruppen är incheckad och engagerad i Sverigestafetten och följer upp hur det går i de olika regionerna. Anledningen? Allas välmående betraktas så viktigt att det har en naturlig plats på dagordningen.
- För cheferna är detta både en möjlighet och ett verktyg att utveckla sitt ledarskap, aktivera medarbetare (i synnerhet dem som behöver det som mest) och att stärka lagkänsla och engagemang.
- Sverigestafetten skapa möjligheter för interaktion och pepp både i den egna arbetsgruppen och att nätverka med andra i andra delar av organisationen.