Tillbaka till Nyhetsarkiv
Nyhet2020-05-08

Över 450 svenskar deltog i digital träslöjd på distans

Om samhällsvetenskap och matematik kan läras ut på distans via fjärrundervisning, varför ska inte lärare kunna hålla digitala lektioner i praktiska ämnen? It-företaget Atea bestämde sig för att utmana vad distansundervisning kan vara genom att låta ca 450 personer delta på en digital träslöjdslektion i Umeå.
Foto: Jörgen Winqvist

Spridningen av covid-19 ställer många verksamheter inför nya utmaningar, och har krävt en digital omställning från samhället i ett högre tempo än tidigare. Några av de tydligast berörda verksamheterna är svensk gymnasieskola och universitet. Under februari och mars månad upplevde affärsenhet Skola på it-företaget Atea en kraftigt ökad efterfråga på stöd i möjliggörandet av fjärrundervisning.

- Många skolor har kommit långt när det gäller att förse eleverna med digitala verktyg såsom plattor och datorer. Men en lyckad digitalisering av skolan handlar om att utmana hur vi kan göra saker på nya sätt, hur vi kan utbilda innovativa ledare och hur eleverna kan engageras oavsett om de går på fysiska eller digitala lektioner, säger Örjan Johansson som är nationell chef för affärsenhet Skola på Atea.

Praktiska ämnen ser nytt ljus

I ett första steg har spridningen av covid-19 främst lett till ett stort behov inom skolan av att snabbt säkerställa att såväl elever som lärare kommer igång med samverkansverktyg i hemmamiljön. I nästa fas vill Atea inspirera skolledare, pedagoger och lärare att nyttja det momentum som uppstått av pandemin till att våga gå utanför boxen. Därför tog man in träslöjdsgurun Surolle, Jögge Sundqvist, och lät ca 450 personer tälja på distans enligt hans instruktioner.

- Vissa höjer på ögonbrynen när man pratar om att genomföra träslöjdslektioner på distans, kanske för att man får upp en bild i huvudet av oövervakade elever med kniv. Men vi valde just träslöjd som inspiration, och en ögonöppnare kring vad som är möjligt. Hemkunskap eller musiklektioner på distans känns plötsligt väldigt tillgängliga, eller hur? Ändå ser vi inte sådana försök idag. Det ville vi uppmuntra till med den digitala slöjdlektionen, sammanfattar Örjan.

Den digitala träslöjdslektionen ägde rum fysiskt i slöjdaren Jögge Sundqvists verkstad i Kasamark utanför Umeå. Lektionen filmades av produktionsbolaget Red Carpet Media, samtidigt som den livesändes med hjälp av Microsofts samverkansverktyg Teams. Jörgen Winqvist, platschef på Atea i Umeå, skötte tekniken och såg därigenom till att deltagarna kunde ställa frågor i realtid.

Runt 500 personer anmälde sig till den digitala slöjdlektionen, däribland två träslöjdslärare som deltog aktivt med sina skolklasser. Lektionen ägde rum klockan 13.00-14.00 den 24 april men finns att titta på och inspireras av här. Sedan inspelningen laddades upp har den tittats på mer än 1900 gånger.

För mer info och bildmaterial kontakta gärna:

Therese Bengtner PR-ansvarig
Örjan Johansson Chef Skola
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer