Möt Sally – Helsingborgs första AI-anställda

Nyhet 2018-11-23
Helsingborgs stad är först ut med att satsa på en digital medarbetare, Sally, som en del i sin digitaliseringsresa. Hon blir därmed första AI-chatbot att börja jobba som stöd för en svensk stads webbplats.

Som första uppdrag hjälper chatboten Sally den som har frågor eller funderingar kring vuxenutbildning i Helsingborg att hitta rätt. Sally utgår från tidigare kunddialoger för att ge så relevanta svar som möjligt till medborgarna. Likväl som en människa blir Sally aldrig fullärd utan kommer löpande att vidareutbildas utifrån dagliga reaktioner och inspel. På Helsingborgs stad ansvarar kontaktcentret främst för Sally, även om hon engagerar alla inblandade avdelningar i verksamheten.

– Vi är såklart glada att välkomna Sally till teamet. Helsingborgs stad är mitt uppe i en spännande resa och samarbetet med Atea kring Sally är ett sätt som innovativ teknologi kan effektivisera vår vardag på, säger Martin Güll på Helsingborgs stad.  

En hjälpsam chatbot är ett bra exempel på hur AI kan underlätta vardagen för organisationer och verksamheter genom att frigöra tid för medarbetarna att ägna sig åt andra arbetsuppgifter. Projektet har drivits genom ett nära samarbete mellan användare på Helsingborgs stad och Ateas konsulter som agerat mentorer och specialistsupport. 

– Det är väldigt roligt att jobba tillsammans med Helsingborg stad som så tydligt intresserar sig för olika möjligheter i sin digitaliseringsresa och för vilka utmaningar som, AI i det här fallet, kan lösa hos dem, säger Staffan Betinger som jobbar som verksamhetsutvecklare på Atea. 

Staffan Betinger
Verksamhetsutvecklare
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer