Laddar meny
Blåkläder

Växande Blåkläder syr ihop global it-lösning i molnet

För att modernisera sin it-miljö och klara av hanteringen av sin internationella expansion flyttar klädföretaget Blåkläder all sin it till molnet. Det snabbar upp företagets processer, ökar medarbetarnas mobilitet och ger stora besparingar.

Blåkläder producerar och säljer tyngre arbetskläder, skor och handskar för yrkesmänniskor, och har gjort det sedan 1937. Huvudkontoret ligger i Svenljunga i Västergötland. Företaget har dotterbolag i många länder. Genom större slutkundsavtal levererar Blåkläder sina produkter över hela världen. Omsättningen ökar stadigt för varje år. I dag sker 60 procent av försäljningen utanför Sverige och det är framför allt där expansionen sker.

– Genom vår nya it-lösning kan vi möta dagens krav på mobilitet, vilket innebär att medarbetarna kan komma åt sina applikationer från sina nya surfplattor när som helst och var de än befinner sig, säger Joakim Borgström, senior network system administrator på Blåkläder.

– En av de stora fördelarna med lösningen är att den är enkel att skala upp i takt med att företaget växer, tillägger han.

Företagets expansion är bakgrunden till it-satsningen. Blåkläder lät partnerföretaget Atea utföra en förstudie som ledde till att man valde att successivt flytta hela it-miljön från företagets datahall till Microsofts molnplattform Azure och molntjänst Office 365 med Atea som helhetsleverantör.

Förbättrad driftsäkerhet

Blåkläder har fortfarande kvar delar av sin gamla datahall, men de flesta av it-systemen, såsom affärssystem, lagerhanteringssystem och e-handelssystem, har flyttats till molnplattformen. Det har förbättrat driftsäkerheten påtagligt.

– Tidigare drabbades vi ganska ofta av driftstörningar. Det kunde exempelvis leda till att det inte gick att lägga order, producera eller packa. Då tickade det hundratusentals kronor i förluster varje minut. Med molnlösningen har vi inte drabbats av driftstopp en enda gång.

– Det är mycket enkelt att flytta funktionalitet från vår egen it-produktionsmiljö till molnplattformen, fortsätter Joakim Borgström. Det tar bara tio–femton minuter att sätta upp en ny server i molnet.

Förenklad kommunikation inom företaget

Medarbetarna i Sverige och de övriga länderna har snabbt kommit i gång med molnlösningens kommunikationsverktyg för telefoni, e-post, chatt, video och samarbete. Det har förbättrat de anställdas samarbetsmöjligheter avsevärt.

– Vi kan snabbt och enkelt dela skrivbord med kolleger, kunder och leverantörer var de än finns i världen. Det är också enkelt att under pågående kommunikation växla till chatt, video eller ett vanligt telefonsamtal, säger Kalle Larsson, marknadschef på Blåkläder.

Med molnlösningen har företaget fått betydligt mer lagringsutrymme än tidigare. Lagringen ger årliga besparingar på cirka 200 000 kronor, eftersom den inte behöver ske i egna servrar.

– Vi kan också hitta dokument mycket lättare än tidigare, säger Joakim Borgström. Då fick vi nog lägga ned 20 procent av vår arbetstid på informationssökning. Den andelen sänks nu till endast ett par procent.

– Med den här lösningen har vi fått en stor verktygslåda som ger oss mängder av funktioner. Den innehåller mycket mer än vad jag hade kunnat föreställa mig, och vi får automatiskt uppdateringar av lösningen med ny funktionalitet, avslutar han.

Produktion: Appelberg Publishing Group
Text: Måns Widman
Källa: Microsoft

Blåkläder
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer