Köptips! (Med en twist)
Svarta fredagar och vita jular är på ingång och med det även konsumtionens alla lockelser. Här kommer några köptips du kanske inte har tänkt på.
Köp nu! Passa på! Extrapris och röda lappar. Det är en tid på året vi tänker mycket på konsumtion, men kanske inte så ofta reflekterar över den. Lugn, jag tänker inte be dig sitta i lotusställning och meditera. Tvärtom ska vi vara väldigt konkreta.
Låt oss börja med lite hårda fakta (köptipsen kommer, jag lovar):
- Konsumtionen per capita i världen ligger på 12,3 ton vilket är 150 procent över den nivå som anses hållbar.
- Utvinning av råmaterial har tredubblats sedan 1970 och växer långt mycket snabbare än befolkningen (och snabbare än BNP!).
- Cirka 80 procent av en it-produkts klimatavtryck uppstår i produktionen – och finns alltså redan där innan du ens har packat upp den.
- Tillverkningen av en laptop ger upphov till 1,2 ton avfall.
- Det säljs 1,3 miljarder mobiltelefoner i världen per år.
Vad tänker du? Jag tänker att det måste finnas ett smartare sätt att konsumera på. Så här kommer de – köptipsen du inte visste att du behövde men inte hade velat vara utan.
Strunta i priset!
Många stirrar sig blinda på inköpspriset när vi i stället behöver titta på kostnad över tid. En billigare produkt är inte alltid en bättre deal. Det riktiga fyndet är en produkt som håller, levererar på topp och betingar ett högt andrahandsvärde.
Med andra ord: Välj kvalitetsprodukter som är byggda för att hålla länge. Det är bättre för både plånboken och planeten. En hållbarhetscertifiering som TCO Certified är bra kvalitetsstämpel och då vet du dessutom att produkten är ansvarsfullt producerad.
Ha begär till din nästas laptop
Det är helt ok att snegla avundsjukt på kollegans dator eller telefon. Den kan bli din – om ditt företag har rutiner för att cirkulera produkter internt. På Atea hjälper vi många företag att ta tillbaka produkter de inte längre använder, fräscha upp dem och göra dem beställningsbara igen.
Med andra ord: Det måste inte alltid vara nytt så länge det är nytt för dig.
Omfamna dina dubbla personligheter
I den nya ekonomin är du är inte längre bara en kund utan också en leverantör.Det du köper stannar inte hos dig, utan går vidare till en annan användare eller blirmaterial till nya produkter.
Med andra ord: Var inte en stoppkloss! Se till att ha en plan för vad som ska hända med det ni köper när ni inte längre använder det. Inga fler it-produkter i skåp och lådor.
Uppför dig som en treåring
”Varför då?”
Världen behöver fler treåringar som ifrågasätter allt, för det är genom att utmana gamla tankesätt som vi hittar nya och bättre lösningar. Vad gör ni som ni alltid har gjort? Vilka ”sanningar” (egna eller andras) kan vi ifrågasätta? Vill era medarbetare alltid ha nytt? Behöver en arbetsplats vara utrustad med två skärmar?
Med andra ord: Våga vara besvärlig! Utmana kollegorna när de trampar på i gamla hjulspår. Säg till era leverantörer att ni vill ha en mer resurseffektiv livscykelhantering och fråga hur de kan bidra. I det bekväma och invanda föds inget nytt.
Så nästa gång köpimpulsen kommer, och du tänker ”men vänta, finns det ett smartare sätt?”, kan du börja med att titta här: