Hoppa till huvudinnehåll
Till en början kändes molnresan som ett berg som skulle bestigas. Men en tydlig metod och erfarna konsulter gav riktning och energi. Här får du veta varför och hur Skellefteå Kraft flyttar väl valda delar till molnet.
Skellefteå Kraft
Molnet
Skellefteå
Modernisera sin it-infrastruktur för att öka flexibiliteten och säkerheten samt minska kostnaderna.

Vattenkraftverk, vindturbiner och tusentals mil med ledningar som försörjer Sverige med livsviktig energi. Skellefteå Kraft har seglat upp som något av en kändis tack vare den stundtals hisnande vardag vi får ta del av i reality-serien Högspänning.

Och just det här, att vara Sveriges femte största energibolag innebär ett stort ansvar, och en hel del juridiska direktiv och riktlinjer att förhålla sig till.

Konkurrenskraft och riktning

I maj 2020 hade Skellefteå Kraft ändå bestämt sig. De skulle ta klivet till molnet. Inte med alla system och all data på en gång – men med väl genomtänkta steg.

– Vi måste gå till molnet om vi ska kunna tillhandahålla cutting edge-tjänster som både it och övriga medarbetare efterfrågar. Det handlar om vår konkurrenskraft, om it-säkerhet och om den riktning som vår ledningsgrupp har stakat ut, säger Maria Öman, it-chef på Skellefteå Kraft.

Maria Öman, it-chef och John Munthe, it-strateg.

Metod och tydlig roadmap

Skellefteå Kraft ville göra molnresan på ett genomtänkt, strukturerat och säkert sätt. Därför började de leta efter en partner som kunde guida med erfarenhet, kompetens och metodik.

– Vi träffade flera företag och molnexperter, men Atea stack ut när det gäller erfarenhet, kompetens och kanske fram för allt deras metod: Atea CloudTrack, säger Maria Öman.

Den här metoden tar ett tydligt grepp om viktiga steg: Från hänsyn till EU-direktiv (NIS2, GDPR med flera) och informationsklassificering, till it-arkitektur och kartläggning av nuläge, önskat läge och en Roadmap som visar vägen.

– När vi drog i gång det här arbetet, i maj 2020, fanns en kultur som sa att ”allt” som har med molnet att göra är ett stort ”no-no”. Men med utbildning och förankring har vi lyckats vända det. Idag har våra medarbetare god kunskap om molntjänster och när de är säkra och lämpliga att använda, säger John Munthe, it-strateg på Skellefteå Kraft.

 Maria Öman och John Munthe på Skellefteå Kraft

Han fortsätter:

– Det handlar till exempel om att ha koll på vad ”molnet” egentligen är, hur ett säkert beteende ser ut och hur vi hjälper våra kunder, oss själva på it och våra kollegor att göra rätt. 

Fler molntjänster på gång 

Så, från starten i maj 2020 har det hänt mycket.  

Idag har Skellefteå Kraft Microsoft365 som bas och samtliga medarbetare använder mötesfunktionen i Teams.  

– Vi kommer, steg för steg, att börja använda fler funktioner i plattformen. Det kan bli program som Sharepoint, Yammer och Planner, säger John Munthe.

Maria Öman och John Munthe på Skellefteå Kraft

För varje steg går resan lättare 

Även om resan till molnet kräver en insats så finns flera vinster.   

Ökad kompetens och ett säkrare beteende hos medarbetarna är en sak – stärkt it-säkerhet över lag är en annan.

Att skydda verksamhetens data endast On-Prem kan låta som det tryggaste alternativet. Men få aktörer har de resurser som krävs för att alltid ligga längst fram när det gäller it-säkerhet. Det är också kostsamt att hantera enorma datamängder på egen hand. 

Även nya rutiner och snabbare utvärderingar av nya plattformar är en vinst.

– För varje nytt system som vi utvärderar så blir vi säkrare – allt går lättare. Det är ju samma steg varje gång: säkerhet, användarvänlighet, klassificering av information, juridiska riktlinjer (efterlevnad) och så vidare, säger John Munthe. 

Maria Öman berättar att hon hela tiden varit mån om det som kallas ”Momentum”, att allt flödar på framåt i rätt tempo. 

– Det är ju först när vi använder molntjänsterna som vi kommer att märka av vilken skillnad det blir. 

Så blir molnresan enklare

7 tips från Maria Öman och John Munthe på Skellefteå Kraft

  1. Ett steg i taget. Rusta dig med tålamod, det är en ganska lång resa du ger dig ut på om du har allt On-Prem idag.
  2. Tydlig Roadmap. ”För oss var metoden Atea CloudTrack en ledstång att hålla i genom hela processen. När vi följer den vet vi att vi täcker in alla viktiga delar”. 
  3. Utbilda. Det fanns en stor tveksamhet till molntjänster hos oss. Vi satsade på utbildning om molntjänster och informationssäkerhet, vilket bidragit till en ny attityd.
  4. Rätt partner. ”Vi valde en partner som kan guida och utmana, se till att vi behåller momentum (framåtrörelse) och som kan berätta på vilka ställen det faktiskt är okej att gena lite i kurvorna.”
  5. Attraktiv ”Våra kollegor vill också kunna skapa intelligenta (automatiserade) processer, ta ett Teams-möte i mobilen eller använda en AI-app som digital kollega. Nu har vi rätt plattform för att ta de stegen.”
  6. Se fördelarna. För varje nytt system som ni utvärderar eller flyttar går det lättare.
  7. Behåll farten. ”Det är först när verksamheten använt molntjänster ett tag som ni kan se resultat och effekt” 
Vad är Atea CloudTrack?

Atea CloudTrack är en kraftsamling av erbjudanden, erfarenheter, förmågor och referenser för att du ska känna dig trygg från strategi till förvaltning. Vi börjar där ni befinner er.

Mer om Atea CloudTrack

************************

Text: Ulrika Nybäck 
Foto: Jens Burström