IBM och Atea accelererar utvecklingen av digital assistenttjänst som ska stötta personer med särskilda behov
Atea och IBM (NYSE: IBM) tillkännager idag ett nytt samarbete kring Ateas AI-chatbotlösning. Vid leveranser av Digital Assisted Living Solution (DAL) till offentlig sektor kommer Atea att distribuera IBMs hybridmoln och Watson-kapacitet. På så sätt kan bolagen tillsammans uppfylla de strikta krav som ställs på datasuveränitet från den svenska regeringen.
Covid-19-pandemin har haft en allvarlig påverkan på äldreomsorgen och begränsat fler äldre till sina hem. Digitaliseringen inom äldrevården har ökat markant och pandemin har tydligt visat vilka behov som finns inom omsorgen och var det finns utrymme för förbättring. Ateas DAL-assistent hjälper såväl äldre användare som yrkesverksamma inom hemtjänsten genom att minska restiden för omvårdspersonal, samt öka närvaron och tryggheten och minska ensamheten hos de äldre.
Först ut med att testa en anpassad version för invånare med särskilda behov är en kommun i norra Sverige. Målet är att göra användarna mer självständiga, trygga och öka användarnas förmåga att ha ett gott liv utifrån sina individuella förutsättningar. Det kan till exempel handla om att skicka ut en påminnelse för när nästa buss går eller hjälpa till med att välja kläder efter väder.
Till att börja med testas lösningen hemma hos ett fåtal individer, men kommunen ser redan nu fler möjligheter att anpassa DAL till andra delar av hemtjänsten.
Ateas DAL-plattform kopplar ihop sina användare med olika tjänster genom en 24-tums pekskärm där den digitala assistenten Lilly, som är byggd med IBM Watson, blir ett användargränssnitt. Plattformen har en hög nivå av anpassning, så att kommuner och regioner tillsammans med Atea kan skräddarsy lösningar utefter individuella användares behov. Samtidigt har plattformen ett öppet integrationsgränssnitt så att data kan delas mellan olika verksamhetssystem för att skapa en helhetsbild.
För att uppfylla nuvarande och framtida krav på dataskydd och datasuveränitet behöver Atea kunna försäkra verksamheter om att data från DAL plattformen stannar i Sverige. Med IBM Cloud Pak för data på IBM Cloud Satellite kan Atea snabbt bygga och distribuera digitala assistenter stödda av IBM Watson, som driftas från Ateas lokala datacenter i Umeå. IBM Cloud Satellite utför kontroller av säkerhet, efterlevnad och riskhantering på alla platser där Ateas DAL data hanteras.
”Genom vår digitala assistent kan vi öka användarnas omvårdnad och självständighet i vardagen samtidigt som vi minskar känslan av ensamhet och frigör tid för personalen. Genom att behålla data och AI-arbetsbelastningar i Sverige hjälper vi kommunerna att digitalisera på ett säkert och tryggt sätt, säger Simon Norman, chef för Satsningsområden och systemutveckling på Atea.
"IBM har en ambition om att påskynda digital innovation i hela Sverige och Norden genom att lösa komplexa affärs- och samhällsutmaningar med hjälp av AI och hybridmolnlösningar framtagna i samarbete med olika branschledande företag säger Jimi Inge, Director, Industry Business Development på IBM Nordic. Vi är glada över att utveckla vårt långsiktiga partnerskap med Atea så att vi tillsammans kan hjälpa den offentliga sektorn med deras digitala omställning. Genom att utnyttja IBM Cloud Satellite kommer Atea att kunna dra nytta av kraften i IBM:s hybridmoln och Watson-kapacitet, samtidigt som kunderna kan distribuera IBM Cloud-tjänster och applikationer på ett säkert sätt i vilken miljö de än väljer – lokalt, via ett offentligt moln eller ”on the edge”.