“Tillsammans med våra kunder gör vi skillnad för klimatet – och för nästa generation”
Atea-koncernen lanserar nu sitt första landöverskridande CSR-program, ONE for Good, där uttjänt it-utrustning från kunder omsätts till samhällsnytta för barn och unga. Linus Wallin, vd Atea Sverige, ser initiativet som ännu ett incitament för hållbar it-användning och en möjlighet att samtidigt tackla en av vår tids största samhällsutmaningar.
- ONE for Good handlar om att samla kraften hos våra kunder, i lokalsamhället och mellan Atea-länder. Vi vill att projektet ska bli en hävstång som gör att vi, våra kunder och våra partners blir än bättre på att tillvarata jordens resurser. Samtidigt tillför vi ytterligare ett lager samhällsnytta och stöttar barn och unga i de närområden där vi verkar, säger Linus Wallin.
Upplägget är enkelt: kunder väljer att lämna in sin uttjänta it-utrustning till Ateas livscykelhanteringstjänst Goitloop. Efter avdragna omkostnader och återbetalning till kund går tio procent av Ateas återstående värde till den nystartade fonden ONE for Good. Den ger sedan utdelning till det lokala Atea-kontor som samlat in produkterna, som omsätter dem i lokala initiativ för barn och unga.
- Detta kommer att ge vinster på många plan, både för klimatet och för kunderna vars it-produkter bidrar till lokalsamhällets bästa. För oss på Atea får vi möjlighet att göra skillnad på ett sätt som är långsiktigt och hållbart, där varje platschef har en nyckelroll i att skapa möjligheter på sin ort, säger Linus Wallin.
Gör skillnad där det betyder mest
Gemensamt för alla Atea-länder är att avsättningarna från de återvunna produkterna ska gå till barn- och ungdomsprojekt. I Sverige har CSR-projektet valt en tydlig inriktning: Barn och ungas psykiska välmående i en digital miljö.
- Vi vet att en av fem unga idag mår psykiskt dåligt, vilket gör det till en av vår tids mest akuta samhällsfrågor. Mycket har koppling till det digitala, vilket gör det extra betydelsefullt för oss att påverka utvecklingen i en positiv riktning, säger Linus Wallin.
Ämnen som ONE for Good kan komma att beröra i Sverige är nätmobbing, sexuella övergrepp online eller rekrytering till gängkriminalitet via digitala plattformar. Men det kan också handla om att skapa fler trygga mötesplatser för unga, öppna upp samtalet om psykisk ohälsa eller att stötta en hälsosammare användning av sociala medier.
- Det finns oändliga möjligheter för vilken typ av projekt vi kan genomföra via ONE for Good, inom ramen för vår inriktning. Lokalkontoren kommer tillsammans med kunderna att identifiera vilka utmaningar som är mest påtagliga i deras områden och vilka insatser som behövs mest. En gemensam kraftansträngning med ett stort lokalt hjärta helt enkelt, säger Linus Wallin.
En ny pusselbit i Atea Sveriges CSR-initiativ
Sedan tidigare har Atea Sverige ett långtgående partnerskap med Svensk Friidrott, där man driver samhällssatsningen Miniorlandslaget som hjälper barn i idrottssvaga områden att komma i rörelse. Här ser Linus en stark koppling till ONE for Good:
- Ur ett svenskt perspektiv är ONE for Good en naturlig nästa del i vår CSR-resa, eller snarare nästa dimension på den. Vi fortsätter bygga Miniorlandslaget med full kraft, men tar parallellt ett större grepp med ONE for Good som omfamnar det psykiska välmåendet hos kommande generationer.
Nyckeln till de båda initiativen är till stor del medarbetarna, men i och med ONE for Good får kunderna en mer central roll.
- Vi har så enormt många eldsjälar i bolaget, som brinner för att bidra hos kund och samtidigt vill göra mer utanför sitt dagliga arbete. Det ska bli häftigt att se hur långt vi kan nå tillsammans med våra kunder, när vi bygger ett slags community. Bara tanken gör mig varm i kroppen.
Nordens största insamling
ONE for Good-fonden öppnade i september och planeringen för de första projekten pågår för fullt. Inom ramen för initiativet kommer insamlingen av it-utrustning att ge sig ut på vägarna, över hela Norden och Baltikum.
- Varje organisation som ansluter sig till Goitloop är med och gör ett positivt avtryck för kommande generationer, vilket förhoppningsvis är en motivator som får fler att vilja gå den extra milen. Inom koncernen ska vi inspireras och utmana varandra att nå så långt som möjligt – och tillsammans ta ett så stort socialt ansvar som vi bara kan.
Utöver att boosta varandra mellan kontoren och länderna, vill Atea Sverige visa vägen för branschen.
- Vi är stora, och när man är stor måste man vara snäll. Storleken kommer med ett ansvar. Genom vår geografiska spridning och lokala förankring har vi möjlighet att genomföra den här typen av projekt. Då ska vi göra det.
Läs mer om hur du engagerar dig i ONE for Good