Pressmeddelande 2021-10-28

Atea tar krafttag för klimatet tillsammans med Apple-robot

Miljontals mobiltelefoner uppskattas för närvarande samla damm i svenska byrålådor. Dessa innehåller värdefulla råmaterial som är kostsamma att utvinna. Därför presenterar Atea nu sitt nästa steg i kampen mot bortglömda elsopor – ett samarbete med Apple-roboten Daisy.

Samarbetet innebär att Atea-koncernen blir först ut i Norden att teckna avtal med Apples sorteringsrobot Daisy. Hon ska tillvarata resurser som sliter mycket på miljön att utvinna men som är nödvändiga komponenter i mobiltelefoner, såsom Volfram och Tenn. På bara en timme klarar Daisy av att plocka isär och sortera komponenter från 200 mobiltelefoner.

– Det är jätteroligt att vi är först i Norden att signera ett avtal med Apple för att börja använda Daisy. Inom hållbarhet pratar vi mycket om att stänga loopen, det vill säga återanvända material vid nytillverkning och eliminera svinn i processen. Detta är ett steg i rätt riktning, säger Chiara Selvetti som är hållbarhetschef för Atea Sverige.

Atea är en av de största leverantörerna av iPhone till offentliga och privata verksamheter i Sverige, och via sin återtagstjänst Goitloop samlar man in dem och andra färdiganvända it-produkter från nordiska verksamheter. Allt för att minska klimatavtrycket från it-industrin och säkerställa att tekniklösningar blir den möjliggörare som de kan vara.

En del i Ateas ambitiösa hållbarhetsplan

– Satsningen med Apple är i linje med Ateas hållbarhetsplan för 2030. Bland annat ska vi nå vårt 1-1-mål; för varje ny it-produkt vi ger ut ska en använd enhet tas tillbaka. Blir vi samtidigt bättre på att ta vara på råmaterialen kommer Atea ihop med svenska verksamheter att göra en stor förflyttning, förklarar Chiara.

Ateas koncerngemensamma hållbarhetsplan lanserades i mars, och bolaget blev då ett av de första i världen att rapportera hur dess arbete tillsammans med kunder bidrar till minskade klimatutsläpp. En viktig del i det fortsatta arbetet är att engagera så många verksamheter som möjligt så att fler produkter hittar tillbaka in i loopen. Ett exempel på hur Atea jobbar med detta är 100 %-klubben, ett nätverk som fler än 400 svenska verksamheter idag är medlemmar av. Därigenom får de tips och råd för att förflytta sig mot en hundraprocentigt cirkulär hantering av it-produkter.

Mer om roboten Daisy

Roboten Daisy har designats och byggts av Apple för att montera isär enheter och ta tillvara på materialet inuti. Roboten kan identifiera och demontera 23 olika iPhone-modeller med en hastighet av 200 enheter i timmen, vilket är cirka 1,2 miljoner enheter per år. Apple har två robotar varav en i Nederländerna.

Daisy separerar och tar tillvara på viktiga material såsom guld, silver, aluminium, tenn, volfram och kobolt. Precisionsmonteringen innebär att mer material kan återanvändas med en högre renhet. Detta stöder nya innovationer från Apple med iPhone 12 och nya iPhone 13 tillverkad av 100 procent återvunnet volfram i Taptic Engine samt senaste iPad och MacBook Air med 100% återvunnet aluminium. Som en del i ledet att bygga produkter som endast använder återvunnet och förnybart material, forskar Apple på innovativa lösningar som involverar robotik och maskininlärning för att förbättra traditionella återvinningsmetoder som riktad demontering, sortering och strimling.

Kontakta gärna:

Chiara Selvetti