Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande 2020-03-09

It-företaget Ateas medarbetare utmanar sig själva för klimatets skull

Idag drar Atea Climate Challenge igång. Under fyra veckor ska företagets 2 600 medarbetare utmana sig själva och varandra till att minska sina klimatavtryck. Genom nudging i form av quiz-frågor och uppdrag kommer varje enskild medarbetare att få lära sig mer och kunna förändra sitt beteende i en mer klimatsmart riktning.

- Vi har länge jobbat för att öka kunskapen i svenska verksamheter kring vikten av en hållbar it-hantering. Samtidigt har vi sett att våra medarbetares engagemang inte stannar där, utan de vill minska sitt eget klimatavtryck också. Inom Atea har vi tillsammans satt ambitiösa mål som behöver fyllas på med mer kunskap och konkreta åtgärder. Då föddes idén till en intern klimatutmaning, säger Chiara Selvetti som är Hållbarhetschef på Atea Sverige.

Under fyra veckors tid ingår företagets medarbetare i en tävling om att minska sina klimatavtryck, genom appen Deedster. Utmaningen inleds med att deltagarna svarar på ett antal frågor om sina personliga vanor för att få ett samlat nuläge. Därefter får de svara på frågor som ökar deras kunskap och förståelse. Samtidigt får deltagarna uppdrag skickade till sig, som pushar dem att göra klimatsmarta val som på sikt blir till en beteendeförändring. Utöver det har uppdrag som direkt kopplar till Atea egna hållbarhetsmål vävts in för att tydliggöra hur medarbetarnas beteende bidrar till att verksamheten når sina mål. Genom en poängsida håller deltagarna koll på sina egna och andras framsteg under resans gång, och tävlar på så sätt både mot sig själva och varandra.

- Vi har satt ansvarstagande i fokus, och gör en resa både internt och tillsammans med våra kunder och samarbetspartners, för ett bättre samhälle. För att lyckas är det viktigt att varje medarbetare ser sin egen delaktighet i verksamhetens mål. Även om vi på Atea inte har provisionsbaserade löner vet vi att våra medarbetare tycker om att tävla och att kunna följa upp sina resultat. Atea Climate Challenge blir därmed en chans att kombinera ett roligt format med en viktig fråga som engagerar alla på bolaget, sammanfattar Chiara Selvetti.

Några av Ateas andra klimatsatsningar:

  • 100 %- klubben: Ett nätverk som stöttar svenska verksamheter till ett hundraprocentigt it-återtag
  • Atea Sustainability Focus: Samlar nordiska it-köpares mest prioriterade hållbarhetsfråga och tar den vidare globalt
  • Lokala klimatmål: Samtliga enheter har integrerat klimatmål i sin strategiplan fram till 2021
  • Non-flight-zone: 2019 infördes en non-flight-zone för tågresor under fyra timmar. Sedan dess har noll flygresor gjorts mellan Stockholm och Växjö/Göteborg/Sundsvall
  • Elektrifiering av tjänstebilar: Atea har jobbat aktivt för en fossilfri bilflotta sedan 2014 vilket har halverat snittutsläppen per km sedan dess. 2019 var nästan alla nya beställningar elbilar eller ladd-hybrider
  • Hållbara events: Alla fysiska mötesplatser som Atea håller i jobbar efter en hållbarhetslista med syfte att göra så litet klimatavtryck som möjligt

Kontakta gärna:

Therese Bengtner
Therese Bengtner Redaktör Voister