Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande 2019-02-12

#10yearchallenge gör att åldrande inte blir någon match för framtidens AI

#10yearchallenge spreds som en löpeld på Facebook och Instagram. Det hela är enkelt – två bilder bredvid varandra och tio år emellan när de är tagna. Alltifrån kändiseliten till var och varannan svensk hakade på. Kopplat till den snabba utvecklingen inom AI uppmanar it-företaget Atea till eftertanke kring vilken data du lämnar ut om dig själv och till vem.

- Utvecklingen inom AI är fantastisk och kan lösa många utmaningar. Men det finns en stor skillnad mellan företag och privatpersoner när det gäller möjligheter och risker. Verksamheter kan få hjälp att testa sig fram medan privatpersoner sällan kan veta fullt ut vad syftet med dessa experiment är, eller vad den insamlade datan kan användas till. Genom #10yearchallenge lämnar du ifrån dig data och information som kan användas fritt, förklarar Ali Leylani som är AI-specialist på Atea Sverige.

Idag har hashtaggen 10yearchallenge 4,1 miljoner uppladdade bildpar enbart på Instagram. Genom sådana bildpar kan AI lära sig om bland annat ålder- och personlighetsutveckling hos människan. Men detta är inget nytt. Användare kunde redan för ett tiotal år sedan ladda upp bilder i sociala medier och få en prognos över hur de skulle se ut som äldre. Idag är tekniken betydligt mer raffinerad - den kan till och med utläsa dina känslouttryck och sinnestillstånd endast utifrån bildinformationen. Det är samma princip som när bilder och selfies används för att utveckla AI-algoritmer till identifiering på flygplatser. Redan idag används tekniken på flygplatser runtom i världen.

- Denna typ av hashtags och appar ses ofta som en rolig grej. Det är lätt att dela med andra, och det tar knappt någon tid att ladda upp en bild. Dessutom lyckas sociala medier väl med att skapa en gemenskap kring dessa trender och då uppstår en sense of urgency som gör att användare agerar utan någon större eftertanke. Det behöver inte vara negativt men vi vill att man som privatperson ska göra ett medvetet val, sammanfattar Ali.

3 tips från AI-experten:

  1. När trender dyker upp i sociala kanaler, fundera över vilken data du behöver dela med dig av för att haka på. Innebär det allt för mycket personuppgifter, och ja genom AI är bilder en personuppgift, fundera en extra gång på om det är värt det.
  2. Koppla på integritetsinställningar i de sociala kanaler du använder. Men kom ihåg att du i ditt avtal godkänt hantering av data, och behöver radera ditt konto för att den inte ska användas.
  3. Var medveten om att data samlas in på många håll idag, och allt oftare, i och med att allt fler komponenter i våra dagliga liv börjar bli uppkopplade.