Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2023-05-23

Över 500 idéer togs fram på Atea AI Hackathon

Över 80 kommunanställda från över 20 svenska kommuner deltog på Ateas AI Hackathon som anordnades med Microsoft Sverige och AI Sweden. I syfte att stärka välfärden fick deltagarna tillsammans utforska konkreta sätt att nyttja potentialen i nästa generations AI för att lösa problem och visa hur enkelt det kan vara att komma vidare i AI-resan.
Tony McCarrick på AI Hackaton

Eventet ägde rum på Microsofts huvudkontor i centrala Stockholm där Microsofts vice vd Tomas Floberg var på plats för att träffa deltagarna och öppna eventet på scenen.

– Wow, jag är så imponerad över att se så många kreativa människor från kommunsverige och coacher med erfarenhet av att hacka komma samman och visa den här starka viljan att skapa förändring med en hel uppsjö av idéer. Att kommunsverige engagerar sig i AI-utveckling och hur tekniken kan förbättra för våra medborgare är positivt och centralt för Sveriges fortsatta konkurrenskraft. Det här är ett bra startskott på ett viktigt arbete och nu är det viktigt att kommuner tar dessa idéer vidare till konkreta projekt, säger Thomas Floberg, vice vd och operativ chef på Microsoft Sverige.

Thomas Floberg, vice vd och operativ chef på Microsoft Sverige

Thomas Floberg, Microsoft

Från idé till prototyp på 4 timmar

Temat var från idé till prototyp på 4 timmar gick ut på idégenerering, idéutvärdering och prototyping. Deltagarna fick under fyra timmar upptäcka kraften i olika AI-tjänster. Dagen bjöd på hög kreativitet och totalt tog deltagarna fram över 500 idéer som sedan kokades ner till tio utvalda förslag som presenterades under en fartfylld pitchrunda på 120 sekunder.

– Det var fantastiskt att få höra alla kreativa förslag som deltagarna arbetat fram under dagen. Det fanns en kreativ höjd bland samtliga förslag och jag är spänd på att se hur många av idéerna och hur fort vi kan realisera ett flertal av dessa koncept samt skala upp för att skapa större mervärde ute i landet. Jag tror eventet bidrog till både medborgarnytta och klimatnytta för samhället i stort, säger Tony Mc Carrick, strategisk rådgivare på Atea Sverige.

Bilder från AI Hackaton

Deltagare på AI Hackathon tillsammans med Ateas AI-coacher

Sveriges digitaliseringsminister på plats

Erik Slottner, Sveriges digitaliseringsminister, var på plats under AI Hackathon och hans uppmaning till deltagarna var tydlig: våga satsa på AI och lär av varandra var hans två viktigaste budskap.

– Vi ser att Sverige börjar halka efter inom digitaliseringen och AI-utveckling när vi tittar på olika rankinglistor. Sverige behöver springa lite snabbare och där har vi i regeringen en viktig roll att spela. Vi kan göra så mycket mer med digitalisering i dag, inte minst inom offentlig sektor och jag har med egna ögon och med egen erfarenhet sett hur digitaliseringen spelat en viktig roll inom en rad olika områden, säger digitaliseringsminister Erik Slottner och fortsätter:

– AI har otroligt stor potential att underlätta och förbättra för väldigt många, både i offentlig sektor men också i många människors vardag. Det här var ett bra initiativ för att ge fler möjligheten att lära sig mer om AI:s möjligheter, och jag tycker dagen verkligen uppnådde just detta.

Digitaliseringsminister Erik Slottner på AI Hackaton

Erik Slottner, digitaliseringsminister

Efter att de tio grupperna presenterat sina bästa idéer i en pitch röstades vinnaren fram. Det blev KnowAhead, med en idé om hur AI kan användas i skolan för att mäta elevernas förkunskaper. Idén består av en chatbot där elever svarar på ett antal frågor i ett ämne inför sin kurs. Eleven kan berätta om sina förkunskaper varpå chatten kan ställa följdfrågor om ämnet till eleven.

”Jag är otroligt nöjd över att fokus låg på att lösa specifika problem och att man hade mycket fokus på skalbarheten. Det såg vi genomgående i samtliga idéer, inte minst det vinnande bidraget”

— Tony Mc Carrick

Digitaliseringsministern inledde prisutdelningen där blommor och diplom delades ut till de tre stolta hackathon-grupperna som röstats fram som deltagarnas favoriter.

De tre bidragen i korthet
  1. KnowAhead – förkunskapskartläggning i skolan – Anpassa undervisning för den enskilda eleven och se över områden för validering.
  2. Min Fastighet – Företag, kommun och medborgare får översikt och insikt om möjligheterna för min fastighet. Vad får jag och vad kan jag bygga på min fastighet enligt beslutad detaljplan och i en förlängning lagar och regler.
  3. ShoolAId – En assistent som är inläst på lektionens innehåll och kan svara på elevers frågor om lektionen. Den kan klassificera och återkoppla till läraren. Läraren kan sedan anpassa nästa lektion.

Dagen summerades av Atea Sveriges vd Linus Wallin och Martin Svensson som är Co-Director på AI Sweden som båda var på plats under prisceremonin för att gratulera vinnarna. Från deltagarhåll hyllades Atea AI Hackathon som ett bra sätt att få igång tankeverksamheten kring ny teknik och hur AI kan användas i kommunala verksamheter.

Ola Jorup
Ola Jorup Concept Manager
Anthony Mc Carrick
Tony Mc Carrick Strategisk rådgivare