Bodens kommun vann IT Service Management Initiativ 2022 på Nalengalan
– Det känns roligt att det arbete vi lagt ned tillsammans med skolutvecklingscentrum och vår driftpartner Atea börjar ge resultat. Vi har nu en plattform som möjliggör att vi kan använda oss av en digital medarbetare även på andra områden i kommunen säger Malin Jansson, verksamhetsutvecklare vid enheten för digitalisering och utveckling i Bodens kommun.
Mattias Gyllensporre, chef för Atea Managed Services
Utvecklingen av den digitala assistenten kommer nu alltså att fortsätta för att bredda användningsområdet så att Bodil i framtiden kan svara på andra frågor från elever. Den kommer också att nyttjas till andra kommunala verksamheter där invånarna får en mer effektiv assistans. Atea kommer fortsatt äga och förvalta plattformen för IT-frågor medan de verksamhetsspecifika delarna ägs och förvaltas av Bodens kommun.
– Bodens kommun visar att de verkligen är i framkant när det gäller användningen av smarta lösningar för att skapa värde för invånarna. Det är samtidigt extra hedrande att uppmärksammas för ett initiativ som handlar om att möta den nya generationen av it-användare på deras plattformar med utgångspunkt från skolelevernas behov. Vi har nu en chattande generation att möta och då passar det bra att anställa ”digitala medarbetare” även i en Service-desk, säger Mattias Gyllensporre, chef för Atea Managed Services.