Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2021-01-11

Nytt år och ny vd – möt Ateas Linus Wallin

Ett öppet kroppsspråk, en nyfikenhet på personerna omkring honom och ett prestigelöst sätt att förklara vad han menar är nog det som kännetecknar Linus Wallin mest i ett samtal. Och att han gillar att komma till kärnfrågan snabbt, så det gäller att hänga med. Här är Atea Sveriges nya vd.
Linus Wallin

Hur känns det att tillfrågas om att kliva in som vd för ett bolag med 2 500 medarbetare?  

- Det är definitivt en fråga som inte kommer så ofta, men jag har överrumplats flera gånger under den här resan. Jag är en vanlig person som har tagit varje steg i min karriär med två verktyg: Sunt förnuft och jävlar anamma. Att få sätta sin egen prägel på det fantastiska bolag som till stor del byggts under Kalles (Hultenheims, reds anm.) ledarskap är en ynnest. Varje steg ska kittlas och kännas lite extra, så tänker jag!  

På frågan hur han ska ta sig an uppgiften kommer svaret lika naturligt, och avslappnat: 

- Jag har alltid haft lätt för att komma in i nya kontexter och strukturer, att omfamna och landa i olika roller. Jag kan på förhand känna mig in i dem, och när jag väl är där är mitt sätt att bli trygg att lyssna in alla omkring mig. Två öron och en mun tänker jag jämt. Sedan har Atea, hur klyschigt det än låter, blivit mer än ett jobb för mig och därför känns det naturligt på så sätt också.  

Det handlar om inställning 

Vägen till vd-stolen har sin början i tidigt utvecklade sociala förmågor som ledde honom från militärtjänstgöring som amfibiesoldat till it-företaget Portal. Där avancerade Linus snabbt från säljare till försäljningschef och delägare innan företaget 2010 köptes upp av Atea. Framgången menar han bottnar i inställningen: “Jag har alltid haft som inställning att göra mitt yttersta och se vart det tar mig”. 

Vidare kantas vägen av en rad lyckade chefsroller inom Atea, med löpande bidrag till olika ledningsgrupper sedan 2013. 2018 blev han chef för bolagets största region, Stockholm, och året som följde gjorde regionen en otrolig tillväxt på 1 miljard sek. Resan, menar Linus, har haft mycket att göra med den starka kulturen. För trots att han inledningsvis chockerades av vallfärden av blåjackor på Ateas nationella sammankomster är det kraften i gemenskapen och värderingarna han vurmar mest för.  

- Jag ser fram emot att fortsätta bygga ett Atea som är en möjliggörare för våra kunder. Det är något man kanske inte tänker på till vardags men hela anledningen att vi finns. Varje dag ger medarbetarna allt för att hjälpa våra kunder att utvecklas, genom sitt personliga ansvar. Med den kulturen och värmen gör vi skillnad på riktigt. Det har, inte minst, visat sig det senaste året då vi bland annat hjälpt företag att ställa om till distansarbete och skolor och äldreomsorg att ta snabba kliv i sin digitalisering.  

”Med kundernas förtroende finns ingenting vi inte kan göra.”

Linus Wallin, vd Atea Sverige

Många gånger under vårt samtal poängterar han ledarskapets betydelse för framgång. Vilka pelare han anser att ett bra ledarskap ska byggas på är uppenbart: Tydlighet, tillit och öppenhet. Det låter enkelt men kan vara nog så svårt. Hur gör man? 

- Jag tycker för det mesta inte att tydlighet är svårt, det handlar för mig om att skilja på person och funktion. Jag kan komma med direkt feedback kring något som inte gått så bra, för att sedan övergå till att prata om hur helgen varit. Det kan ibland vara svårt för andra att förhålla sig till, men jag tror att om man kombinerar tydlighet med mycket värme och ett stort hjärta kan man gå rakt på.  

Att gå rakt på sak, konkretisera och förenkla är något som Linus pratar passionerat kring. Även att effektivisera och göra mer av rätt saker, och få ut maximalt av sina insatser. Affärsplanen 2021 är inte presenterad när vi ses den här förmiddagen i december, men han hintar om vad den kommer att innehålla.  

- Kalle har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta vision och riktning för Atea som bolag, och för kunderna i deras digitaliseringsresa. Nu ska vi hjälpa kunderna att se tydligare vad vi gör, och noggrannare mäta effekterna av sina och våra insatser. Ett stort fokus blir kundnöjdheten, det är ingen överraskning att jag värnar om den. Med kundernas förtroende finns det ingenting vi inte kan göra tillsammans! 

”Jag har alltid haft som inställning att göra mitt yttersta och se vart det tar mig”

Smartast navigering vinner 

På frågan om vilka utmaningar Linus ser inför det nya året svarar han för både kunder och medarbetare i ett. 2020 var ett annorlunda år som ledde till många förändrade arbetssätt. Nu ska vi ta lärdomarna vidare.  

- Frågan är hur vi bygger vidare på den verklighet vi har nu, där framtiden är en semivariant av det digitala och fysiska.  Vinnarna blir de som gör den smartaste navigeringen däremellan, det gäller både Atea som bolag och våra kunders verksamheter. För oss innebär det ett mer snabbfotat Atea där vi samarbetar än mer mellan regioner och samordnar kompetens i bolaget digitalt på ännu bättre sätt. Till exempel har vi idag en AI-specialist i Stockholm som levererar på ett tvåårigt uppdrag i region norr. Det är häftigt, och gynnar alla.  

Hans återkommande fokus på kunderna, och de snabba växlingarna mellan övergripande strategi och konkreta exempel gör det lätt att ryckas med i Linus entusiasm och energi. Och det slår mig att Ateas nya vd har behållit samma lösningsorienterade och okomplicerade inställning till sig själv och sin omgivning som den unga säljare som en gång i tiden klev in på Portal måste ha haft. 

Mediekontakter hänvisas till:

Therese Bengtner
Therese Bengtner PR