Atea - värdar för Red Hats första Open Innovation Lab i Sverige
Tänk dig ett omodernt kök. Du målar de slitna köksluckorna och sätter in en diskmaskin. Plötsligt har du skjutit på köksrenoveringen lite till. Kanske målar du linoleumgolvet, eller sätter på klickgolv. Men till slut måste du göra något åt det undre lagret med allt för många år på nacken. Du måste riva köket och totalrenovera rummet. Där befinner sig många i sin digitala transformation, berättar Johnny Westerlund på Redhat. - Många sitter idag med teknik som kanske är 18, 20 år gammal. Det går inte längre att förnya och försöka modernisera det man har. Verksamheterna måste börja om från början och skriva om sina applikationer. Här kan vi erbjuda dem ett rent blad som blir en modern kombination av människa, process och teknologi.
Open Innovation Lab gör att kunder på ett effektivt och agilt sätt kan transformeras digitalt utan att sätta verksamheten på paus. Under sex veckor jobbar en utvald grupp med applikationsutveckling, hela tiden mot konkreta mål. Deltagarna blir efter en avslutad period ambassadörer som sprider det nya snabbfotade arbetssättet i organisationen.
– Det är viktigt för oss att det vi gör är på riktigt, vi jobbar inte med fiktiva problem utan reella business problems. När en liten grupp kan visa på leveranstakt och stolthet blir det en morot för andra att börja jobba på samma sätt, säger Johnny.
Utöver den tekniska utvecklingen, som följs upp med noggranna KPI:er, medför ett deltagande i Open Innovation Labs många mjuka värden.
– Att skapa en produkt på det här sättet innebär utveckling på många olika plan. Det första svenska labbet hade en ny produktägare, två nyanställda medarbetare och totalt pratades det 12 olika språk i teamet. På sex veckor blev de ett högpresterande team. Det är gåshudsfaktor, sammanfattar Johnny.
Förutom att detta var det första svenska labbet någonsin var det också det första labbet som Redhat lät en partner, i detta fall Atea i Göteborg, facilitera. Ovanligt, men något som gynnar RedHat menar Johnny.
– För oss är det viktigt att Atea som partner förstår vad vi gör och vad som är så unikt med det. Atea som har mer fokus på it-infrastruktur än applikationsutveckling kommer närmare utvecklingssidan och förstår utmaningarna som kunder sitter med där. Så förutom att de faciliterade kundens resa på ett jättebra sätt kom de närmare oss som partner, avslutar Johnny.
Resultat i Sveriges första Open Innovation Lab
- Kunden fick ned den totala ledtiden från idé till faktisk funktion från 38 veckor till 7 veckor
- Tiden för att fixa en bugg minskade från 23 veckor till 3 veckor
- Tiden för validering minskade från fyra veckor till 4,5 timmar
- En kritisk bugg gick 20 gånger fortare att lösa i den nya applikationen
- Det gick 20 gånger fortare att få ut en kritisk buggfix