Kundfavoriten: Atea Software Asset Management (Atea SAM)
Atea SAM är en stor favorit bland våra kunder. Vad kommer det sig? SAM-konsulterna Peter B Johansson och Linn Gunnarsson delar med sig av vad våra kunder uppskattar mest med tjänsten.

Hur har kunder nytta av Ateas SAM-tjänst?
– Vad som gör vår SAM-tjänst till en favorit bland många kunder är att den optimerar mjukvaruhantering strategiskt, taktiskt och operativt. Den ger it-chefer, hr, inköp, ekonomi och verksamhetschefer kostnadskontroll, riskkontroll och effektivisering. När SAM är definierad, etablerad och kommunicerad i organisationen får man översikt och kontroll på ingångna mjukvaruavtal.
Vad uppskattas mest med tjänsten?
– Kostnads- och riskkontrollen. I stället för att mjukvaruavtal förnyas lite på känsla, vilket vi ser ganska ofta, kan beslut fattas baserat på faktiska data. Vi skapar processer tillsammans med våra kunder enligt ISO 19770–1 standarden för SAM.
Vilka mervärden ger tjänsten?
– En stor värdeadderande del är att vi hjälper våra kunder att fokusera på den ekonomiska aspekten i SAM – genom att ha strategier och taktiska planer kan man optimera sin mjukvaruhantering på den operativa nivån. Du ser vad du köper in från olika leverantörer, avtalstider, licens- och avtalstyper – oavsett om kostnaderna är användarbaserade, serverbaserade, CPU-baserade eller processorbaserade och så vidare. Vid avtalsförnyelser är SAM-funktionen en mycket viktig källa till information till vad som faktiskt används. Detta hjälper dig att komma väl förberedd till förhandlingsbordet.
Hur har konceptet utvecklats sedan lanseringen för några år sedan?
– Vi har sett att behovet hos våra kunder har förändrats, och för att möta detta behov så erbjuder vi idag strategisk, taktisk och operativ stöttning utifrån hur det ser ut i verksamheten. Alla verksamheter är i olika faser i sin SAM-resa, så en och samma mall kan inte tillämpas på alla. Vi jobbar agilt med våra kunder. De kan därför utveckla hur de använder SAM i sin organisation, oavsett var de är i sin SAM-resa.
Om Atea SAM var en seriefigur, vilken karaktär skulle den då vara?
– Skalman, Bamses kompis. Han har många olika resurser i sitt skal för olika situationer – precis som SAM. Ekonomi, inköp, hr och säkerhet är funktioner som har nytta av SAM-funktionen. Ju fler intressenter i verksamheten som inkluderas, desto mer värdefullt blir software asset management som funktion.
Vilka är framgångsnycklarna för att få ut så mycket värde som möjligt av SAM?
–Till att börja med behövs en målbild, och framför allt mandat att få göra förändringar i befintliga processer. Organisationen behöver en SAM-funktion med en ansvarig och intressenter som har nytta av informationen. Vad vi sedan brukar börja med är att identifiera relevanta KPI:er som man vill mäta, till exempel hur många avtal man har registrerade i sitt SAM-verktyg. Detta visualiseras i ett årshjul så att ledningen lättare kan få en översikt om mängden avtal och licenser som hanteras årligen av SAM-funktionen.
Sedan är det förstås centralt att sätta en strategi och en plan med tydliga mål, och att ni tillgängliggör medarbetarresurser som vi kan diskutera förbättringsvägar med.
Om man vill komma i gång, hur gör man då?
– Eftersom alla verksamheter har olika förutsättningar och utgångspunkt så är det bäst att ta kontakt med oss. Då kan vi tillsammans identifiera rätt väg fram. Kontakta er befintliga Atea-kontakt, eller skicka oss gärna ett mail på: ateasam@atea.se