2022-09-08

Apple lanserar nya modeller av iPhone och mobilen har aldrig varit mer beroendeframkallande

Mobilen, språngbrädan mot internet och ett digitalt hav oändligt med appar som gör vardagen enklare är också den mest beroendeframkallande-prylen någonsin i mänsklighetens historia. Vi spenderar snart lika mycket tid i våra mobiler som vi lägger på sömn! Fler arbetsrelaterade aktiviteter som tidigare utförde på datorn eller analogt sker nu i större utsträckning via våra mobiler. För egen del kan jag använda telefonen för att utföra alla mina arbetsuppgifter och privat är nycklarna och plånboken ersatta sedan lång tid tillbaka. Igår hade Apple sitt årliga event där de lanserar en ny telefon. Som vanligt gör man det med buller och bång.

Emil Åbrink competence area developer flexibel arbetsplats
Emil Åbrink
Kompetensansvarig

Media över hela världen bevakar och presentationerna levererades med, något som genomsyrar Apple, hög kvalitet. För Apple är det hög fokus på den personliga integriteten och att säkerheten inte ska kompromissas när nya funktioner och modeller lanseras.

Här kommer mina top tre höjdpunkter från gårdagens event och lansering:

  • Fyra nya iPhones och ökad valmöjlighet
    Tidigare år har det inte vart så stor skillnad mellan iPhone och iPhone Pro-modellerna. Vad som är nytt för i år är att det är större teknisk skillnad mellan iPhone och iPhone Pro men som konsument kan man nu välja storlek på skärm oberoende om man önskar den högre eller mindre specade modellen.
  • Krockdetektering och Nöd-SOS
    Det presenterades flera säkerhetsfunktioner under eventet. Det som jag verkligen ser fram emot men som jag ändå aldrig hoppas på att få använda var krockdetektering och Nöd-SOS. Krockdetektering skickar automatisk avisering till räddningstjänst och Nöd-SOS innebär att man kan ringa räddningstjänst via satellit i de fall då du saknar mottagning. 
  • Endast eSIM (bara i USA)
    Tycker inte det är en sekund försent att Apple driver på utvecklingen för att ta bort onödiga komponenter som påverkar miljön. Med start i USA kan du inte använda dig av ett fysiskt SIM-kort längre. Nu är du tvingad att använda eSIM och med mobilhantering (MDM) kan du administrera hanteringen av eSIM. Längtar tills det kommer till Sverige, gäller bara att få med de svenska operatörer så de stödjer möjligheten till provisionering via MDM. Då skulle simkortet kunna aktiveras direkt från kartong förutsatt att MDM används. 

Det var givetvis många andra prylar och funktioner som presenterades t.ex. ny Apple Watch, AirPods, Always On Display, Dynamic Island för att nämna ett fåtal. Vill du se hela sändningen allt som presenterades så hittar du det här: https://www.apple.com/apple-events/

Behöver jag uppgradera?

Så hur tänker jag kring min nuvarande enhet och måste jag verkligen ha den nyaste telefonen? Trots att jag har ett starkt beroende till min telefon och gillar ny teknik så känner inte jag ett behov av att ersätta min nuvarande iPhone 12 Pro. Visst. Bättre kamera, snabbare chip, satellituppkoppling och andra trevliga funktioner med de nya modellerna men det är inte tillräckligt för att ändra mitt beteende i hur jag använder telefonen. Skulle jag däremot ha en lite äldre iPhone som saknar FaceID, möjlighet att betala trådlöst eller att telefonen har generellt dålig prestanda skulle jag inte tveka en sekund på att byta till någon av de nya modellerna.

Vad ska man tänka på vid införande av mobilhantering?

Står du inför att införa nya mobiler och hantering av dessa? Ur ett kompetensperspektiv har det aldrig vart lättare att komma igång med mobilhantering. Här kommer 3 punkter som kan vara bra att tänka på för att komma igång:

  • Se över existerade infrastruktur.
    Många företag har redan mjukvara för att hantera datorer. Se över om er mjukvara uppfyller IT och medarbetarnas behov och börja där. Tex har man Microsoft 365-licenser kan mobilhantering (MDM) enkelt aktiveras.
  • Registrera enheten till din organisation i samband med inköpet.
    Apple Automated Device Enrollment gör att när era användare startar upp enheten första gången så konfigureras den automatiskt. (Kräver MDM)
  • Livscykel och reparation.
    Genom att ha en fungerande livscykelhantering säkerställer vi att den gamla enheten får ett nytt liv och att medarbetarna får den hjälp dom behöver vid problem.

Är du osäker på vilka modeller som passar er organisation så är du välkommen att höra av dig till din Atea-representant. Vi kan hjälpa er med allt ifrån att kartlägga och införa modern enhetshantering till att implementera en fungerande livscykelhantering med miljövänligt återtag.