Hoppa till huvudinnehåll
2025-09-30

TP2B 2025 – en kraftsamling för framtiden

Vart tredje år samlas vi inom Atea-koncernen för att stärka vår samhörighet – och 2025 tog vi åter steget till Oslofjorden för TP2B, ett event som samlade kollegor från hela Norden och Baltikum under några energifyllda och inspirerande dagar.

TP2B Oslo 2025

Dagarna bjöd också på nätverkande och aktiviteter som fördjupade vår känsla av att vara ONE Atea – en gemenskap som sträcker sig över landsgränser och bygger på kultur, kraft och samarbete.

Låter det spännande? Sök något av våra lediga jobb.

Läs mer om hur några av våra medarbetare upplevde TP2B 2025 👇

** TP2B står för The Place To Be **

Otroligt motiverande att vi drar åt samma håll

Erik Timmermann har haft lätt att lära känna kolleger på Atea sedan han började för ett drygt ett år sedan. Det blev väldigt tydligt på den stora företagskickoffen i Oslo i september. Och dessutom – han känner att de drar åt samma håll.

Om man som Erik Timmermann är ganska ny på jobbet kan det ta en stund att hitta kolleger som man känner på en kickoff där 7 000 medarbetare samlas på ett och samma ställe.

Men så var inte alls för den 26-årige Dalslänningen. 

– En sak som slagit mig på Atea är hur goa medarbetarna här är. De flesta är väldigt öppna att få kontakt med, oavsett om man till vardags bara träffas via Teams eller om man ses på kontoret. På kickoffens första dag, när jag skulle gå och hämta lunch, var det en 15-minutersperiod där jag hejade på nästan varje person som kom förbi. Det var kollega efter kollega, personer som till vardags är utspridda över hela landet som nu var samlade på ett och samma ställe, säger han.

En stark känsla av ett enat Atea

Under sitt första år på Atea har han deltagit i traineeprogrammet, och fått en unik inblick i kulturen och atmosfären på en lång rad kontor runt om i landet, från Östersund i norr till Malmö i söder, och även upplevt företagets olika affärsområden.

– Det spelar egentligen ingen roll var man befinner sig. Det är en riktigt skön känsla överallt. Var som helst kan man starta en konversation i lunchrummet och ta plats bland vilka som helst utan att någon kollar snett på en, säger Erik.

Även kickoffen gav honom en stark känsla av ett starkt Atea som håller ihop som ett lag.

Inte tråkigt en sekund

– Jag kände att vi är tusentals som drar i samma riktning, och det är otroligt motiverande. Det är inspirerande att höra vad ledningen, partners och affärsområden har att säga, delta i breakout-pass och socialisera på middagssittning och aktiviteter. Jag hade inte en tråkig stund på kickoffen, och samtidigt blev jag taggad att komma tillbaka till jobbet och fortsätta med arbetet vi har framför oss,

I hans fall handlar det om att driva hållbarhetsarbetet framåt i rollen som Sustainable Business Advisor.

– Det var glädjande att hållbarhetsfrågorna var med på agendan genomgående under kickoffen. Vi jobbar ju med att ha hållbarhet i vårt DNA, säger Erik.

Erik Timmermann 
Sustainability Strategist

Kickoffen i Oslo knockade nyanställda Lolita

Ateas stora kickoff i Oslo i september gjorde avtryck på många av de 7 000 medarbetarna. För nyanställda Lolita Opwapo blev sammankomsten extra stark – av många anledningar.  – Det blev mycket tårar, säger hon.

Atea som ONE, The place to be och socialt ansvarstagande gick rakt in i hjärtat på Lolita.

Ett starkt ögonblick för henne personligen var när koncern-vd:n Steinar Sønsteby tog på sig pridetröjan.

Hon som straight skaffade barn med två gay-kompisar och är helt öppen med det, men hon vet också hur viktig acceptansen kan kännas som HBTQ-person. Hon minns tydligt när hon bad om sin mammas välsignelse inför föräldraskapet.

– I Kenya, där vi kommer ifrån, är man inte så öppna till homosexualitet. Jag ville inte att hon skulle ta avstånd ifrån mig, så jag ville checka med henne först. ”Det är klart att jag stöttar dig”, sa hon och jag blev så lättad att jag började gråta.

I samma stund Steinar stod där på scenen i pridetröjan kom tårarna igen.

Den långa applåden berörde henne

– När han och alla andra ville ge applåd i 30 sekunder för att visa att alla hade rätt att vara där, oavsett bakgrund, religion eller sexualitet. Alltså, det var så fint. Här behöver vi inte outa någon. Här behöver inte folk börja säga att jag är gay. Utan vi bara ställer oss upp och applåderar i 30 sekunder. Det var både ädelt och storslaget, säger Lolita.

Storyn om Ateas Hjälpande Händer, där medarbetare och Atea i samspel i flera år stöttat utsatta kvinnor, barn och ungdomar i Afrika, blev också känslomässigt för den nyanställde nationella marknadsprojektledaren:

– Jag kände bara såhär, ”du kan ju inte bryta ihop nu, det är 7000 personer här”. Det var otroligt starkt, och inte bara för mig. Även vd:n blev rörd, vilket var väldigt speciellt och fint att se.

Vd:ns mejl om att bli månadsgivare nappade hon på direkt.

Samhörighet med barnen i Miniorlandslaget

Hon berättar också om en av filmerna som visades på kickoffen.

– Jag fastnade för en liten mörkhyad tjej som sprang och hoppade. Hon påminde så mycket om mig när jag kom till Sverige som 7-åring. Filmen handlade om Miniorlandslaget, och jag connectade jättemycket, särskilt eftersom jag själv växte upp i en förort utanför Stockholm.

Lolita känner sig redan hemma på Atea. Och hon kan knappt ta in att Atea ligger bakom så många initiativ för att göra världen lite bättre.

– Alltså, Atea ger så mycket tillbaka. Det är både imponerande och meningsfullt!

Lolita Opwapo

Lolita Opwapo 
Nationell marknadsprojektledare

Jag inspireras av att vi hjälper varandra över landsgränserna

Carsten Bernholm befann sig i folkhavet av 7 500 kolleger från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Baltikum på Ateas kickoff i Oslo. Där blev det väldigt tydligt:

– Vi börjar verkligen bli sammansvetsade över landsgränserna nu. Vi har samma mål. Vi vill alla bygga våra länder med it och åstadkomma bra saker, säger han.

Carsten Bernholm ingår i en grupp som heter investment & supplier management inom  AMS-gruppen. De cirka 15 personerna ansvarar för bland annat inköp på Atea, och jobbar geografiskt från Danmark, Norge, Sverige, Finland och Baltikum.

– På kickoffen träffades vi för första gången fysiskt efter att ha jobbat över Teams i 1,5 år. Det var väldigt kul, säger Carsten.

Hans team personifierar idén om ”One Atea”, företagets inriktning på att agera mer enat över landsgränserna och dra nytta av varandra. Carsten lyfter fram att det finns mycket att vinna på att dela erfarenheter, kunskap, kontakter och kunder, på samma sätt som dagligen redan sker mellan Ateas kontor och affärsområden.

Kollegorna i Norge löste kundbehov i Danmark och Sverige

– Vi har till exempel suttit i en förhandling nyligen för en kundlösning i Danmark och Sverige. Då visade det sig att våra medarbetare i Norge har erfarenhet av en liknande tjänst sedan ett par årår tillbaka som vi i stort sett kunde kopiera rakt av. Allt blir så mycket lättare när vi tar tillvara varandras erfarenheter. Vi slipper uppfinna hjulet varje gång, säger Carsten.

Färgsprakande projekt framåt

I Oslo bidrog de olika länderna till en färgsprakande inramning på kickoffen. Varje lands medarbetare var iklädda landslagsjackor i sina länders färger. Men det mest färgsprakande är ändå de projekt som kan ta form framåt, menar Carsten:

– Vi har samma syn på vart vi vill framåt. Det är inte Sverige mot Danmark, för vi är på samma spelplan.

Dansksvensken Carsten får energi av tanken på att kundlösningar redan från början designas med intentionen att kunna rullas ut till verksamheter i fler länder.

– En lösning för en kommun i Sverige kan även passa för en kommun i Danmark, och så vidare. När våra partnerleverantörer får större möjligheter att komma ut bredare på hela Atea kan ge be bättre priser och lösningar också.

Carsten

Carsten Bernholm
Category Manager

Hjärnan gick på högvarv hela kickoff-helgen

Utveckling, nyfikenhet och lärande är en del av arbetslivet för alla som jobbar på Atea. Inte bara i vardagen, utan också när det är kickoff med 7 500 kollegor samlade.

Natalie Wiklund-Varala blev superinspirerad på den stora koncernkickoffen i Oslo.

– Jag är nyfiken av mig, och spinner gärna vidare på de tankar som uppstår i alltifrån partnerpresentationer till spontana möten, säger hon och fortsätter:

– Jag träffade till exempel en tjej från Litauen när jag tog en promenad, och vi började prata om hållbarhet. Så jag började fundera över hur jag, i min roll som verksamhetsutvecklare på Atea Education, kan få med mig hållbarheten på ett tydligare sätt än hittills?

Lärande och utveckling i fokus på Atea

 Natalie var matte- och NO-lärare i årskurs 1-7 innan hon kom till Atea 2018, efter 20 år som lärare. Hon gav sig ut till skolor runt om i Sverige och körde 3-timmarsutbildningar om hur iPads och datorer kan användas i undervisningen. Sedan dess har skolinsatserna utvecklats betydligt:

– Numera blir det mycket mer AI-utbildningar och förändringsledning, där jag följer våra kunder månadsvis i ett helt år och lotsar dem till en höjd digital kompetens.

Under åren på Atea har hon certifierat sig som förändringsledare, gått Projektledning PSS Steg 1, Agil Masterclass, samt tagit en rad kortkurser via den interna plattformen Atea Learning. Hon gillar att lärande och utveckling är en så central del av Atea även i vardagen, både i form av rikliga erfarenhetsutbyten med kunder och kollegor samt tillgång till kurser och utbildningar. 

AI, hållbarhet och säkerhet satte hjärnan på högvarv

 Kickoffens många föreläsningar och breakout-diskussioner gav henne mycket inspiration. Hon lyfter fram hållbarheten igen, men också AI och säkerhet som också fick en hel del utrymme:

– Alla de områdena påverkar ju i högsta grad skolan. Det lyftes flera kundcase också. Hjärnan gick på högvarv hela helgen, säger hon.

Hon uppskattade även diskussionerna om hur hon och kollegor i teamet kan samverka med andra delar på Atea för att bli mer proaktiva i relationen med kunder:

– Det känns väldigt inspirerande att vi kan jobba ännu smartare och bättre tillsammans i strävan att bli Sveriges bästa konsultbolag, säger hon.

Natalie Wiklund-Varala
Verksamhetsutvecklare