Hoppa till huvudinnehåll
2021-06-02

Unik position ger Ateas konsulter möjlighet att driva digitaliseringen

Seniora konsulter söker sig till Atea för spetskompetensen och för de spännande uppdragen och utvecklingsmöjligheterna.

Markus Birgander
Foto: John Resborn

Meningsfulla uppdrag i teknikens framkant. Det var en av anledningarna som fick it-arkitekten Markus Birgander att söka sig till Atea. Efter 23 år i it-branschen började han som enterprisearkitekt på Atea mitt under en pandemi, och kände direkt att han hade hamnat rätt.

– Jag hade bestämt mig för att byta jobb nästan ett år tidigare, och ville hitta något långsiktigt. Atea erbjöd mig möjligheten att som ny senior konsult direkt gå in i strategiska roller i spännande projekt, samtidigt som jag får vara en del av ett samhällsbyggande arbete, berättar han. Det är en position som få andra konsultbolag kan erbjuda.

Vill skapa it-lösningar i världsklass

Två exempel på projekt i teknikens framkant där Markus är delaktig handlar om att höja utbildningsnivån i skolan med hjälp av digitala plattformar samt att på Sveriges a-kassor skapa smidigare arbetsflöden i a-kassornas system med hjälp av automatisering och artificiell intelligens.

Det förstnämnda uppdraget, digitalisering av de nationella proven vilket involverar tusentals skolor, har Atea anförtrotts av Skolverket. Målet är att skapa möjligheter för extern bedömning av proven och öka likvärdigheten – och på ett större plan även att höja nivån för utbildning och prov på digitala plattformar. Det sistnämnda är en fråga som under det senaste året har blivit mer aktuell.

Med erfarna kollegor och samhällsnära projekt gör jag skillnad

– Här finns en unikt djup förståelse för de kunder vi hjälper. Och som it-arkitekt är jag beroende av den typen av verksamhetsnära experter.

Markus Birgander, It-arkitekt, Atea

👉 Läs om hur Markus gör skillnad i sin roll som konsult

Det andra projektet handlar om att med hjälp av bland annat RPA, Robotic Process Automation, och artificiell intelligens identifiera och utveckla en effektivare och mer intuitiv administration för a-kassornas handläggning. Smartare system är mer självgående, och frigör värdefull tid för medarbetarna. De digitala lösningarna har medfört att hanteringstiden från ansökan till utbetald ersättning kortas samt att medlemmarnas möjligheter och användarupplevelse förbättras.

I båda projekten löper långsiktigheten som en röd tråd: det som byggs nu ska förhoppningsvis fungera i minst 20 år. Charlotte Korssell, affärsområdeschef för Information Management på Atea, förklarar att den här typen av långsiktiga, samhällsviktiga projekt inte är ovanliga för Ateas konsulter:

– Vi har väldigt mycket spetskompetens och lång erfarenhet av stora, komplicerade projekt, säger hon. Våra kunder har högt förtroende för vår förmåga att lösa komplexa utmaningar, och det gör att de vågar lägga strategiskt viktiga projekt hos oss.

Spetskompetens och uppskattad arbetsmiljö

Från att ha varit mest känt som Nordens största leverantör av it-infrastruktur, har Atea idag även en omfattande konsultverksamhet med cirka 1200 konsulter i Sverige. Tillsammans med kunder och partners utvecklar de lösningar som nästa generation kan vara stolta över – eller som Atea kallar det: bygger Sverige med it.

– Det är vanligt för konsultbolag att vara hårt nischade men vi har stor bredd på våra kunder och arbetar med allt från äldreomsorg till life science-bolag, säger Charlotte Korssell. Det gör att arbetet blir omväxlande och stimulerande. Som konsult på Atea har du enorma möjligheter att utvecklas och fördjupa dig, men också att variera uppdragen. 

”Det finns en utbredd fördom att man blir lite långsam av att vara stor, men i Ateas fall är det precis tvärtom.”

— Charlotte Korssell, Affärsområdeschef, Information Management

På Atea får konsulter inte bara möjlighet att arbeta med olika typer av kunder utan kan även få jobba med utvecklande uppdrag i andra regioner än där man själv bor – detta då kunderna är vana att arbeta med Atea på distans.

Atea har också en tung närvaro i den offentliga sektorn, vilket enligt Charlotte är spännande eftersom utvecklingstakten är väldigt hög där nu och det satsas mycket på innovation.

– Det finns en utbredd fördom att man blir lite långsam av att vara stor, men i Ateas fall är det precis tvärtom, säger hon. Att vara ett stort företag ger oss möjligheter: det ger oss kapacitet att arbeta med de största kunderna och de viktigaste projekten, och tyngden att driva opinion i till exempel hållbarhetsfrågor.

Nyanställda seniora konsulter tilltalas av att från dag ett kliva in i samarbeten med stora kunder som har en djup relation till Atea, med varierande och breda uppdrag, men också av att få bidra till samhällsutvecklingen. Interna enkäter visar att de anställda värdesätter utvecklingsmöjligheterna, men lika uppskattad är närheten till kompetenta och engagerade kollegor.

– Atea har en oerhört inkluderande kultur där man blir inbjuden till och är delaktig i allt, berättar Markus. På grund av pandemin har jag bara varit inne på kontoret fysiskt en enda gång – men jag har trots det fått bra kontakt med fantastiska kollegor som verkligen fått mig att känna mig välkommen.

– Här finns en anmärkningsvärd djup förståelse för de kunder vi hjälper och deras verksamheter. Som it-arkitekt är jag beroende av den typen av verksamhetsnära experter.

💡 Vill du arbeta i teknikens framkant och utvecklas tillsammans med de bästa specialisterna?  Nyfiken på konsultrollen