Hoppa till huvudinnehåll
2025-11-27

AI i fokus för 100 Ateakonsulter

Nyligen träffades närmare hundra Ateakonsulter inom områdena applikationsutveckling, AI, automation och analytics på Bosön utanför Stockholm. Det blev 24 timmar av stärkt gemenskap, inspirerande diskussioner och workshops. – Uppfriskande och ögonöppnande, säger UX/UI-designern Karin Gagner.

Att vara konsult på Atea innebär inte bara varierade uppdrag i teknikens framkant. Vardagen präglas också av nära samarbete med både kunder och konsultkollegor – vilket ofta sker på distans då konsulterna är utspridda över 37 kontor över hela landet.

Cecilia Mattfolk, kompetensansvarig på Atea

Målet med samlingen på Bosön var att bygga starkare samarbete.
– Atea strävar efter att bli Sveriges bästa konsultbolag, och vi behöver hitta framgångsfaktorerna för att lyckas med det, säger Cecilia Mattfolk.

Som kompetensansvarig på Atea jobbar hon mycket med frågan hur bolagets kompetensteam kan utvecklas och fungera ännu bättre. Just nu pågår flera initiativ på Atea i syfte att bryta ny mark när det gäller kompetensutveckling och lärande. Detta sker vid sidan av det stora utbudet av certifieringar och utbildningar som erbjuds idag.

– Lärande och utveckling behöver vara en naturlig del av vår digitala vardag. Att träffas på det här sättet är en viktig del för att vi ska bli så bra som möjligt. Nyckeln är att kombinera det digitala utbytet med att ses när behovet av det finns. Det ger bränsle och energi framåt.

Karin: Tillsammans kan vi hitta bättre lösningar för kunden

Karin Gagner, UX/UI-designer.

Karin Gagner, som åkte ner till kompetensdagarna från Skellefteå, håller med:

– Jag fick en mycket större förståelse för vad alla kan och vad de gör. Under avslutningslunchen uttryckte flera att de planerar att höras framöver, nu när de har fått en bättre insyn i varandras arbete. I och med att det finns så många likheter mellan teamen finns potential att dra ännu mer nytta av varandra och hitta ännu bättre lösningar för kunden.

Framförallt tyckte Karin att presentationerna av kundcasen under första dagen var både uppfriskande och ögonöppnande.

AI – en fråga som engagerar brett

Konsulterna fick även lära sig mer om Ateas interna community för AI-diskussioner och möjligheter att utveckla insikter och hitta ännu bättre kundlösningar.

– Det är ett bra exempel på ett digitalt community som vi byggt upp. 250 av våra medarbetare är med. Där görs bland annat regelbundna sändningar på AI-temat, berättar Cecilia.
Karin säger att hon absolut kommer att gå med i AI-communityn när hon väl har hunnit landa efter det intensiva dygnet tillsammans med alla andra konsulter.

– Ja, vi pratade en hel del om hur vi kan titta framåt och använda oss av AI för att bli mer relevanta för kunderna. Där tror jag att detta forum kan vara jättebra, säger hon

AI driver samarbete

Cecilia lyfter att AI är ett område på Atea som engagerar många kollegor.
– Området är enormt brett och involverar därför många kollegor från olika håll på Atea. Ett fokus under dagarna på Bosön var att samlas kring frågan om gemensamma arbetssätt och strukturer, för att säkerställa värde och kvalitet. Att se den positiva energin i gruppen var fantastiskt – alla vill bidra till Ateas framgång som en helhetspartner inom AI. Samtidigt slås jag av vilken enorm kompetens våra konsulter har över hela landet.

Jerry Lundgren, Automationspecialist

Jerry Lundgren är glad att han reste från Surahammar och Västeråskontoret för att delta på konsultträffen Bosön.

– Att ha träffats och haft samtal på riktigt stärker gemenskapen. Tröskeln att ringa och be om hjälp från konsultkollegor är redan låg på Atea, men nu sänktes tröskeln ännu mer, säger han.

4 skäl att vara konsult på Atea, enligt Jerry och Karin

Konsulterna Karin Gagner, UX/UI-designer i Application Engineering-teamet på Atea, och Jerry Lundgren, automationsutvecklare i Analytics och AI-teamet, delar med sig vad de uppskattar mest med att vara konsult på just Atea.

  1. Meningsfullheten
    Karin: "Jag gillar att jag får jobba med uppdrag som inte bara ger verksamhetsvärden, utan även tydliga mänskliga värden. Som bygget av assistenten Digital Tillgänglighet som gör kommuners online-innehåll både lättläst och översatt, eller smartphone-appen Star C kopplat till hälso- och sjukvården som AI-analyserar hälsouppgifter och ger tips om att förbättra hälsan.
    Jerry: "När jag varit med och byggt en automation – och medarbetarna ute hos kunden inser hur de i fortsättningen slipper två långa dagar monotona manglingen av siffror i Excel varje månad..."
  2. Variationen
    Karin: "Sedan jag började på Atea 2024 har jag jobbat med uppdrag inom allt ifrån hälso- och sjukvård och transport- och infrastruktur till innovationsprojekt i kommuner. Det har varit både offentlig sektor och näringslivet. Det är kul med den variationen man får som konsult på Atea.”
  3. Tryggheten
    Karin: "Det känns som att jag kan vara öppen med vad jag tycker och tänker, och att jag blir lyssnad på. Jag känner stort förtroende från både min chef och mina kollegor, och jag har samma förtroende för dem. Även när man kastas in i uppdrag finns stödet hela vägen."
  4. Utvecklingen
    Karin: "Jag märker hur Atea månar om hur vi konsulter utvecklas. Om jag vill gå åt ett annat håll i min professionella utveckling, bli projektledare till exempel, så är grundinställningen positiv.
    Jerry: "Det finns en kultur som uppmuntrar kontinuerligt lärande. Ibland stöter jag på något intressant medan jag löser ett problem – till exempel i ett forum – och tänker: ’Det här vill jag utforska och testa vidare.’ Då finns möjligheten att avsätta tid för det."
Starten på en ny resa

Vi tror på människor – och på resor som betyder något.

Utforska konsultrollen på Atea

Artificiell intelligens (AI)

Artificiell intelligens (AI)

Vi är din helhetspartner inom artificiell intelligens (AI) och erbjuder såväl djup kompetens som paketerade och skräddarsydda lösningar – allt för att stärka och optimera din verksamhet.

Artificiell intelligens