Så ger ni era medarbetare en bättre digital arbetsmiljö
I dagens snabba och ständigt föränderliga omvärld är medarbetarupplevelsen en avgörande faktor för den digitala arbetsmiljön, samt din organisations framgång. Så här gör ni för att lyckas med det som kallas Digital Employee Experience, eller DEX.

Digital employee experience (DEX) handlar om hur dina medarbetare interagerar med de digitala verktygen och plattformarna de använder dagligen. Hur dessa påverkar deras produktivitet, deras generella upplevelse av den digitala arbetsmiljön samt totalt den övergripande upplevelsen av organisationen som helhet. Här kommer jag att visa varför DEX är så viktig, samt ge några konkreta exempel på hur du kan mäta och förbättra den med hjälp av verktyg från Microsoft, NexThink och HP.
Därför är medarbetarupplevelsen så viktig
För att förstå varför DEX är så kritisk, måste vi först kika på de utmaningar som organisationer står inför idag. Medarbetarna förväntar sig smidiga och intuitiva digitala upplevelser som underlättar deras arbete.
En dålig DEX kan leda till frustration, minskad produktivitet, en försämrad digital arbetsmiljö och i värsta fall hög personalomsättning. En bra DEX kan förbättra medarbetarnas engagemang, höja produktiviteten och hjälpa dig att attrahera och behålla talanger.
Hur du kan mäta digital medarbetarupplevelse
För att förbättra DEX, och i sin tur den digitala arbetsmiljön är det nödvändigt att kunna mäta den. Här är några strategier och verktyg du kan använda för att samla in värdefulla data och insikter:
- Microsoft
Microsoft har flera olika verktyg för att bidra till en bättre DEX såsom Copilot för Microsoft 365, Sales och Services. För att mäta hur väl en enhet fungerar samt för att få en bra förståelse för hur användaren upplever sin digitala arbetsplats, är verktygen Intune respektive Viva (Insights och Glint) de plattformar vi rekommenderar. Tillsammans kan du få alla de mätetal du kan tänkas behöva för att börja.
Säkerhet är på allas läppar idag och just säkerheten kring hur vi loggar in är extra viktigt att göra till en bra upplevelse för att det ska bli så säkert som vi vill. Globalt erkända organisationer som NIST rekommenderar att du aldrig byter ditt lösenord bara på grund av tid, utan bara om man ser att kontot har tagits över. Just här blir Microsoft Entra ID plan 2 in: Riskövervakning på såväl konto- som inloggningsnivå ger just den där sömlösa och smidiga upplevelsen. - NexThink
NexThink Infinity är en plattform som erbjuder realtidsdata och analysverktyg för att hjälpa din organisation att förstå och förbättra medarbetarnas digitala upplevelse. NexThink samlar in data från flera källor för att ge en holistisk bild av hur dina medarbetare interagerar med sina digitala verktyg, men också hur såväl enheter som de tjänster de ansluter till faktiskt fungerar. NexThink analyserar det insamlade datat för att preventivt kunna förutse problem innan de ens händer ute i verksamheten och därigenom kunna ge it-organisationen möjlighet att se till att allt bara funkar - en bra DEX! - HP Workforce Experience Platform
HP är en av de som också erbjuder en plattform för att se realtidsdata från datorer, mobiler, skrivare och mötesrum. Genom att väga samman informationen om hur enheterna och applikationerna fungerar, med åsikterna från medarbetarna om vad de faktiskt tycker om sin digitala arbetsplats, så får man helheten. Workforce Experience Platform kan både se problemen och också fixa dem - proaktivt direkt från plattformen.
Förbättrad DEX främjar en god digital arbetsmiljö
När du samlat in data och insikter är nästa steg att vidta åtgärder för att förbättra DEX. Här är några konkreta åtgärder du kan implementera:
Proaktivt underhåll och uppdateringar: Se till att alla digitala verktyg och plattformar är uppdaterade och fungerar optimalt. Proaktivt underhåll minskar risken för avbrott och förbättrar medarbetarnas upplevelse. Detta inkluderar också att proaktivt övervaka om processer eller applikationer stannar eller börjar fungera suboptimalt.Anpassning och personalisering: Anpassa digitala verktyg och plattformar efter dina medarbetares individuella behov och arbetsstilar. Detta kan inkludera allt från anpassade dashboards till specifika appinställningar. Tekniken finns där idag för att göra det!Utbildning och stöd: Ge kontinuerlig utbildning och stöd till dina medarbetare för att säkerställa att de kan utnyttja de digitala verktygen på bästa sätt. Detta kan inkludera onlinekurser, workshops eller en dedikerad supportlinje.Feedbackloopar: Skapa system för kontinuerlig insamling av feedback från dina medarbetare. Använd denna feedback för att göra kontinuerliga förbättringar av den digitala arbetsmiljön.
Den digitala medarbetarupplevelsen är ofta inte en teknisk fråga utan en strategisk nyckel för att skapa en välfungerande och produktiv organisation. Genom att mäta upplevelsen och arbeta just proaktivt för att medarbetarna ska ha ett bra flow, kan er digitala arbetsmiljö nå helt nya höjder. Genom att sätta medarbetarnas upplevelse i centrum av er digitala strategi så kan ni uppnå ett högre engagemang, nöjdare medarbetare, ökad produktivitet och en långsiktigt framgångsrik digitalisering som alla gillar.
